AP is als hogeschool meer dan een hoger onderwijsinstelling. AP is een leerstad, een verrijker van talent, een versterker van inzet en een verdieper van het wereldbeeld van studenten. Met gedreven lesgevers, vooruitstrevende inhoud, directe eerlijke oriëntatie en maximale interactie met expertise zorgt AP ervoor dat elke student zijn potentieel ten volle kan ontplooien. In onderstaand overzicht lichten we enkele mediaopleidingen uit die AP aanbiedt in 2024 - 2025.
Infomomenten
Duik in de wereld van AP Hogeschool, ontdek je talent en maak kennis met de next-level mogelijkheden van onze campussen. Geen saaie speeches, maar een ongefilterde sneak preview van jouw nieuwe hogeschool.
- Zaterdag 9 maart 2024 van 10 tot 16 uur
- Zaterdag 20 april 2024 van 10 tot 14 uur
- Zaterdag 22 juni 2024 van 10 tot 14 uur
- Donderdag 5 september 2024 van 17 tot 21 uur
Waar? Antwerpen, Mechelen of Turnhout
Hoe? Gratis deelname, na registratie
Opleidingen
Grafische en Digitale Media
Ben jij geboeid door graphic design? Zet jij je creatieve ideeën om in de praktijk? Leef jij je graag in de leefwereld van de gebruiker in? Dan zie jij sowieso de meerwaarde van sterk design. Wij leiden je op tot grafische en digitale mediadesigner. Je kiest en mixt uit drie design labs, zodat jij een uniek profiel hebt en met goesting studeert.
WAT LEER JE?
- Je proeft in het eerste jaar van de drie design labs: motion, brand en mixed design.
- Vanaf het tweede jaar verdiep en verbreed je je kennis in de door jou gekozen labs.
- Je zoekt per design lab, individueel of per groep, volgens de design thinking methode naar klantgerichte oplossingen.
- Je krijgt een stevige basis grafische software en technische skills aangeleerd.
- Professionele coaches begeleiden je in je persoonlijke ontwikkeling: van samenwerken, presenteren, argumenteren tot start-up ready worden.
Digitale Vormgeving (graduaat)
Zin in een uitdagende en creatieve toekomst? En kan je niet wachten om er meteen in te vliegen? Dan is het tweejarige en sterk praktijkgerichte graduaat Digitale Vormgeving iets voor jou. Na een oriënterende start kies je voluit voor je eigen ambities en talenten. Je verdiept je in het traject 2D & Video of Print & Advertising. Een carrière als allround grafische medewerker met een unieke specialisatie wacht op jou!
WAT LEER JE?
- Je bent al snel te vinden in onze makersspace, foto- en videostudio. Hier breng je je creatieve ideeën tot leven. Je geeft vorm aan grafische en digitale communicatie-uitingen zoals websites, social media content, mobiele applicaties, digitale publicaties en catalogi. De theorie uit de les, pas je hier toe. Je werkt aan projecten van echte opdrachtgevers uit het werkveld.
- Na deze opleiding hebben de gangbare grafische software en digitale tools geen geheimen meer voor jou. Je leert ze efficiënt en creatief te gebruiken.
- Wat is een aantrekkelijke compositie? Hoe bepaal je je bladspiegel? Wat is de juiste verhouding tussen beeld en tekst? ... In de leerlijn creative skills start je bij de basis. Deze grafische basisprincipes vormen de leidraad doorheen je werk.
- Na een oriënterende start in het eerste semester ga je in het tweede semester een keuze maken tussen de verdiepende trajecten: 2D & Video of Print & Advertising. Zo specialiseer je jezelf in het vakgebied dat jou het meest interesseert.
Communicatie
Ben je creatief en hou je van taal? Wil je graag eens proeven van fotografie of grafisch design? Maar denk je ook met plezier strategisch na? Dan is de bachelor Communicatie misschien wel iets voor jou. In deze opleiding leer je omgaan met mensen én merken. En verbind je beide met elkaar dankzij een straf creatief concept of goed onderbouwd communicatieplan. In deze opleiding leiden we jou op tot een echte communicatieprofessional. Zo ga je later misschien wel aan de slag als creatieve content creator, strategische mediaplanner, vlotte woordvoerder of organisatorische project manager.
WAT LEER JE?
De wereld verandert razendsnel. Als communicatie-expert been je jezelf continu bij én schep je helderheid. Je leert ook je hoe je mensen meekrijgt in je verhaal.
- Je leert wat hen enthousiast maakt. Maar ook wat je klanten, medewerkers en partners willen. En hoe je dat te weten komt.
- Je zet data om in waardevolle inzichten.
- Je plant en vormt strategieën.
- Je zet kanalen slim en efficiënt in. En bouwt zo sterke merken voor mensen en organisaties.
Ook leer je je verhaal verfijnen. Schrijven wordt copywriting. Beeldtaal wordt filmen, fotoshoppen, en vormgeven. Je bedenkt concepten en leert die overtuigend presenteren.
Journalistiek
Jij staat graag achter de camera of microfoon. Met kritische vragen in je hoofd, klaar om een meeslepende reportage te maken of een puntig opiniestuk te schrijven. Je houdt van taal, bent mee met de actualiteit en hebt een brede kijk op de maatschappij. Sterker nog: je wil straks écht een rol spelen in die samenleving.
WAT LEER JE?
- Je leert een verhaal van begin tot einde uitwerken voor audio, video, online en print media.
- We brengen je de verschillende stappen van een redactieproces bij en leren je op een correcte manier te researchen, factchecken en de juiste vragen te stellen tijdens interviews
- Nederlands wordt je dagelijks instrument, dus daar werken we zeker aan, maar ook Engels en Frans staan uitgebreid op je menu.
- Zonder stevig wereldbeeld kan je als journalist je publiek niet goed informeren, er staat dus ook een stevige portie algemene vakken én actua op je te wachten.
- En we leren je alle geheimen van de digitale wereld.
Toelatingsproef / voorkennis
Voor deze opleidingen is geen toelatingsproef of specifieke voorkennis vereist. Wel zijn binnen AP Hogeschool algemene toelatingsvoorwaarden van toepassing bij inschrijving. Die toelatings- en taalvoorwaarden vind je hier: https://www.ap.be/toelatingsvoorwaarden.