Voor het tweede jaar op rij organiseerde VRT Innovatie een inspirerend crossover evenement met media experts en creatievelingen vanuit heel Europa, die zo de kans kregen om een heleboel makers te ontmoeten. Op 22 september 2022 veranderde de Marconi-studio op VRT in een internationale huiskamer, gewijd aan de toekomst van online content.
Wat komt er allemaal kijken bij het maken van een podcast? Hoe positioneer je jezelf in de markt als audiomerk? Wat betekent de metaverse voor analoge media? Zit er toekomst in het creëren van een digitale versie van je evenement? Wat is er nieuw in de wereld van 5G, VR, AR en 3D? Hoe maak je contact met het jongere publiek en wie de f*ck is Average Rob? Dit zijn slechts enkele van de vragen die tijdens de Meet The Makers-sessies van dit jaar werden beantwoord.
Podcasting
Meet the Makers begon sterk met een presentatie van Catherine Lekime, de hoofdredacteur van het VRT MAX audioteam. Zij streven naar digitale verandering binnen de organisatie. Maar hoe pakken ze dat aan? Catherine vertelde onder meer dat het een belangrijke stap om de podcasts die voorheen verspreid waren over de verschillende zenders van VRT onder het merk VRT MAX samen te brengen.
Catherine legde ook uit waarom de VRT ervoor kiest om video en audio te combineren in één app in plaats van een audio én een video platform te ontwikkelen. Zo is VRT MAX één adres voor alles wat digitaal is, en kunnen mensen zowel ‘s morgens in dezelfde app naar podcasts luisteren als degene die ze gebruiken om 's avonds video’s te bekijken.
Terwijl Catherine zich focust op de backoffice van een podcast, werkt Wouter Van Driessche in de frontoffice. Als creatief directeur van podcasting bureau Uitgesproken, deelde Wouter enkele van de dingen die hij leerde bij het produceren van meer dan vijfhonderd podcast afleveringen. Hij benadrukte vooral dat je elke audio truc in het boek moet gebruiken: speel met lagen in de montage en zoek naar manieren om het verhaal te vertellen dat het concept van “mensen die praten” overstijgt.
Het klinkt heel eenvoudig als het goed gedaan is. Maar hoe simpeler het klinkt, hoe moeilijker het is om te maken.
Later bespraken Wouter en Catherine wat er nu eigenlijk nodig is om een goede podcast te maken. Allebei hebben ze een journalistieke achtergrond, en ze waren het erover eens dat terwijl je met een radioprogramma een zo groot mogelijk publiek wilt bereiken, je met een podcast op een niche moet mikken. Er zit dus een fundamenteel verschil in strategie achter de productie.
Maar wat is dan een goede podcast? Niet ieder idee zorgt automatisch voor een goede luisterervaring. In onze volgende nieuwsbrief, die volledig in het teken zal staan van podcasting, hebben we meer antwoorden. Weet wel alvast dat je voor het grote geld niet aan podcasting moet beginnen. Als je echter kwaliteitsjournalistiek wil maken in een fijne omgeving, iets dat bij mediaproducties al eens over het hoofd wordt gezien door de strakke deadlines en het snelle nieuws, dan is podcasting een heel zingevende roeping.
Media in de metaverse
Sofie Hvitved is futurist en senior adviseur bij het Copenhagen instituut voor toekomststudies. Sofie vertelde ons over de complexiteit van de metaverse en wat het kan betekenen voor mediabedrijven. De metaverse is in essentie de samensmelting van fysieke en virtuele realiteit. Hoewel de metaverse virtueel is, zal de impact ervan reëel zijn. Het is namelijk veel meer dan VR. Sofie presenteerde ook enkele cijfers uit verschillende rapporten die over de metaverse geschreven werden. Eén daarvan, door McKinsey & Company, voorspelt dat het aannemelijk is dat in 2030 de helft van de live-evenementen in de metaverse zullen plaatsvinden.
De metaverse is vandaag echter nog steeds een langetermijn denkoefening. Wat nu wel relevant is, is dat het essentieel is om te handelen. Hoe kunnen we het vertellen van onze verhalen naar een hoger niveau tillen door de tools die al tot onze beschikking staan te gebruiken? Kunnen we ervoor zorgen dat onze makers tegelijkertijd gebruikers en ontwikkelaars van de nieuwe technologie zijn? Sofie deelde ook enkele praktische tips, zoals het kopen van een VR-bril, een AR-filter gebruiken op je smartphone of het maken van een avatar en het bezoeken van een virtuele wereld.
De metaverse is een evolutie, geen revolutie.
Tijdens het panelgesprek nodigde onze eigen Niels Van Duyse Anne Mckinnon, CEO en medeoprichter van Ristband, Reinhart De Lille van Soundstorm en Sofie Hvitved uit om te praten over de toekomst van live entertainment in de metaverse. Over één ding waren ze het alvast allemaal eens: de grote technologiebedrijven zoals Meta en Google zijn niet goed genoeg uitgerust om de toekomst te creëren. Waar ze wel goed in zijn is de hardware maken, maar het zullen jonge mensen zijn die de vernieuwende inhoud bedenken.
