87 seconds is een Brussels video content bureau, met contentcreatie gelinkt aan een doeltreffende videostrategie als handelsmerk. De behoeften van de klant zijn sterk geëvolueerd; explainer-video’s zijn minder aan de orde en klanten zoeken meer naar originele maar minder promotionele brand content, dikwijls in de vorm van korte series, om online te verspreiden.
Bij 87 seconds draait alles om doelgerichte concepten en operationele excellentie rond videoproductie (film, animatie, motion design, interactieve- of gepersonaliseerde video). Gezien we alle expertise onder één dak huisvesten bieden we de klant uiterst efficiënt een totaalpakket aan, gekoppeld aan de nodige begeleiding van de startfase tot oplevering en distributiefase.
Wat zijn de key-values achter 87 seconds? Wat drijft de mensen achter de onderneming?
“We hebben een heel sterk DNA betreffende video-technische evoluties, steeds vooruit duwend. Je moet die mindset hebben, initiatiefnemend en leergierig zijn. Je moet openstaan voor nieuwe ervaringen, nieuwe en toekomstgerichte technologieën en deze ook omarmen. Onze core values zijn de volgende: concept first, digital native, multidisciplinair en performance oriented. “
Hoe speelt 87 seconds in op de evoluties/shifts van de hedendaagse videomarketing-markt?
“We blijven groeien met vestigingen in Frankrijk, Amsterdam, Genève en Madrid waarbij Frankrijk zelfs het moederhuis in Brussel voorbijsteekt naar omzet toe, en hebben in totaal een 65-tal operationele medewerkers. De buitenlandse vestigingen functioneren vrij autonoom, enkel bij de opstart werd dit centraal gestuurd vanuit Brussel om te waken over het 87-seconds DNA. Ons hybride model, het concept/strategische aangevuld met technische expertise, slaat aan bij de klant en dit wensen we verder te optimaliseren en uit te bouwen. We kunnen dit enkel bolwerken als onze expertise on-point blijft, als onze medewerkers zich permanent bijscholen en zich steeds voorop positioneren in hun vakdomein.
Wat waren daarbij jullie grootste uitdagingen bij de expansie de laatste 4 jaar, naar het personeelsbeleid toe?
“87 seconds kent geen strakke hiërarchie op de werkvloer, functietitels zijn voor ons van ondergeschikt belang. Jobomschrijvingen daarentegen zijn wel belangrijk voor de medewerkers. Wat zijn de takenpakketten, waar liggen de verwachtingen? Dit geeft houvast bij de aanhoudende groei. We stimuleren de collega’s zoveel mogelijk in het zelfsturend functioneren, afhankelijk van het takenpakket uiteraard. Hierbij stellen we het vertrouwen en zin voor verantwoordelijkheid voorop.”
Verwacht je van je medewerkers dat ze zich op eigen initiatief permanent bijscholen? Wordt dit kader dan ook geboden vanuit management?
“Dat wordt effectief aangemoedigd; wat niet wegneemt dat we hier nog werk aan de winkel hebben. We verwachten initiatiefname, we willen energetische mensen, die zelf hun verantwoordelijkheden opnemen. We aarzelen niet om investeringen te doen met betrekking tot verdere opleiding, tijdens of buiten de werkuren, maar de kandidaat moet wel zelf met de vraag komen. Conferenties, seminars, webinars; elke week hebben we wel accountmanagers of creatives die aan een leermoment deelnemen. De verkregen kennis wordt naderhand gedeeld met de andere collega’s. Het initiatief moet dus echter van de medewerkers zelf komen, bottom-up. Af en toe zal het management wel een lead geven, waarbij we dan zo efficiënt mogelijk handelen. Ik onderschrijf het principe dat de drive van de medewerkers moet komen; dat geeft energie, maakt de collega’s tevens zelf-kritischer en het komt de overall output en performantie van het bedrijf ten goede.”
We verwachten initiatiefname, we willen energetische mensen, die zelf hun verantwoordelijkheden opnemen
Als videomarketing bedrijf weet je alles over het succesvol inzetten van video als marketing/branding/story tool. Wat is jouw mening over het inzetten van video als “leertool?
“Video is still up and rising, vooral de korte formaten en videosnacks. De integratie van video binnen leerdoeleinden zal blijven toenemen, die tendens voelen we ook vanuit onze marktpositie. E-learning vormt daarom niet zozeer onze grootste omzet. We stellen gewoon vast dat het inzetten op recurrente online informatie en leermodules, dat dan bovendien op een aangename en klantvriendelijke manier gehost wordt, in de lift zit. Video inzetten als leertool is duurzaam en efficiënt en daar draait het vooral om. De productie wordt ook betaalbaarder, en de ROI (naar reach toe) ligt hoger dan bij unieke, klassikale leermomenten.”
TIPS - Motion Design Tutorials
Volgens Simon Schu, Head of Animation bij 87 seconds
-
Learn Squared (betalend aanbod)
-
Video Copilot: de meest populaire professionele site, high quality tutorials met een unieke presentatiestijl
-
Mt. Mograph (gratis youtube channel)
-
School of Motion betalend aanbod maar ook een groot aanbod aan gratis, kwalitatieve tutorial
-
Division 05 (geen technische tutorials maar eerder gericht op de artistieke invalshoek, storytelling.)
Op zoek naar financiële ondersteuning voor een gevolgde opleiding?
Krijg ondersteuning voor de aankoop van zelfstudiemateriaal, abonnementen voor online leerplatformen en deelname aan opleidingen, workshops, seminaries en lezingen.