Het uitwerken van een visie, gedragscode, procedures,... is de eerste stap. De volgende is ze kenbaar maken en levend houden. Hoe je dat doet ontdek je hier!
Herhaling
Het is niet voldoende om de visie of gedragscode eenmaal te delen. Op regelmatige tijdstippen moeten medewerkers herhaald worden op dat ze gekend, gedragen en gerespecteerd worden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld de hele gedragscode in de kijker te zetten, maar ook door de achterliggende waarden, principes en kernboodschap van een vernieuwing of pas ingevoerde maatregel te benadrukken.
Doe dit via alle mogelijke kanalen en op alle mogelijke manieren
- Zet je hoofdboodschap om in een mascotte, een pakkende slogan, een gedicht, ...
- Of maak beelden, verhalen, logo’s of tekeningen om de boodschap en de achterliggende waarden en principes over te brengen.
- Vertaal ze in typerende en ludieke oneliners.
- Betrek je creatieve collega’s, zo komt het vanuit het team en wordt het niet topdown opgelegd. Of maak er een wedstrijd van.
Verwerk en gebruik wat je uitwerkte
Verwerk het in je gebruikelijke communicatie
- Als watermerk of sjabloon voor brieven, verslagen of memo’s.
- Als afbeelding op gebruiksvoorwerpen: bladwijzers, onderleggers, balpennen, drinkbekers.
- Op het intranet met interviews over vordering van het proces, een krantenartikel met aandachttrekkende kop of persoonlijke getuigenis.
- In een mailcampagne, nieuwsbrief of krantje: maak een veranderkrant, speciaal voor je nieuwe maatregel.
- Op posters: hang ze op de binnendeur van het toilet. Zeker weten dat ze bekeken worden.
Hou het interactief
- In een sociale mediacampagne: maak een digitaal forum waar je acties aankondigt, naar meningen vraagt of mensen warm maakt voor je project.
- Op postkaarten met telkens vooraan één waarde of sleutelwoord en achteraan een woordje uitleg over de betekenis ervan of een verhaal erover. Op de achterkant kan de ontvanger suggesties schrijven om de waarde in de organisatie zichtbaar te maken. Waarna het kaartje met de binnenpost of een speciaal ontworpen brievenbus zijn anonieme weg naar beleidsmakers vindt.
- Op elektronische kaartjes met een link naar een pagina op het intranet met meer uitleg. Daarbij telt de software elke week het aantal lezers én doorklikkers, zodat het beleidsteam de campagne kan bijsturen waar nodig.
- In een quiz of spel.
- Als basis voor een interview over onderdelen van de maatregel: bijvoorbeeld wat zijn de ervaringen in de praktijk bij medewerkers?
- In een complimentencampagne: iedereen deelt 40 dagen complimenten uit voor gedrag dat in de lijn ligt met de maatregel; elke persoon zorgt voor minstens één compliment per dag. Probeer er aan iedereen van het team of de groep minstens één te geven. Maak per persoon een postbus.