De meest dringende problemen van de moderne wereld, en dus ook van de media, vereisen veelzijdige, complexe oplossingen. Die oplossingen worden gevonden op het kruispunt van de domeinen van de wetenschap, techniek, hardware en software. De zogenaamde deeptech-oplossingen die door uitgebreid onderzoek innovatieve producten op de markt weten te brengen.
Om deze oplossingen sneller te vinden werd MediaMotorEurope (MME) opgericht, een samenwerking tussen VRT, Media City Bergen, THERMI S.A. - Business Incubator, Cluster Sofia Knowledge City, Athens Technology Center, FastTrack VC en F6S. Deze samenwerking gebeurde in functie van het Europees Horizon 2020-project dat liep tot begin 2022 en dat zich richtte op het ontwikkelen en de groei van deeptech-oplossingen, specifiek voor de media-industrie.
De samenwerking kwam overigens geen moment te vroeg want in 2021 investeerde durfkapitaal (venture capital funds) meer dan 139 miljard Amerikaanse dollar in Europese en Israëlische technologie-bedrijven, waarbij de niche van enterprise and deeptech (E&DT) ongeveer 67 procent van alle investeringsrondes binnenhaalde.
Op twee jaar tijd werden er vanuit MME drie oproepen georganiseerd over heel Europa zodat geïnteresseerde media-start-ups zich konden aanmelden om deel te nemen aan het MME-begeleidingstraject. Met resultaat want in totaal werden er in die periode 60 start-ups geselecteerd die intensief gecoacht werden. Die coaching bestond onder meer uit het helpen opstellen van bedrijfsmodellen en het in contact brengen met mogelijke investeerders en potentiële klanten. Zo realiseerde MME voor deze start-ups introducties bij 300 mogelijke klanten, 62 investeerders en vonder er 181 momenten plaats waarop de start-ups zich konden presenteren met een pitch. Hiervoor maakte MME gebruik van verschillende internationale netwerken zoals de Future Media Hubs, een internationaal netwerk van openbare en commerciële mediaorganisaties dat zich richt op innovatie door middel van samenwerking en kennisdeling. Door de start-ups te introduceren in dergelijke netwerken kreeg hun zichtbaarheid een flinke duw in de rug.
Tijdens het programma hebben alle 60 start-ups hun deeptech-oplossingen verder ontwikkeld en toegepast op actuele media-uitdagingen, waaronder:
- Desinformatie en Fake News: betere curatie van online informatie om nepnieuws tegen te gaan
- Toegankelijkheid en inclusie: de media services toegankelijker maken voor mensen met een beperking (audiovisueel)
- Human-Machine interaction: verbetering van de user experience op onze platformen
- Databescherming: hoe kunnen we de data van onze gebruikers beter beschermen?
- Transitie naar een datagedreven media 4.0-markt: data-gedreven content maken op maat van de gebruiker
Na elk van de drie begeleidingstrajecten organiseerde MME #MediatechOnStage, een pitchwedstrijd. De drie winnende start-ups van de meest recente editie waren AdHash, GlobalM en Kelp.Digital.
Een compleet overzicht van het volledige begeleidingstraject kan je nalezen op de website van MediaMotorEurope
AdHash
Oprichters: Adriana Taseva, Damyan Stanchev, Martin Stoev
AdHash is een advertentieplatform dat in 2018 werd gelanceerd. Op het platform kunnen uitgevers en adverteerders advertenties weergeven, advertentiecampagnes beheren en prestatiegegevens verzamelen zonder tussenkomst van derden.
Om tot 320 miljard dollar aan jaarlijkse verliezen te voorkomen die de industrie momenteel laat noteren, wil AdHash oplossingen vinden voor de meest prangende problemen in de advertentiewereld: Een gebrek aan transparantie, astronomische kosten en toenemende advertentiefraude.
''De wereldwijde advertentie-industrie die bijna 400 miljard dollar waard is, verliest momenteel bijna 70 procent van de inkomsten aan tussenpersonen en nog eens 30 à 40 miljard dollar per jaar aan fraude'', aldus Martin Stoev, medeoprichter en CEO van AdHash die deze berekening maakte. ''Onze technologie is gebouwd om de kosten voor tussenpersonen te elimineren en frauderisico's te minimaliseren zodat we deze verliezen kunnen voorkomen.''
