mediasensor enquête 2025

banner

In 2025 voert mediarte opnieuw de mediasensor enquête uit. Na succesvolle metingen in 2016, 2019 en 2022 brengen we in 2025 voor de vierde keer op rij de werkbeleving en de psychosociale risico’s in onze sector in kaart.

Wat is het? 

De mediasensor enquête peilt naar de werkbeleving en de psychosociale risico’s in de audiovisuele-, film- en digitale sector. Dat gebeurt via een online vragenlijst op maat van de sector. Voorbeelden van onderwerpen die bevraagd worden zijn: werkdruk, emotioneel welzijn, arbeidsomstandigheden en discriminatie.

Voor wie?

De enquête is interessant voor zowel werkgevers als individuen. Die laatste kunnen medewerkers zijn van een onderneming die niet deelneemt, personen die als uitzendkracht bij meerdere werkgevers werken, zelfstandigen of personen die zich tussen twee opdrachten bevinden.

Waarom deelnemen als werkgever? 

  • Je voldoet aan de wettelijke verplichting een psychosociale risicoanalyse uit te voeren
  • Je toont aandacht voor het welzijn van je medewerkers door je open te stellen voor hun noden. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen, werken met meer betrokkenheid en proactief
  • Pijnpunten ontdekken om verder op in te zetten a.d.h.v. doelgericht preventiebeleid
  • Financieel en concurrentieel voordeel: inspelen op lange termijn evoluties en een effectief preventiebeleid invoeren en updaten

Waarom deelnemen als individu?

  • Inzicht in eigen werkklimaat, dat van de onderneming en de sector
  • Op basis van individuele resultaten zelf acties ondernemen om het eigen welbevinden te verbeteren

Geen output zonder input! Dus om het huidige werkklimaat vast te stellen en acties te ondernemen voor verbetering, hebben we de input nodig van elk individu. Dat is de eerste, cruciale stap in het verbeteren van het mentaal welbevinden van iedereen binnen de audiovisuele-, film- en digitale sector. 

Hoe gaat de enquête in zijn werk? 

De online bevraging, die ondersteund wordt door de preventiedienst Attentia, zal in mei 2025 hernomen worden en is toegankelijk voor de gehele audiovisuele-, film- en digitale sector. Deelname is heel simpel en kosteloos: schrijf je in via onderstaande link en we nemen verder contact met jou op! Daarnaast kan je bij ons een communicatiepakket aanvragen om de interne communicatie naar je medewerkers toe te begeleiden. Hiermee ondersteunen we je bij het informeren en betrekken van je medewerkers op een efficiënte en professionele manier.

Resultaten

Het invullen van de vragenlijsten gebeurt volledig anoniem. Attentia, mediarte en werkgevers krijgen geen inzage in de resultaten van individuele respondenten. Bedrijfsresultaten blijven vertrouwelijk en zijn alleen toegankelijk voor het betreffende bedrijf. Sector resultaten worden publiek gedeeld en door mediarte gebruikt om de werkbaarheid binnen het audiovisuele landschap van België in kaart te brengen. Daarnaast worden deze resultaten verwerkt in een nieuw actieplan op sectorniveau.

Ondernemingen met minimaal 10 VTE’s kunnen ervoor kiezen om tegen een beperkte kostprijs een aparte bedrijfsrapportering aan te vragen. Deze rapportage biedt meer inzicht in het mentaal welzijn binnen jouw onderneming. Daarnaast kun je jouw bedrijfsresultaten vergelijken met die van de sector en België. Welke soorten rapportages beschikbaar zijn en wie ze kan aanvragen, zie je in de onderstaande afbeelding.

Schrijf jezelf of jouw onderneming in!

Deze enquête kan relevante gegevens opleveren als we op ieders deelname kunnen rekenen om zo een representatief beeld te krijgen binnen onze sector. 

Bovendien maakt jouw deelname een cruciaal verschil en zijn de resultaten een goede barometer om als sector impact te hebben. Dit laat ons toe concrete acties uit te werken die het mentaal welbevinden binnen onze sector zullen versterken.

Inschrijven kan tot en met 27 februari

Voor meer info, mail naar Virginie Parent via mediasensor@mediarte.be.

Schrijf je hier in

Mediacafé

mediacafé

Op woensdag 28 januari organiseren we een mediacafé . Het mediacafé dient als voorstelling van ons nieuwe kantoor en als infosessie over de mediasensor lancering. Hier krijg je meer info over de mediasensor enquête, de verschillende vormen van deelname en de kostprijs. Bovendien is het de perfecte gelegenheid om te netwerken.

Inschrijven voor deze infosessie via: mediacafé 2025

rapportering mediasensor
individuele rapportering

Ook interessant voor jou