Zowel Ristband als Soundstorm werden uit noodzaak tijdens de pandemie geboren. Hoe positioneer je je merk vandaag in de metaverse, nu dat een digitaal evenement niet meer de enige optie is om van een concert te genieten? Anne Mckinnon vindt dat er anno 2022 veel redenen zijn waarom iemand niet naar een evenement zou kunnen gaan. Daarom organiseerde Ristband een concert in het echte leven en creëerden ze een digitale tweeling waarbij de metaverse gebruikt werd om een unieke ervaring te creëren die een eenvoudige livestream overstijgt. Wat bleek? In Ristband werd het evenement 27 keer vaker bezocht. Hieruit concludeert Anne dat er nog steeds vraag is naar een online ruimte, en dat mensen die fan zijn van een artiest in de echte wereld ook willen deelnemen aan deze originele beleving. Ook Soundstorm richt zich op zijn gemeenschap en probeert een allround ervaring te creëren waarbij concertbezoekers zelfs in de rij kunnen wachten om een pintje te bestellen.
Tech talk
Studio 100, een van de grootste bedrijven die content voor kinderen in België produceert, gebruikt ook nieuwe technologieën om hun doelpubliek te bereiken. Onur Bulut is de Digital Product Manager en deelde met ons enkele van de inzichten die Studio 100 heeft verzameld door het creëren van VR- en AR-ervaringen en een XR-productie. Studio 100 kwam er namelijk achter dat wat kinderen écht leuk vinden aan een digitale attractie het avontuur en de samenwerking met hun familie is. Door het beste van al die werelden te combineren, ontwikkelde Studio 100 een meeslepende pop-up ervaring waarin gezinnen hun digitale wereld kunnen verkennen zonder dure VR-apparatuur of de high-end AR-apparaten.
In een leegstaand gebouw ontwikkelde Studio 100 een floor-to-wall installatie doorheen verschillende ruimtes en kamers waarin je omsingeld wordt door de projectie. Elke ruimte vertelde een ander deel van het verhaal, en door de interactieve delen die samenwerking vereisten, bleven de kinderen ook geboeid. Zo bleef Studio 100 trouw aan zijn missie: verhalen vertellen op alle mogelijke manieren. En omdat kinderen in magie geloven, heb je de complexe technologie eigenlijk helemaal niet nodig.
Hervé Verloes is de directeur van XR-producties bij Poolpio. De Brusselse XR-studio richt zich op alle soorten virtuele en interactieve producties. Hervé legde uit hoe het gebruik van een LED-wall in combinatie met Unreal Engine prachtige en innovatieve realtime 3D-content kan ontwikkelen. Het grote verschil tussen een enorme green key-studio en de technologie die Poolpio gebruikt, is dat je met een LED-wall kunt overstappen van een offline productie naar realtime technologie en zo exact en onmiddellijk de achtergrond kan creeëren die je wil. Dit is interessant voor producties zoals het weerbericht. VRT heeft de technologie ook al eens getest tijdens Het gala van de gouden K's.
VRT streeft ernaar om koploper te zijn op het vlak van innovatie. Het hoofd van ENG, EFP en RF Transmission support bij VRT Koen De Leener, legde uit hoe VRT Starlink, een low latency, breedband internet systeem, gebruikt tijdens het nieuws. Bij slechte weersomstandigheden of in een buurt met veel mobiele telefoons is 4G-dekking namelijk niet betrouwbaar genoeg om live te gaan op de antenne. Starlink is een breedband-satelliet-internetverbinding die zich richt op afgelegen gebieden. Het is gemakkelijk in gebruik en relatief goedkoop. Starlink bevindt zich echter nog in de bètafase, wat ervoor zorgt dat je met eventuele problemen nergens terecht kan.
Met de juiste partners is alles mogelijk.
VRT test momenteel de up- en downlink UDP-stabiliteit over een langere periode, of bonding met 4G en wired mogelijk is als een veiligheidsoptie en wat de impact van het weer is op de satelliet. Dat de bovenkant van de Starlink verwarmd is, is zeer handig als het sneeuwt. Het is minder handig wanneer katten de warme en gezellige satelliet veranderen in hun favoriete slaapplek. De volgende stappen zijn in gesprek gaan met organisaties die Starlink ook gebruiken om ideeën uit te wisselen en om het toestel vaker te gebruiken bij grote evenementen.
Genoeg over 4G. Waar staan we met 5G? Morten Brandstrup is het hoofd van Nieuws Technologie bij TV2 Denemarken en een echte expert op dit gebied. TV2 onderzoekt al drie jaar wat er allemaal mogelijk is met een privé 5G-netwerk, niet te verwarren met de 5G die je op je smartphone hebt. Dit is het type netwerk waarover TV2 de controle heeft. Privé 5G kan worden gebruikt voor live audioproductie, draadloze studio's met meerdere camera's of live meeslepende mediaproducties. Momenteel bestudeert TV2 de gateway tussen de media, de productiekant en het 5G-netwerk.
