Matching

Heading matching

Het juiste profiel selecteren

Hoe kan je als werkgever/mentor op het welslagen van de stage-opdracht al enigszins anticiperen?

  1. Een goede maatstaf om de motivatie van de kandidaat stagiair te meten is de vraag: "Hoe heb je naar deze stageplaats gezocht?”. Als een stagiair bewust, spontaan komt solliciteren - en daarbij niet enkel omwille van leuke voordelen en extraatjes waarvan hij/zij denkt te kunnen genieten - dan weet je dat die persoon oprecht geïnteresseerd is. Als die dan ook nog eens jouw onderneming om specifieke  redenen heeft gekozen, dan zit het qua motivatie meestal wel goed. 
  2. Als de opleiding en vaardigheden daarenboven aansluiten bij het takenpakket waarvoor jullie een stagiair zoeken, dan ben je al aardig op weg. Ga zeker niet enkel af op technische factoren als diploma, beroepservaringen, geografische locatie en dergelijke. Hou ook rekening met persoonlijke kwaliteiten, leerstijl, persoonlijkheid en waarden. Deze zijn van groot belang in de matching-fase!
  3. Peil naar interesses door te polsen door bvb te bevragen wat de stagiair al weet over jullie onderneming. Vraag ook wat hij/zij doet om op de hoogte te blijven van sectornieuws, wat ze laatst nog gezien of gelezen hebben of ze doen om zich bij te scholen. Aanvullend kunnen persoonlijke interesses en hobby’s vaak extra informatie verschaffen worden. De kans is groot dat die interesse en motivatie zich laat voelen doorheen de stage.

Matching van de stageplek

  1. Breng je stageplek duidelijk in kaart. Voor het matchen is het van belang om de stage die je aanbiedt  grondig te beschrijven: Wat heb je precies te bieden en wat verwacht je van de stagiair? Geef duidelijke informatie over je bedrijf en over de stage: geef aan op welke afdeling(en) de stagiair zal werken, wat de stage precies inhoudt, wat de mogelijke taken zijn, welke eigenschappen je van hem/haar verwacht, hoe de evaluatie zal verlopen en welke criteria hierbij gelden. Wees dus zo concreet mogelijk.
  2. Wees ervan bewust dat het bieden van een stageplek verantwoordelijkheden met zich meebrengt: er moet materiaal, ruimte, geld en vooral tijd voor vrijgemaakt worden. En ja, het is niet uitgesloten dat het af en toe eens mis gaat. Stel jezelf dus zeker de vraag wat je inhoudelijk kunt bieden. Of het takenpakket interessant genoeg is. Beschik je over mensen die verrijkende kennis kunnen en willen overbrengen? Zal het een leerrijke stage zijn? 
  3. We zoeken naar een evenwichtige verhouding tussen wat de stagiair op zijn stageplaats leert en de arbeid die hij of zij in dat kader verricht. In het beste geval is het tewerkstellen van een stagiair een nuloperatie, de energie die de stagementor in de stagiair stopt, wordt gecompenseerd met de arbeid die deze verricht.
  4. Aangezien de mentor als gids fungeert, is de match mentor-stagiair een belangrijk aandachtspunt. Idealiter komen de sterke punten van de mentor overeen met de leerverwachtingen van de stagiair. 

Inspiratie van positief verhaal

Welke andere opties bestaan er om een stageplaats aan te bieden binnen een legaal kader?

Sollicitatie- en kennismakingsgesprek

  1. Heb je een vacature voor een stageplaats? Zorg allereerst voor een uitnodigende, passende vacaturetekst. Zorg er vervolgens voor dat je deze deelt via meerdere kanalen. Denk hierbij niet alleen aan standaard kanalen, maar ook aan doelgerichte social media kanalen, specifieke scholen, vacaturesites en natuurlijk je professionele netwerk.
  2. Zet de bedrijfsfilosofie en waarden van de onderneming zeker op de voorgrond en vertel dit zo helder mogelijk. Zo zien studenten/alumni of de stage die je aanbiedt bij hun persoonlijkheid past. 
  3. Net als bij het aanwerven van een medewerker voer je eerst een kennismakings- of sollicitatiegesprek met een potentiële stagiair. Het is belangrijk om uitgebreid stil te staan bij de wederzijdse verwachtingen en de mogelijkheden zodat het een geslaagde stage wordt voor beide partijen.

Nog vragen?

Lees hier alles over stagewerking in het brede audiovisuele landschap!


Ook interessant voor jou