Drie coaches van mediaNXT geven mee hoe ze zijn begonnen in de media

mediaNXT

Het mediaNXT-traject is een bootcamp voor dertig jonge creators waarbij ze zes weken lang kunnen proeven van de digitale media sector bij vijf grote mediabedrijven Woestijnvis, DPG Media, VRT, Mediahuis en SBS Belgium. Tijdens de eerste twee weken van de bootcamp zullen er door coaches uit de mediawereld workshops en talks gegeven worden over elk aspect van een content creator. In dit artikel geven drie van de vele coaches hun ervaring als startende content creator.

mediaNXT gaat al van start op 17 oktober.

Interview met Desna Lespinoy

Na haar opleiding Vertaler-Tolk zocht Desna Lespinoy een job in communicatie. Maar voor ze het wist, werd haar door DPG gevraagd een screentest af te leggen voor een nieuw project en rolde ze zo in de media. Als showbizz-journalist vind je haar zowel in de studio als op events. Monteren doet ze achteraf zelf op de redactie.

quote desna
Academy © DPG Media

Desna Lespinoy: “Filmen en monteren heb ik ‘on the go’ geleerd en dat lukt. Maar ik heb dat natuurlijk niet helemaal alleen gedaan. Veel dingen leer je tijdens het proces, zoals het filmen. Naarmate je langer bezig bent, weet je bijvoorbeeld hoe je betere kaders kunt maken. Verder krijg je wel een basisopleiding, een crash course, wanneer je hier begint. je krijgt dus de nodige tools aangereikt en de eerste weken is er ook iemand in de buurt die het een en ander toelicht.”

Het showbizz-publiek is wel een heel ander publiek dan wanneer je in de journalistiek was gegaan. 

Desna: “Het werk is leuk en afwisselend. Mijn job bevindt zich ergens tussen de nieuwswereld en de entertainmentwereld. Dat vind ik net fijn omdat beide zo’n ander publiek hebben. Zo ontmoet ik veel verschillende mensen, heb ik contacten met managers, persverantwoordelijken en veel BV's. In plaats van bijvoorbeeld uitsluitend politici.”

Dan neem ik aan dat privacy en GDPR extra belangrijk zijn in jouw werk?

Desna: “Ja en nee. Bij video heb je het geluk dat alles wat gezegd wordt, letterlijk zo wordt vertoond. Je kan daar niet aan knoeien zoals bij een geschreven tekst, tenzij je ontzettend zou knippen in je materiaal, natuurlijk. De BV’s  weten dat ook wanneer ze gefilmd worden dus het interview dat ze geven is vaak integraal te gebruiken. Er wordt soms wel gediscussieerd, maar meestal is dat niet nodig.”

Werk je op ongebruikelijke uren?

Desna: “Die interviews vinden vaak ‘s avonds plaats en dan wordt er ‘s nachts gemonteerd. Zo kan het de volgende ochtend al online. Want online nieuws gaat ontzettend snel, dus moet je kort op de bal spelen. Anders is het niet meer relevant.”

Kan je af en toe tot rust komen?

Desna: “Wij zijn natuurlijk met een team, dus wij kiezen zelf wanneer we werken. Dat bekijken we ook met de eindredactie. Wat is er écht belangrijk om te brengen en wat niet? Het zijn soms drukke dagen en als er veel events plaatsvinden, heb je een paar kortere nachten. Maar dat geldt ook voor de journalisten van algemeen nieuws. Als het verkiezingen zijn, worden daar ook lange uren gemaakt.”

Welk event is je het best bijgebleven?

Desna: “Er zijn er verschillende geweest... Maar wat ik mij het best herinner is de finale van The Masked Singer die wij live gestreamd hebben op HLN. Dat was echt een hoogtepunt in de showbizzwereld. Een programma dat bij iedereen aanslaat. Met zoveel kijkers. Als je daar verslag van doet, weet je dat je nieuws aan te maken bent. Er was veel volk en ook waren er veel BV's dus de rode loper verliep nogal hectisch. Mede omdat er veel meer publiek was dan verwacht. Daartussen toch je weg vinden en je interviews kunnen doen, dat gaf mij een grote drive. Ook dat we die finale en het nieuws er omheen live konden brengen, dat is natuurlijk keitof.”

Mijn job bevindt zich ergens tussen de nieuwswereld en de entertainmentwereld.

Desna Lespinoy

Wat ga je brengen tijdens het bootcamp?
Desna: “Op het bootcamp wil ik graag focussen op hoe je ideeën efficiënter in beeld brengt. Hoe je kort en krachtig een boodschap aan je publiek kan overbrengen en hoe je daar ook zelf op inspeelt. Hoe je dat voor de camera kunt brengen op een manier die de kijker geboeid kan houden. Hoe je mensen interviewt en het beeld dat je gebruikt, maken daar een groot deel van uit.”