AdHash werkt met een bedrijfsmodel dat gebaseerd is op commissie. Het bedrijf telt momenteel bijna 300 klanten en breidt zich internationaal steeds meer uit. In 2021 haalde de start-up een bedrag van 1,34 miljoen dollar op bij investeerders wat de het bedrijf in staat stelt hun product verder te ontwikkelen en het klantenportfolio internationaal uit te breiden.
Sinds het succesvol afronden van het MME-programma, heeft AdHash een nieuwe versie van het platform uitgebracht en is het aantal gebruikers met 50 procent gestegen.
Onze technologie is gebouwd om de kosten voor tussenpersonen te elimineren en frauderisico's te minimaliseren.
GlobalM
Oprichters: Lance Newhart, Paul Calleja
GlobalM is een Broadcast-as-a-Service-oplossing die in 2019 op de markt kwam met een gedistribueerd videonetwerk dat is geoptimaliseerd voor streaming via het internet via de kortst mogelijke route. Dat resulteert in een lage latentie en videobeelden van hoge kwaliteit.
''Door dure satelliet- en glasvezel-kabels te vervangen door onze technologie, waarvoor een patent is aangevraagd, helpt GlobalM mediabedrijven en omroepen om hun productiekosten voor live content met maar liefst 80 procent te verlagen'', legt Lance Newhart, CEO van GlobalM, uit.
Momenteel is GlobalM een gezonde, groeiende start-up die volop meerjarige contracten met sportfederaties afsluit. Volgens een recent onderzoek van IMD Business School wordt de totale, potentiële markt geschat op meer dan drie miljard dollar per jaar. Deze schatting omvat een verscheidenheid aan diensten die verzorgd kunnen worden voor mediabedrijven, sportfederaties, producties op afstand of hybride evenementen.
Na het afronden van het MME-programma werd GlobalM toegelaten tot het Comcast NBC Universal SportsTech-programma en startte de start-up proefprojecten met Comcast-partners en -entiteiten, waaronder NASCAR en The Golf Channel. Van meer dan 1000 geïnteresseerde technologie-leveranciers uit 80 landen was GlobalM de enige van buiten Noord-Amerika die werd gekozen om deel te nemen aan dit prestigieuze programma.
Kelp.Digital
Oprichters: Elena Tairova, Daniel Maricic
Kelp.Digital maakt het mogelijk om auteursrechten van digitale inhoud, zoals foto's en video's, te beschermen door deze leesbaar en traceerbaar te maken met behulp van machine learning. De start-up heeft een infrastructuur gebouwd om IP (intellectual property) te beschermen en een juiste attributie en het genereren van inkomsten met digitale inhoud af te dwingen.
“Kelp.Digital is niet te verlegen om het grote probleem van dit digitaal tijdperk aan te pakken want de inhoud die we online delen, is uiterst kwetsbaar voor diefstal”, zegt Elena Tairova, mede-oprichter en CEO van Kelp. ''In feite wordt ongeveer driekwart van de online gedeelde afbeeldingen gestolen.'' Ze benadrukt dat, met de toenemende interesse voor NFT's (Non-fungible Tokens) en Metaverse-technologieën, deze aantallen alleen nog maar zijn toegenomen omdat meer mensen betrokken raken, maar de bescherming van de intellectuele eigendom wordt genegeerd.
In 2021 bouwde en testte Kelp.Digital de eerste Alpha-versie van de infrastructuur om hun technologie te valideren. Dat deed de start-up in samenwerking met ongeveer 100 professionele fotografen. Momenteel gaan ze door met het ontwikkelen van de onderliggende technologie, Anagolay Network. Een P2P-netwerk dat ontworpen werd om auteurschap en eigendom te verifiëren om het systeem flexibeler, robuuster en betrouwbaarder te maken.
Net na afronding van het MME-programma werd Kelp.Digital toegelaten tot het open programma van Web3 Foundation, Het team verwacht dat dit zal helpen om de oplossing, aangedreven door de Anagolay Network-technologie, bij het grote publiek te introduceren.
Kelp.Digital is niet te verlegen om een grote probleem van dit digitaal tijdperk aan te pakken want de inhoud die we online delen, is uiterst kwetsbaar voor diefstal.
Meer lezen over alle andere start-ups van het coaching programma?
Dit project heeft financiering ontvangen van het Horizon 2020-onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie in het kader van subsidieovereenkomst nr. 871552. Deze inhoud geeft alleen de standpunten van het consortium weer en de Commissie kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor enig gebruik dat kan worden gemaakt van de informatie.