Bij productiehuis De Wereldvrede, dat in 2013 werd opgericht door Gilles De Schryver en Gilles Coulier, primeert steeds de visie van de filmmakers. Hun missie: het produceren van hoogwaardige kwalitatieve fictie voor een internationale markt. Het is binnen de muren van dit creatief productiehuis dat Roxanne Sarkozi en Manon Van Caeneghem elkaar leerden kennen. ‘A perfect match’ tussen stagementor en stagiaire, zo bleek.
Roxanne Sarkozi startte, na haar studies Communicatiewetenschappen, als medewerker bij mediarte en groeide daarna door binnen de audiovisuele sector. Eerst werkte ze in de reclamesector om daarna bij het Gentse productiehuis de Wereldvrede aan de slag te gaan. Sinds enkele jaren werkt ze als producer van kortfilms, langspeelfilms en tv-reeksen.
Tijdens haar opleiding Communicatiewetenschappen volgde Manon Van Caeneghem in 2020 noodgedwongen een online stage bij De Wereldvrede. In de zomermaanden erna kon ze deze online ervaring gelukkig inruilen voor een fysieke stage als productie-assistent voor de serie ‘Lockdown’. Een extra jaar Journalistiek en een tweede mediastage later, mag ze zichzelf kersverse productie-assistent bij De Wereldvrede noemen.
Het is belangrijk dat een stagiair zich thuis voelt en gelukkig is.
Jullie werken nu beide voor de Wereldvrede. Hoe was jullie eerste contact als stagiaire en stagementor?
Roxanne: “Na een aangenaam sollicitatiegesprek volgde een eerste schoolstage. Deze werd door COVID in een online formule gegoten, waardoor Manon een groot deel van het ‘werkplekleren’ niet aan den lijve ondervond. Aangezien zij van thuis werkte en wij vooral communiceerden via videocall. Op zich werkte dit ook en al gauw bleek dat het voor Manon niet gewoon een verplichte schoolstage was. Zij is gepassioneerd en vastberaden om aan de slag te gaan in de sector en dat voelde je meteen. Dankzij de Mediastage kon zij na haar opleiding twee zomermaanden lang proeven van hoe het er echt aan toe gaat op set en dat proefde blijkbaar naar meer.”
Manon: “Nadat we elkaar één keer fysiek gezien hebben tijdens het sollicitatiegesprek, is de rest van de eerste stage inderdaad volledig online verlopen. Het takenpakket was gevarieerd en hoewel ik altijd wist wat doen, voelde ik dat ik nog meer te leren had. Ik informeerde dan ook naar de stagemogelijkheden bij De Wereldvrede tijdens de zomermaanden. In volle pandemie werd de serie ‘Lockdown’ toen ingeblikt, de ideale kans om twee maanden op een set door te brengen. Na een intensieve samenwerking, merkten Roxanne en ik dat we elkaar met weinig woorden goed begrijpen. Een jaar later gingen we opnieuw samen aan de slag, maar dan als collega’s.”
Waar let je op bij de selectie van een stagiaire?
Roxanne: “Een gesprek met een potentiële stagiaire is voor mij meer dan het polsen naar vaardigheden en skills. Ik hecht ook veel belang aan de ‘drive’ die een student of net-afgestudeerde heeft om De Wereldvrede aan te schrijven. ‘Waarom een stage bij het productiehuis De Wereldvrede?’ is één van de eerste vragen die ik stel omdat dit meteen aangeeft of er een affiniteit is met het productiehuis. Verder zijn voor mij een ‘gezonde hoek af’ en relativeringsvermogen van primordiaal belang.”
Welke visie hanteert jullie bedrijf bij het begeleiden van stagiairs?
Roxanne: “De stagiairs worden in de eerste fase via een ‘onboarding-dag’ doorheen de hele werking van De Wereldvrede geloodst. Heden en verleden worden uit de doeken gedaan, zodat zij mee zijn met alle projecten en de dagelijkse gang van zaken. Ik voel me soms een beetje een moederkloek, aangezien ik het heel belangrijk vind dat een stagiair zich thuis voelt en gelukkig is. Niettemin probeer ik hen ook wel wat uit te dagen door in een tweede fase van de stage taken te geven met meer verantwoordelijkheid.”
Wat vinden jullie belangrijk in de wisselwerking tussen stagiair en stagementor?