Marco Lehner van het Duitse radiostation Bayerischer Rundfunk sprak over "Remix Regional", een prototype om het nieuwsaanbod van de Beiersche publieke omroep verder te regionaliseren via AI en Automation Lab. Automatisering wordt gebruikt voor versiebeheer, wat betekent dat je dezelfde inhoud op verschillende manieren en platformen naar verschillende doelgroepen probeert te verspreiden. Aan de andere kant is er personalisatie en regionalisering. Dat laatste is niet nieuw voor Bayerischer Rundfunk, aangezien ze als regionale omroep al jaren met regionalisering werken. Maar wat gebeurt er als je op de grens van twee gebieden woont? Bayerischer Rundfunk test momenteel een systeem uit waarin hun vijf audiostreams in delen worden opgesplitst. Die onderdelen kunnen dan in de database worden ingelezen en in een app worden gebruikt, zodat de consument kan kiezen in welke regio die geïnteresseerd is.
Online content maken voor een jongere generatie
Het is de eeuwenoude vraag: hoe bereiken we jonge kijkers? Melody Holst Talebi van NRK, Joachim Vandoorne van VRT en Thomas Duprel van RTBF bespraken hoe hun respectievelijke netwerken op interactieve platformen contact proberen maken met het jongere publiek.
NRK maakte de radicale keuze om hun eigen platform te verlaten en te verhuizen naar Twitch, het succesvolle streamingplatform. Daar hebben ze een gaming huis met influencers opgezet: LL35, waarin de bewoners de klok rond worden gelivestreamd. Hoewel een merk logischerwijs zoveel mogelijk verkeer naar hun eigen platform wil leiden, heeft het geen zin om programma’s te maken als het publiek ze toch niet vindt. Melody vertelde ons over de bètafase van LL35 en wat NRK al heeft geleerd.
We kunnen het beste programma ter wereld maken, maar het publiek moet die wel kunnen zien.
Tarmac, het hiphop merk van RTBF, wil mensen terug naar hun radio brengen door diversere gezichten te vertegenwoordigen en zo fundamentele verandering te creëren. De strategie van de RTBF is dan ook om, in plaats van het publiek terug te winnen, cross posts te maken zodat iedereen weet dat Tarmac deel uitmaakt van het RTBF-merk. Een ander voorbeeld is het inzetten van influencers, die volgens Thomas zelfs groter zijn dan de media zelf.
Ketnet had ook het gevoel dat ze een nieuwe manier nodig hadden om een nog jonger publiek aan te spreken dat liever naar hun tablet kijkt dan naar televisie. De makers herbekeken alle technologie en creëerden nieuwe personages die alleen in de digitale wereld leven. Vervolgens brachten ze die samen in de online live show De Peetie Club: een digitaal experiment lab voor Ketnet. Elke week brengen ze deze personages samen in de online live show genaamd De Peetie Club. Joachim sprak over de sterke en zwakke punten van een digitaal experiment als De Peetie Club, en de behoefte aan een volledig online wereld, in plaats van simpelweg een catalogus te voorzien met programma’s die je al gemaakt hebt.
Het publiek bereiken via sociale media
Vroeger moest een soap als Thuis niet veel moeite te doen om het jongere publiek te bereiken. De lange termijn kracht van Thuis is namelijk dat het tv-programma in essentie zijn publiek kan overleven, maar in ruil daarvoor moet het vandaag de volgende generatie kijkers verleiden op een andere manier dan in het verleden. Met een maandelijks bereik van 1,3 miljoen mensen op Facebook en meer dan 350.000 volgers op Instagram, wat is het geheim? Hans deelde enkele van de communicatiestrategieën die het sociale mediateam van Thuis gebruikt.
Wanneer je in Rome bent, doe dan zoals de Romeinen doen.
Thuis creëert de verhaallijnen op sociale media met twee verschillende ambassadeurs in het achterhoofd en probeert zich daarbij voor te stellen wat er voor hen belangrijk is. Daarom vertelt ongeveer dezelfde clip op Instagram een heel ander verhaal op Facebook. Met altijd opnieuw in het achterhoofd: "wat is er belangrijk voor het publiek op dit platform?" Een andere belangrijke les die Hans deelde, is dat het belangrijk is om je altijd aan de regels van het platform te houden.
Wie de f*ck is Average Rob
De Belgische influencer Average Rob legde uit hoe hij sociale media benadert en hoe hij meer dan 180.000 YouTube-abonnees en een half miljoen volgers op Instagram wist te verzamelen.
Het is belangrijk om je passie te blijven voeden.
Het unieke aan Average Rob is dat hoewel hij zijn videos in het Engels maakt, hij toch zijn Belgische identiteit in de verf zet. Zijn Vlaams accent zorgt ook nog eens voor een extra laag authenticiteit. Hierdoor voelen de kijkers zich op een diepere manier met hem verbonden. Rob benadrukte ook dat het altijd het belangrijkste blijft om met liefde en passie te creëren.
Wil je meer weten over deze onderwerpen?
Meer podcasting tips & tricks, inzichten in de metaverse en innovatieve ideeën? Abonneer je dan zeker op de Future Media Hubs-nieuwsbrief, zodat je niets hoeft te missen.