Interview met Xander Desmet

Wat hij exact doet, valt moeilijk te beschrijven voor all-round mediamaker Xander Desmet. “Heel veel en van het begin tot het eind,” vat het ongeveer het best samen. Nadenken over een tv-format of een online reeks, de ontwikkeling ervan of gaan draaien en monteren. Zolang het met fotografie of video te maken heeft, kent het weinig geheimen voor hem.

quote xander
© Jokko

Om hoe laat begin je meestal ‘s morgens?

Xander Desmet: “Dat hangt van de dag af. Momenteel ben ik iets aan het maken voor VTM Go en dan start mijn werkdag ‘s ochtends om negen uur aan mijn bureau en duurt die tot een uur of vijf, zes. Maar wanneer ik een video maak voor Laura Tesoro of Milow, werk ik vooral ‘s avonds. Mijn dagen zien er altijd anders uit.”

Hoe ben je geraakt waar je vandaag staat?

Xander: “Tijdens mijn middelbaar heb ik vooral veel scholen bezocht omdat ik niet wist wat ik wilde gaan doen. Uiteindelijk koos ik grafische vormgeving wat voor mij stimulerend werkte, omdat daar naast de algemene vakken ook een creatief luik bestond. Na mijn middelbare school ben ik direct gaan werken in combinatie met de studie Sociaal Werk. Ik werkte al een jaar of twee in de culturele sector toen ik, tijdens een studentenjob voor Humo, op Rock Werchter aan de praat raakte met Bram Willems, dj bij StuBru. Bram zag wel iets in mij en via hem kwam ik in contact met Jan Van Biesen die mij liet beginnen op de online redactie van Studio Brussel. Die redactie was toen nog vrij pril.”

Begin met een simpel idee. Ik kan mijn formats altijd in drie zinnen uitleggen.

Xander Desmet

Je was dus op de juiste plaats op het juiste moment.

Xander: “Als je in contact komt met mensen uit de sector en daar een pint mee drinkt, helpt dat. Of je gaat gewoon naar Rock Werchter want daar ben ik later ook nog eens aan de praat geraakt met Tom Lenaerts. Zo belandde ik een tijdje bij Panenka toen het productiehuis net begon. Ze wilden daar toen hard inzetten op online content. VRT MAX en VTM Go bestonden nog niet. Maar die ambitie bleek uiteindelijk groter dan wat ervan kwam. Dat was voor mij een beetje een domper op de feestvreugde omdat ik heel ambitieus was. Op dat moment was ik dus niet de juiste persoon op de juiste plaats.”

Welk moment in je loopbaan heeft veel betekend voor jou?

Xander: “Dat zal dan toch het Studio Brussel-verhaal zijn. Dat heeft alles in gang gezet. Op een bepaald moment besliste ik om zelfstandige te worden. Dat was in 2018 en die stap was groot omdat ik niet zeker wist of ik genoeg werk zou vinden. Ik ben toen ook met Mathias Coppens bij Roses are Blue gaan gaan babbelen omdat mijn beste vriendin, Ine Vanden Eede, daar werkte. Wij werken vaak samen en zullen ook samen de masterclass geven tijdens het bootcamp. Samen met haar dacht ik ook na over wat we nog wilden maken en ontdekten we dat er bij Eén best wat gaten bestonden. Zo wilden we iets maken voor De Warmste Week op Eén en kwamen we met het idee voor Down the Snow, een lift-format met Dieter Coppens die op pad gaat met Kevin, die het syndroom van Down heeft. Het team bestond uit Ine en mij, en dan tijdens de week een extra persoon voor productie en iemand om te filmen. Die productie heeft veel veranderd omdat ze bij VRT zagen dat wij snel toffe dingen maakten met een kleine ploeg die toch een grote impact hebben. Als ik daar iets van geleerd heb, is het dat het belangrijk is om soms uit het systeem te durven stappen waardoor je weer op andere paden terecht komt.”

Wat ga je meegeven op mediaNXT?

Xander: “Wat ik graag wil vertellen is dat live storytelling altijd handig is om om vanuit de vertrekken. Begin met een simpel idee, zoals: we gaan twee mensen laten liften tijdens De Warmste Week en zorgen dat dat geld opbrengt. Een soort sponsortocht. Ik kan mijn formats altijd in drie zinnen uitleggen. En dan ga je zoeken. Hoe kunnen we dat verhaal meer body gaan geven? Hoe gaan we een live vertelling creëren? Hoe gaan we zorgen dat die vertelling het juiste publiek bereikt? Want als we willen dat mensen mee in het verhaal stappen, moeten we campagne voeren. Dus de basis is altijd simpel en van die basis moet je gaan kijken hoe je verder bouwt.”

Waarom zouden jongeren zich inschrijven voor mediaNXT?

Xander: “Voor mij begon alles met een simpele babbel en een pintje op Rock Werchter. Maar mediaNXT kan net zo goed die stap betekenen. In gesprek gaan met mensen tijdens de masterclasses of de stages kunnen de trigger zijn om te zorgen dat je kunt gaan doen waar je veel zin in hebt. In mijn geval was dat content maken en ontwikkelen, iets vertellen. Het allerbelangrijkste is om met mensen in contact te komen en zelf goesting te krijgen, ideeën opdoen. En als je ideeën hebt: ga er ergens mee aankloppen.”

