Howest gaat voor onderwijs dat focust op competenties én maatschappelijke relevantie. Howest staat als hogeschool open voor iedereen: diversiteit is ons DNA. In onderstaand overzicht lijsten we belangrijkste mediaopleidingen op voor 2024-2025.
Bachelor Digital Arts en Entertainment
Droom je in 2D of 3D van werelden die nog niet bestaan? Ben je creatief, vindingrijk en ambitieus, en bovenal gepassioneerd door games, films en special effects? Wil je ongeziene dingen realiseren met de allernieuwste technologie en software? Dan is de bachelor Digital Arts and Entertainment (DAE) je op het lijf geschreven.
De focus van deze opleiding is internationaal en je kan ze aan Howest zowel in het Nederlands als in het Engels volgen.
Het keuzetraject dat je bij de start van de opleiding kiest, bepaalt of jouw focus op film of games komt te liggen. Afhankelijk van je major specialiseer je je in de artistieke dan wel de technische aspecten van het productieproces. Hieronder lijsten we de verschillende keuzetrajecten op.
Toelatingsvoorwaarden
Voor de opleiding is geen toelatingsproef vereist.
Met een Vlaams diploma secundair onderwijs of HBO5 kan je aan deze opleiding beginnen. Is dat niet het geval, dan kan je alsnog inschrijven als je aan volgende voorwaarden voldoet:
⭢ Je behaalde een certificaat van algemene en beroepsvorming.
⭢ Ben je ouder dan 21 jaar? Dan kan je een toelatingsprocedure opstarten.
Game Development
In dit keuzetraject verdiep je je in het volledige productieproces van AAA-games.
Je wordt dan ook een all-in game developer. Zo leer je werken met C++ als basistaal voor het ontwikkelen van game graphics, gameplay en ondersteunende tools.
Je maakt ook kennis met bestaande game engines (zoals Unreal Engine). Die maken het mogelijk om adembenemede levels te creëren waarbij je Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) kan inpassen.
Als game developer word jij de spil van het raderwerk van een game. Alle facetten van een game-applicatie worden namelijk aangestuurd door code die uiteindelijk tot een boeiende spelervaring leidt. Je staat onder meer in voor het optimaliseren van de game engine, het aansturen van de AI, de implementatie van gameplay, de UI of het realtime schaduwspel van 3D-objecten.
3D Animation
Ben je gefascineerd door de magie van animatie? Dan is dit keuzetraject je op het lijf geschreven. We nemen je mee doorheen het volledige productieproces van een 3D-animatiefilm.
We starten bij de visuele storytelling in een storyboard: evoluerend van een 2D animatic naar een 3D block-out tot de finale scène. In deze pipeline ben jij de puppet master. Je laat virtuele wezens springen, rennen, vliegen, praten, schreeuwen, vechten of zelfs verliefd worden.
Je leert beeld per beeld referentiemateriaal analyseren. Of het personage nu een dier, een mens, een object of een alien is… het silhouet, de emotie en de key-pose die je overbrengt moeten universeel en geloofwaardig zijn. Maar hier stopt het niet. Je verkent ook technieken zoals 3D modeling en sculpting, texturing, rigging, shading...
Game Graphics Production
In dit keuzetraject leer je uitnodigende spelomgevingen creëren. Je krijgt daarnaast ook de technische vaardigheden onder de knie die de interactie van de speler met de wereld mogelijk maakt.
Door je kennis van procedurele contentcreatie en scripting, en je grondige inzicht in de verschillende belichtingstechnieken kan je later meteen aan de slag binnen een studio.
Als afgestudeerde student Game Graphics Production ben je expert in het creëren van grafische assets voor AAA-games. Vertrekkende van een concept vertaal jij de visie van de art director in adembenemende graphics.
Net als een game developer bezit je een grondig inzicht in de productiepipeline en ben je in staat om een balans te vinden tussen kwaliteit en productiesnelheid. Je beheerst een brede set aan 2D-, 3D- en technische vaardigheden. Bovendien weet je welke tool het best geschikt is voor een specifieke situatie.
Visual Effects (VFX)
In dit keuzetraject leer je alle geheimen achter de creatie van VFX blockbusters en krijg je alle tools onder de knie om zelf verbluffende visual effects te creëren.
Vanaf de start van het opleidingsprogramma neem je een kijkje 'behind the scenes'. Het ontleden van de filmmagie start met rotoscoping, tracking, matchmoving en compositing. Later duik je de greenkey studio in of film je op locatie met een green screen.
Bij het begin van de opleiding krijg je een stevige basis wiskunde en programmeren. Daarna trekken we alle registers open van SideFx Houdini. Dit robuuste softwarepakket is uiterst geschikt voor het creëren van procedurele 3D-content en laat je toe om verbluffende scenes te genereren. Daarnaast zien we alle mogelijke scenario’s op het vlak van simulaties: explosions, smoke, particles, fluids, cloth, muscles, hair...
Je wordt letterlijk de CGI fotograaf van een hyperrealistische 3D-scene aangevuld met opnamemateriaal, 2.5D matte paintings en set extensions. Technieken zoals finishing en color grading zijn de laatste stappen in dit productieproces.
De samenstelling van dit curriculum is gebaseerd op de actuele noden van de filmindustrie. Met je portfolio kan je aankloppen bij MPC, ILM, DNEG, The Mill… Of het nu Londen of Montreal wordt of onder de kerktoren, je mogelijkheden zijn onbeperkt.
Independent game production
Het keuzetraject Independent Game Production neemt je mee doorheen de volledige productie van een spel.
Je maakt kennis met de game engine waarbinnen je een wereld tot leven brengt. Tegelijk leer je de ins en outs van de content creation tools waarmee je die ontwerpt.
We leggen de focus op de kennis die nodig is om het voortouw te nemen bij de ontwikkeling van nieuwe projecten. Aangevuld met een stevige portie game design kennis ben je klaar om 3D en games als jouw favoriete medium aan te wenden.
Als student binnen IGP krijg je de nodige kennis aangereikt om je eigen game te ontwikkelen binnen een pipeline die geschikt is voor kleinere producties. Je komt onder meer in aanraking met de wereld van applied en serious gaming waardoor je kansen op tewerkstelling zich niet beperken tot de gaming industrie.
Als IGP’r ben je een meerwaarde voor elk bedrijf dat met gamification, VR, AR en innovatie bezig is. Gemotiveerde en ondernemende studenten krijgen bovendien de kans om in te stappen in ons incubatie verhaal en daar hun eerste stappen te zetten in de richting van een eigen studio.
Game Sound Integration
In dit keuzetraject krijg je alle technische vaardigheden onder de knie om het sound design van games te creëren.
Je krijgt eerst een aantal vaardigheden mee om breed inzetbaar te zijn in een game development team en om verschillende taken te kunnen begrijpen en uitvoeren (programmeren, kennis van audiovisuele beeldtaal, wiskunde, fysica, 2D & 3D, game engines, level editing, procedure en pipeline).
Specifiek binnen deze major leggen we de klemtoon op het begrijpen en communiceren over de eisen die gesteld worden aan het sound design van een game. Zo leer je audio maken op een professioneel niveau en word je getraind om je audiocreaties op een correcte manier aan te leveren aan gamestudio's.
In tegenstelling tot meer artistieke hoger onderwijsprogramma’s leggen we de nadruk meer op technische vaardigheden dan op esthetische. De vijf speerpunten van het curriculum zijn:
- SFX
- Muziek
- Registratie van stem (opname/directie/acteren)
- Foley
- Music & Ambience