mediaNXT - een brug slaan tussen jong talent en de audiovisuele wereld

medianxt

“De toenemende diversiteit in organisaties, alsook de toenemende behoefte aan samenwerking over diverse disciplines en organisaties heen, vragen een grotere capaciteit om met verschillen en conflicten om te gaan. Dat vraagt eerst en vooral gemeenschappelijkheid: een gedeeld project,” schrijven Koen Marichal en Jesse Segers in hun boek Over leiderschap, 19 inzichten. mediarte zoekt proactief deze gemeenschappelijkheid op en rolt sinds vorig jaar met veel enthousiasme mediaNXT uit. 

Kom je ook naar het mediaNXT Terugkomevent?

Waar? De Silo, Leuven

Wanneer? 16 november, 16u30 - 20u

Het begeleidingstraject mediaNXT wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met partners uit het werkveld en brengt pas afgestudeerden en werkzoekenden in contact met de audiovisuele sector. Mogelijk gemaakt door minister Benjamin Dalle in het kader van diversiteit en inclusie. 

Een mediaNXT-begeleidingstraject biedt deelnemers een bootcamp met workshops en masterclasses en vervolgens een opleidingstraject bij een mediabedrijf. 

Kruisbestuiving van jewelste

Enerzijds worden de deelnemers, met oog op een job, ondergedompeld in de snel veranderende wereld van de media. Anderzijds ondersteunt dit initiatief bedrijven en organisaties bij hun zoektocht naar talent en gemotiveerde jongeren die vacatures kunnen invullen. mediarte wil in de eerste plaats verbinden en betrekt daarom zoveel mogelijk bedrijven bij dit project, zodat er een stevig draagvlak ontstaat. En dat resulteert in een kruisbestuiving van jewelste. Alle deelnemers zijn het erover eens: het programma is intens, intensief én uitermate interessant.

Eind 2022 organiseerde mediarte de eerste mediaNXT-editie in samenwerking met VRT, DPG Media, Play Media, Mediahuis en Woestijnvis. Met de focus op ‘Digital Content Creators’. Content maken voor sociale media is een vak apart en alle zenders en productiehuizen zijn naarstig op zoek naar jongeren die vlot overweg kunnen met het maken en posten van content op online platformen zoals Instagram, TikTok en Facebook. Deze skill vergt inzicht in storytelling, camerawerk, klankopname en montage. Ook community building is belangrijk bij het maken van digitale content. Welke zender wil welke groepen aan zich binden en met welke taal spreek je ze aan? Hoe zorg je dat je als radiostation zichtbaar bent? Hoe maak je een podcast? Het is maar een greep uit de onderwerpen die aan bod kwamen. De sprekers waren stuk voor stuk experts die dag in dag uit met deze materie in de weer zijn. Het delen van praktijkervaring staat in het bootcamp dan ook centraal.

medianXT
mediaNXT Audio

Drie trajecten

In 2023 kende mediaNXT een vervolg met maar liefst drie trajecten: mediaNXT Audio, mediaNXT Cinematografie en mediaNXT Programmaredactie. Net zoals de organisatie van Pukkelpop blikt mediaNXT2023 terug op een ‘grandcrujaar’. De line-up van bedrijven en organisaties die willen samenwerken om jonge werkzoekenden een begeleidingstraject aan te bieden, is namelijk enorm. Zo sloegen Sonhouse, The Image & Sound Factory, Option Media, Sporthouse Group, Woestijnvis, DB Video en NEP de handen in elkaar om geluidstechniekers op te leiden tijdens mediaNXT Audio. Minister van Media, Benjamin Dalle, kan alvast trots zijn op onze Vlaamse audiovisuele sector.

De droom om cinematograaf te worden kan weggelegd zijn voor iedereen. Al mogen er gerust meer vrouwen aan de slag met camerawerk, in het electric department of in het grip department van onze mediabedrijven. Tijdens mediaNXT Cinematografie kwamen daarom Angela Otten, Maxime Lahousse en Charlie Speeckaert bevlogen vertellen hoe zij aan hun weg timmeren. Alledrie zijn ze begonnen als second camera assistent, om vervolgens first camera assistent te worden. Ondertussen dragen ze allemaal de titel van Director of Photography. First assistant director Cato Van Passel en regisseur Ammen Simpson Ogedengbe gingen dan weer uitgebreid  in op de voorbereiding en de samenwerking met de DOP's op een set. 

Tijdens mediaNXT Cinematografie werkte mediarte samen met The Belgian Society of Cinematographers, Amplo, Circles Group, Elwood, Eurogrip, Eye-Lite, Focuspulleratwork, Kopterman, Lites, Lucky Cameras, The Movie Lot, Option Media, The Pack, RV Productions, Studio l’Equipe en Watts. Geen wonder dat de deelnemers onder de indruk waren van de rijkdom en de expertise van al die technische departementen. 

Tijdens mediaNXT Programmaredactie zaten tenslotte een aantal productiehuizen rond de tafel om de aanstormende generatie jonge televisiemakers de knepen van het vak te leren. Binnenkort zetten zij hun eigen stempel op een nieuw reis- of quizprogramma want ook onze partners Boundbreakers, De Chinezen, De Mensen, Hotel Hungaria, Panenka, Roses are blue, Sporthouse Group, Warner Bros ITVP België en Woestijnvis tilden het bootcamp van mediaNXT Programmaredactie naar een hoog niveau.

medianxt
mediaNXT Programmaredactie

Een werk van lange adem

Sociaal ondernemer Youssef Kobo waarschuwde in De Tijd dat we te veel verwachten van eenmalige acties (De Tijd, 15 februari 2022). Want een inclusieve bedrijfscultuur en een diverse werkvloer zijn een werk van lange adem. Daarom is het belangrijk dat de audiovisuele sector de ingeslagen weg verder bewandelt en wil mediarte blijven sensibiliseren. Hoe meer mensen en organisaties samen het draagvlak creëren, hoe meer kans om de ambities rond diversiteit en inclusie in de sector waar te maken. En dat is precies waarom mediarte de volgende mediaNXT-trajecten al met veel enthousiasme in de steigers zet.

Subsidie

Ook interessant voor jou