De professionele bacheloropleiding Multimedia en Creatieve Technologie aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen, is al jarenlang hofleverancier voor de facilitaire audiovisuele sector. Menig alumni werkt als broadcast engineer binnen 1 van de vele toonaangevende bedrijven binnen ons kleine landje. Mede dankzij hen bouwden we samen het imago van onze sector uit tot wereldvermaard. Gekend om onze efficiëntie, domeinspecifieke expertise, innovatieve technologieën en gewoon ook het gebruik maken van gezond boerenverstand.
Na de schoolbanken begint ons proces van leren pas. Wat we leren op de schoolbanken is zeker de fundering maar het huis zelf bouwen we pas als we onze carrière starten en verder uitbouwen.
Door de globalisering merken we dat onze internationale faam meer en meer onder druk komt te staan omwille van concurrentie van buitenlandse bedrijven. Bijvoorbeeld ondersteund door “grootgeld bezitters” die hun invloed sterk kunnen uitoefenen op de te verdelen uitzendrechten.
Door de coronacrisis, moesten we onszelf nog meer dan anders blijvend heruitvinden. Bedrijven vonden andere manieren om producten te lanceren of grootse aankondigingen te doen, grote publieksevenementen bleven tijdelijk uit. Daardoor heeft het ‘rock & roll – gehalte’ van onze sector een ferme deuk gekregen, vele doorwinterde anciens verlieten onze bedrijven en vonden ondertussen hun geluk elders. Door de aanhoudende veranderingen die op vraag van onze klanten noodzakelijk waren, werden onze medewerkers meer onder druk gezet om zichzelf bij te scholen ifv de nieuwe noden binnen de binnenkomende projecten. De noodzaak aan levenslang leren werd als het ware heel snel gevoeld, deze mentaliteit heeft snel ingang gevonden binnen onze realiteit.
Vanuit KdG weten wij maar al te goed dat we ons samen met ons werkveld moeten blijven inzetten om de attractiviteit voor onze jobs te garanderen. Zonder een bloeiende en groeiende sector is er onvoldoende jobzekerheid. Zonder zicht op een weelderige toekomstige arbeidsmarkt, is er te weinig interesse van studiekiezers in een interessante opleiding als MCT…
Daarom maakten we vanuit mediarte, VOTF en MCT KdG ons initiatief: ‘opzet van een lerende gemeenschap voor de facilitaire audio visuele sector’ bekend op 11 november 2022. We waren te gast binnen de infrastructuur van DB Video om, na een oproep vanuit mediarte en VOTF geïnteresseerde facilitaire bedrijven te informeren over onze plannen. We creëren over de corporate grenzen heen een community waarin we aan kennis delen en die rechtstreeks vanuit de industrie gevoed worden. We plannen hiermee concreet aan de slag te gaan vanaf maart 2023.
Als methodiek hanteren we ‘hybride leren’: ingeschreven deelnemers krijgen toegang tot ons online leerplatform (CANVAS). Dit brengt ons in de mogelijkheid om praktijkproblemen en –oplossingen te delen en met elkaar hierover in interactie te gaan. Om toepassingen, learnings, probleemstellingen te archiveren. Om geleerde inhoud, technische info en opgedane leerervaringen gemakkelijk terug te vinden. Naast een online gedeelte, zullen we ook op regelmatige basis op locatie inhoudelijk aan de slag gaan.
Binnen onze opleiding MCT aan KdG werken we binnen het domein van de Event en broadcast engineers nauw samen met de producenten van technologie, noem het ‘onze industrie’. Dankzij de innovatieve aanvullingen binnen onze lesinhouden van bedrijven zoals LAWO, RIEDEL, EVS en Grass Valley kunnen wij onze studenten tijdens hun opleiding aan de slag laten gaan met de tech die de toekomst van onze dienstverlening mee bepaalt. We kunnen teren op deze samenwerkingen om het opzet van onze lerende gemeenschap inhoudelijk mee vorm te geven.
We presenteerden alvast de 11e november een inhoudelijk voorstel om richting te geven, maar input vanuit de lerende gemeenschap zelf is en blijft absoluut noodzakelijk.
De beslissing van hoe, wat, waar, wanneer, hoeveel, … valt binnen de stuurgroep van de lerende gemeenschap. Daarom via deze weg de vurige oproep om actief deel uit te maken van deze stuurgroep.