Constructieve kritiek als leerinstrument
Een continue aandachtspunt tijdens stages is uiteraard de opbouwende feedback. De stagiair(e) kan zowel feedback krijgen op de werkvloer als op vaste overlegmomenten.
- Regelmatige wederzijdse feedback geeft elke partij duidelijkheid en draagt bij tot een veilige leeromgeving. Het is belangrijk dat fouten maken mag!
- Zorg voor een aantal vaste evaluatiemomenten tijdens de stage. Tijdens zo’n evaluatiegesprek kan je het globale functioneren van de stagiair bespreken. Het is eerder een formeel communicatiemoment voor alle partijen: de stagiair, de mentor en de stagebegeleider.
- Daarnaast is een voortdurende, heldere communicatie over de zaken die goed lopen en de punten die voor verbetering vatbaar zijn nodig. Dit verzekert een verrijkende leerervaring. Voorwaarde hier is dat dit vertrouwelijk gebeurt, én dat de stagiair hiervoor open staat. Toets af hoe de stagiair het liefst communiceert. Ook een empathisch gesprek daarover dringt zich soms op bij onervaren jongeren voor wie prestatie-gerelateerde of opbouwende kritiek misschien hard aankomt.
- Eerlijkheid en wederzijds respect zijn cruciaal. De stagiair moet zich veilig voelen om te praten over zijn ervaringen en om vragen te stellen
- De sterke prestaties én de aandachtspunten dienen regelmatig besproken te worden. Dit, zodat de stagiair motivatie krijgt om het verder goed te blijven doen en tevens de kans krijgt om bij te sturen waar nodig.
- Wees concreet en geef duidelijke voorbeelden over de prestaties en aandachtspunten. Leg de focus op het gedrag of de taak en niet op de persoon zelf. Je kan hiervoor de STARR-techniek gebruiken.
Nog vragen?
Lees hier alles over stagewerking in het brede audiovisuele landschap!