Als managing director bij TV Bastards, was Gert Verpeet verantwoordelijk voor oa. Wauters vs. Waes, Zone Stad, Safety First en K3 zoekt K3. Hij stond mee aan de wieg van JIM en is als producer en consultant actief in binnen- en buitenland. Op 3 oktober leidt hij de opleiding Productiebijbel & Formatconsultancy in goede banen bij mediarte.
Meer en meer Vlaamse producties zien we internationaal ook scoren. Welke factoren dragen bij tot dit Vlaamse succes?
Er is wereldwijd veel creativiteit in de audiovisuele sector. Recent vallen Vlaamse producties regelmatig in de prijzen en dat is binnen de internationale concurrentie best opmerkelijk. Een reden daarvoor is de hoge production value van onze Vlaamse programma’s. Een goed idee is één ding, een goede uitwerking is iets anders en daar maken wij als Vlamingen vaak toch het verschil. Prijs-Kwaliteit bieden de Vlaamse productiehuizen en programmamakers van het beste wat er te vinden is en dat wordt internationaal hoe langer hoe meer erkend en herkend.
Wat wordt er vaak onderschat?
Wat vaak onderschat wordt is dat een productiebijbel maken een essentieel element is bij het in de markt zetten van een format. Als je een programma ontwikkelt, weet je uiteraard nog niet of het een succes zal worden en of het een internationaal potentieel heeft. Maar eens je het in de markt wil zetten, moet je je voorbereiden op de volgende stap na de verkoop en beginnen denken aan de productiebijbel. En daar kruipt best wat tijd in. Een goede productiebijbel is meer dan het verzamelen van je planningen, callsheets, running orders en scenario’s. Je moet specifiek gaan denken in functie van de informatie die een collega producer in het buitenland gaat willen krijgen en tegelijk over wat voor jou -als formateigenaar- belangrijk is en waar aan voldaan moet worden.
Hoe kan een productiebijbel de verkoop van een format ondersteunen en wat is een goede productiebijbel?
Een productiebijbel zal geen format verkopen maar eens een format verkocht is, is de productiebijbel het belangrijkste document na de formatdeal. Een goede bijbel geeft het productieteam dat het programma -jouw idee- gaat maken in het buitenland. Een goede bijbel geeft hen het inzicht in hoe het programma gemaakt moet worden. Zowel met veel praktische informatie maar ook met dingen die ze moeten of niet mogen doen. Het wordt niet voor niets een productiebijbel genoemd.
Tips voor producers die hun allereerste productie willen verkopen in het buitenland?
Eigenlijk is er maar 1 belangrijke tip; maak een goed programma. Niet noodzakelijk met het oog op een internationale verkoop maar om het best mogelijk programma te maken. Iedereen is op zoek naar succesvolle ideeën of formats. Als je een goed programma maakt, is de kans groter dat je opgemerkt wordt. Je kan je programma of format ook doen opmerken door je programma in te dienen bij internationale competities. Het loont zeker de moeite om hierover te overleggen met je zender of distributeur.
3 oktober - Opleiding Productiebijbel en formatconsultancy
Vlaamse programma's worden steeds vaker in het buitenland bekroond en dus ook vaker verkocht als format. Naast het verkopen van de rechten zijn er andere belangrijke facetten waar de nodige aandacht moet aan besteed worden: de productiebijbel en de productiebegeleiding.
Hoe kan je er voor zorgen dat je na de verkoop van je programma of format aan het buitenland, de nodige informatie en kennis kan delen met de koper zodat ook zij van het format een succes kunnen maken en zo meebouwen aan jouw internationaal succesverhaal.