Als beheersvennootschap staat deAuteurs in de eerste plaats in voor het innen en verdelen van auteursrechten. Daarnaast wil zij auteurs op de Nederlandstalige markt verenigen en een permanente constructieve dialoog aangaan met producenten, televisiezenders en theaterorganisatoren. mediarte sprak met Katrien Van der Perre, algemeen directeur en tevens ervaren jurist en prof aan de Universiteit Gent en aan het RITCS.
De beslissingen worden bij ons genomen voor auteurs, door auteurs.
Vandaag telt deAuteurs zo’n 1700 auteurs, van jonge starters tot gevestigde waarden. Wie zitten er allemaal achter jullie vennootschap?
Katrien: “We werken met een zeskoppig team en enkele freelancers. Allemaal vrouwen, dus girlpower bij deAuteurs. Samen vormen wij een beheersvennootschap die rechten beheert en die steunt op drie pijlers. Uiteraard zo goed mogelijk de auteursrechten beheren van literaire auteurs, audiovisuele auteurs en theatermakers. Muziek doen we niet, dat zijn de concullega's voor Sabam. Daarnaast geven wij ook juridisch advies. We maken er echt een punt van om onze auteurs juridisch en zakelijk zo goed mogelijk te begeleiden. Bij het nalezen van contracten, maar ook als ze vragen hebben over hun statuut of over hun uitgever. Dan proberen wij daar zo goed mogelijk in bij te staan. En pijler drie bestaat uit de promotie van hun werken of van hun repertoire. Zo zijn we aanwezig op BRIFF, maar ook op het filmfestival van Cannes, reiken wij beurzen uit, nationaal en internationaal. Wij hebben een uitgebreid beurzenprogramma dat zorgt dat je naast deelname aan bepaalde festivals ook een ontwikkelingsbeurs om te schrijven kan aanvragen of een studiebeurs als student. Dat is de laatste jaren alleen maar verder uitgebreid.”
“Waar we heel trots op zijn, is het project van de Incubator. Dat is twee jaar geleden opgestart op uitdrukkelijk vraag van onze Raad van Bestuur om auteurs of makers te begeleiden bij hun projecten. Dat hoefden niet noodzakelijk jonge makers te zijn. Incubator is opgestart tijdens corona en is dus online moeten gebeuren. Maar wij gaan het binnenkort opnieuw lanceren om makers in contact te brengen met andere makers.”
Klopt het dat jullie slogan luidt: ‘Voor auteurs, door auteurs’?
Katrien: “Inderdaad. Dat is belangrijk voor ons. Hier gaan geen uitgevers of producenten rond de tafel zitten in de Raad van Bestuur. We zoeken wel partnerships, zoals met VOFTP, maar pakken het anders aan dan bij Sabam, waar de muziekuitgevers in die Raad van Bestuur zetelen. De beslissingen moeten bij ons genomen worden voor auteurs, door auteurs.”
“Het kan natuurlijk zijn dat een auteur ook scenarist is, zoals bijvoorbeeld Willem Wallyn, of ook een productiehuis heeft. Dat is niet verboden, maar als hij in de Raad van Bestuur zit, moet hij uitdrukkelijk de kaart trekken van de auteurs. Ik denk dat dat één van de sterke punten is van deAuteurs, dat wij een goede Raad van Bestuur hebben en zeer geëngageerd zijn over de verschillende disciplines heen. Wij willen zo dicht mogelijk bij onze leden staan.”
Ik raad iedereen aan om hun contract door te sturen, omdat het belangrijk is om die kleine lettertjes te lezen.
Hoe creëer je samenhang tussen die leden?
Katrien: “Je voelt dat leden daar meer nood aan hebben na corona, maar wat mij opvalt is dat het makkelijker is om je leden te bereiken als ze allemaal samen op een festival in het buitenland zitten, dan als je een event in Brussel organiseert. Die dynamiek is anders. Het is beter zelf naar je leden te gaan, naar het Filmfestival in Oostende of Gent. Of een theaterfestival waarop je een aantal mensen probeert te spreken. Theater aan Zee is ook altijd belangrijk voor ons. Drie maand geleden waren wij in Bologna om onze auteurs te laten netwerken en ontmoetingsmomenten te creëren.”
Wat is jullie verhouding tot bijvoorbeeld Sabam of Playright?
Katrien: “België is op dat vlak een atypisch land met te veel beheersvennootschappen, vijfentwintig voor alle disciplines. De uitgevers hebben er vijf of zes. De producenten… Er bestaan maar twee feitelijke monopolies: PlayRight voor uitvoerend kunstenaars en Sabam voor muziek. Op alle andere terreinen is er een gezonde concurrentie die je scherp houdt. Anderzijds moet je ook sterk kunnen staan naar je exploitanten toe. Als je naar de VRT stapt, moet je al met een serieus repertoire komen. Daar zeggen ze dan: ‘Maar straks komt Sabam en daarna komt Jam voor de journalisten en dan komt misschien ook nog eens Sofam voor de visuele kunstenaars.’ Eén van de uitdagingen zal zijn om op termijn zo goed mogelijk samen te werken en aan exploitanten de nodige garanties te bieden. Het is één ding om te gaan onderhandelen met Telenet, VRT of SBS Belgium. Morgen gaan onderhandelen met YouTube of Google is nog iets anders. Hoewel we met Netflix wel bezig zijn. Die onderhandelingen doen we vaak samen met SACD en Scam, de Franstalige beheersvennootschappen. Zeker op internationaal vlak lukt het zo beter.”