Roxanne: “Open communicatie. En dat geldt voor iedereen die hier werkt. Ik vind het ook belangrijk om op de hoogte te zijn van de ambities van de stagiair, zodat ik daar in de mate van het mogelijke op projectniveau op in kan spelen.”
Manon: “Bij het zoeken naar een stageplaats, contacteerde ik bewust kleinere productiehuizen omdat ik wilde vermijden dat ik het volgende nummer zou zijn dat de stagiair voor mij opvolgde. Als stagiair is het aangenaam dat er aan het begin van de periode wordt gepolst naar jouw interesses en dat je op basis daarvan een takenpakket aangeboden krijgt. Wel merkte ik tijdens mijn stages dat een evaluatiegesprek of het krijgen van feedback niet zo snel gebeurde. Een stage is een leerproces waarin je vooruitgang wilt boeken, maar daarvoor moet je wel op je positieve en negatieve punten gewezen worden.”
Wat is een geslaagde stage?
Roxanne: “Een periode waarin een student of schoolverlater de kans krijgt om te proeven van verschillende facetten van een audiovisuele productie en tevens tools aangeleerd krijgt om daarmee verder aan de slag te gaan. Een goede stageplek is een win-win situatie voor zowel de stagegever als de stagiair. Zo slaag je erin om de nieuwe lichting te leren kennen en is het interessant om een extra collega te hebben.”
Manon: “Als ik terugkijk op geslaagde stages zijn dat degene waarop je een bepaalde hoeveelheid verantwoordelijkheid krijgt, maar ook niet volledig losgelaten wordt. Roxanne zal altijd haar vleugels over haar stagiaires uitslaan, maar op een manier die enorm geapprecieerd wordt en niet ‘pamperend’ overkomt. Je voelt dat je bij De Wereldvrede wordt aangenomen omdat een extra werkkracht van pas komt, maar ook omdat ze studenten die eerste fijne ervaring binnen het audiovisuele veld willen bezorgen.”
Wees niet bang om uit eigen initiatief ergens aan te kloppen, ook al staan er geen open vacatures op de website.
Stageperiodes verliepen de laatste tijd tijdens de Covid19-pandemie. Welke impact had dit?
Roxanne: “Deze vonden, indien het een schoolstage was, vooral digitaal plaats. Wat zonde was omdat dit voor de stagiair een deel van de dynamiek wegneemt die er heerst tussen collega’s op kantoor. Gelukkig konden wij zelf tussen twee golven door met onze producties verder gaan waardoor de impact redelijk beperkt is gebleven. Behalve dat we mondmaskers moesten dragen op set.”
Hoe belangrijk is een stage op de werkvloer na je opleidingstraject?
Manon: “Een stage tijdens je opleiding, of een Mediastage erna, lijkt me voor iedereen relevant. Op een stage hoor je in principe toe te passen wat je tijdens je opleiding hebt geleerd, maar mijn ervaring leert me dat die academische kennis niet altijd even goed van pas komt in het werkveld. Mijn studentenjaren tijdens de opleiding Communicatiewetenschappen waren een geschikte periode om mezelf te ontplooien en mijn communicatieve skills te ontwikkelen. Maar het werkveld blijft de beste leerschool. Ook is het de ideale manier om te ondervinden of je gelukkig wordt van de branche waarin je stage loopt en hoopt te gaan werken.”
Welke opties heb je om stage te volgen?
Welke gouden tips hebben jullie voor mensen die hun loopbaan starten binnen het audiovisuele veld?
Roxanne: “Wees niet bang om uit eigen initiatief ergens aan te kloppen, ook al staan er geen open vacatures op de website. De audiovisuele sector typeert zich juist door projecten waarbij op korte tijd heel wat mensen gezocht worden. Dit is vaak het moment waarop de productieleider terug gaat kijken in de spontane sollicitaties, eerder dan een nieuwe vacature te verspreiden.”
Manon: “Het klinkt cliché, maar ik zou echt iedereen aanraden stage te lopen. Je verliest er niets mee en het kan alleen maar voordelen opleveren in de toekomst. In combinatie met een ondernemende houding en een gezonde dosis ambitie zal het ervoor zorgen dat je vroeg of laat op het juiste moment op de juiste plaats aanklopt. Of je kan gewoon heel veel geluk hebben, zoals ik.”
Je zou graag een stagiair(e) in je onderneming laten meelopen, maar hoe moet dat?
Hier kan je alle nodige tips terugvinden om het proces te vergemakkelijken.