Interview met Shauni Van Impe

Shauni Van Impe koos bewust voor de opleiding Leerkracht Engels en Nederlands omdat ze graag schreef, maar wist van meet af aan dat ze graag ‘iets’ in de media wilde doen. En zo geschiedde. Ondertussen is ze content creator bij Qmusic, maar aan die functie gingen heel wat sollicitaties en een eerste media-job bij newsmonkey vooraf.

Quote shauni
© Studio LW

Shauni Van Impe: “Bij newsmonkey werd ik al op mijn tweede dag in een video-team gesmeten. Toen heb ik leren filmen en monteren en alles wat daarmee te maken heeft en op die manier ben ik er snel in gegroeid. Nadien ben ik bij SBS gaan werken waar ik Zo man zo vrouw maakte als redacteur. Bij Lydia Peeters maakte ik online content en leerde ik veel bij over de politieke wereld. Dat combineerde ik met VTM Kids. Daarna werkte ik ook nog voor Rode Neuzen Dag om uiteindelijk bij Qmusic te belanden.”

Je werkt als zelfstandige. Was dat voor jou een grote stap?

Shauni: “Ja, dat werd mij gevraagd toen ik bij newsmonkey begon. Ik had toen niet echt een keuze, maar nu ben ik daar wel blij mee want anders stond ik nu niet waar ik sta. Ondertussen werk ik wel vast bij Q.”

Wat moet je allemaal kunnen om bij Qmusic te werken?

Shauni: “Ik denk vooral filmen, monteren en foto's nemen. Je moet daar een beetje feeling voor hebben. Voor artikels en copy bij je posts is schrijven ook belangrijk. Tot slot ook dat je mensen durft aanspreken. Je moet weten op welk moment je iemand kunt lastigvallen. Want dat is je werk.”

Hoe pak je dat aan?

Shauni:” Als ik Maarten en Dorothee bijvoorbeeld wil spreken, vraag ik  wanneer dit voor hem past en probeer ik een moment vast te leggen. Zo lukt het meestal wel.”

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?

Shauni: “Ik sta op om kwart over vijf en ben rond kwart voor zeven op mijn werk. Mijn werkdag begint om zeven uur en dan volg ik eerst de show van Maarten en Dorothee vanop de redactie van Qmusic. Daar begin ik al mee in de auto naar het werk, zodat ik niets mis. Tijdens het luisteren, kies ik al fragmenten voor mijn video’s, dan monteer en bewerk ik foto's en schrijf ik artikels. Ondertussen volg ik ook het nieuws, want als Hanne van K3 een baby krijgt, dan moet dat ook zo snel mogelijk online. Dat lijkt  veel, maar we posten natuurlijk niet alles tegelijk. We spreiden dat.”

Eén van die video’s die je maakt is De Minuut?

Shauni: “De Minuut is een mini-vlog die we op zaterdag posten en ik film hier de hele week voor. Als ik zie dat er iets grappigs gebeurt of iets anders dat de moeite waard is, pak ik mijn gsm en vrijdagmiddag monteer ik het item voor zaterdagochtend.”

Ik ben zelf begonnen met mijn CV naar iedereen te sturen en nooit op te geven.

Shauni Van Impe

Waar haal je je energie?

Shauni: “Veel frietjes eten. Ik denk dat dat het geheim is. (lacht)  Nee nee, ik sport best vaak en daar haal ik energie uit. Vanochtend had ik al negen kilometer gelopen voor onze meeting, ik ben dan ook een ochtendmens. Al zou een uurtje langer slapen toch tof zijn!”

Wat is je ultieme tip tijdens het bootcamp?

Shauni: “Gewoon GAAN.  Ik ben zelf begonnen met mijn CV naar iedereen te sturen en nooit op te geven. Als het in jou zit, zal dat op den duur wel opgemerkt worden. Ik besef ook wel dat het een combinatie is van heel hard werken, maar ook geluk hebben.”

Wat ga jij geven tijdens het bootcamp? Mag je dat al verklappen?

Shauni: “Ik ga een les vloggen geven. Met tips hoe je jezelf in beeld brengt en hoe je meer zelfvertrouwen krijgt. Dat klinkt misschien belachelijk, maar ik vind het moeilijker dan het eruitziet: een camera vasthouden en jezelf filmen. Al helemaal niet als er ondertussen mensen naar jou staan te kijken. Vind ik nog altijd awkward!”

Waarom zouden mensen zich moeten inschrijven voor mediaNXT?

Shauni: “Als je nog twijfelt of het echt iets voor jou is om in de media te werken, is inschrijven absoluut een goed idee. Dan kom je er meteen achter of je ervoor gemaakt bent of misschien toch niet.”

Download Programma mediaNXT
PDF - 14.74MB
Subsidie

Ook interessant voor jou