Ondersteuning van mediawerk over eetgedrag, gewicht, uiterlijk, en eetstoornissen
Eetexpert is het Vlaams Expertisecentrum voor eet- en gewichtsproblemen. We zijn partnerorganisatie van de Vlaams Overheid en ondersteunen hulpverleners, preventiewerkers, de overheid maar ook mediaprofessionals in hun werk rond eet-en gewichtsproblemen. Om mediaprofessionals nog beter te ondersteunen werd ons aanbod recent uitgebreid met een toolbox die vrij beschikbaar is op onze website: www.eetexpert.be/mediatoolbox.
Vanwaar dit aanbod?
Bij Eetexpert krijgen we bijna dagelijks vragen van mediaprofessionals naar informatie en advies. Mediaprofessionals zijn zich duidelijk steeds meer bewust dat communiceren rond eet-en gewichtsproblemen niet evident is. Dit is ook reeds door onderzoek aangetoond: met heel wat overtuigingen rond eet- en gewichtsproblemen moet voorzichtig worden omgesprongen. Enerzijds zijn deze overtuigingen vaak niet correct, anderzijds blijkt dat deze mythes of overtuigingen heel wat schadelijke gevolgen kunnen hebben en het risico op zowel eetstoornissen als obesitas vergroten.
Ondersteuning voor mediaprofessionals
Tot nu gebeurde de ondersteuning voor mediaprofessionals steeds maatgericht en op vraag. Thematische expertise werd uitgewisseld in het kader van specifieke projecten.
Op basis van nieuwe onderzoeksbevindingen en good practices uit de media werden de beste tips gebundeld in een nieuwe toolbox. De mediaprofessional vindt er handige checklists om te gebruiken bij bijvoorbeeld beeldkeuze of titelselectie maar ook wetenschappelijk gefundeerde achtergrondinformatie rond eet-en gewichtsproblemen.
De rubriek ‘Getuigenissen’ ondersteunt mediamakers specifiek in het werken met ervaringsdeskundigen. Deze rubriek is gebaseerd op de ervaringen van Sofie en Yme bij het maken van de RESET-documentaire. In de rubriek ‘Good Practices’ kan men zich laten inspireren door collega’s.
Concrete inhoud?
In de toolbox zijn de nieuwste aanbevelingen vertaald naar de mediapraktijk, bijvoorbeeld:
- Zet een gezonde leefstijl voorop, en focus niet op gewichtsverlies of eenzijdig eetgedrag
- Zorg voor boodschappen die bijdragen tot een positief lichaamsbeeld. Focus niet teveel op uiterlijk maar op krachten van de persoon
- Vermijd het idealiseren van probleemgedrag
- Kies voor een positieve en versterkende titel
- Focus op personen in plaats van lichamen: Zorg voor beeldmateriaal dat mensen als persoon voorstelt. Focus niet op het gewicht of het lichaam van de persoon
- Kies beelden waarin mensen op een respectvolle manier worden voorgesteld zonder informatie of kenmerken die gewichtsstereotypes in stand houden
- Ga voor beeldmateriaal dat iedereen vooruithelpt. Ga niet voor materiaal dat op ideeën brengt of probleemgedrag normaliseert. Stel jezelf telkens de vraag of de beelden die je wil tonen mogelijk triggerend zijn voor kwetsbare personen
Meerwaarde?
De toolbox biedt een antwoord op de vele vragen van mediaprofessionals over het doordacht communiceren rond eet- en gewichtsproblemen. De toolbox bevat daarnaast voldoende achtergrondkennis zodat men zich kan inwerken voor specifieke projecten. Mediaprofessionals blijven daarnaast natuurlijk steeds welkom met vragen bij ons expertisecentrum. Ons team helpt hen graag verder.
Vragen, suggesties of goede voorbeelden van mediawerk zijn altijd welkom via: secretariaat@eetexpert.be