Vier sectorfondsen verenigen zich om Checkit op te starten

check it

Vier weten meer dan één. Een competentiecheck onthult welke competenties jouw bedrijf nog niet bezit en stelt dan een actie- en opleidingsplan voor. mediarte bundelt haar krachten met drie andere opleidingsfondsen om dit te realiseren. Samen leren we veel van elkaar.

In een wereld waarin zaken als chatboxen, isolatienormen, laadpalen en vruchtgebruik op aandelen zaken complexer maken, is de boodschap duidelijk: een leven lang leren. Maar hoe begin je eraan?

Lukraak medewerkers van de ene naar de andere cursus sturen heeft weinig effect. Met een competentiecheck pak je het gestructureerd aan. Een sectorconsulent brengt samen met jou in kaart welke competenties al aanwezig zijn en wat er nog ontbreekt om de uitdagingen van morgen aan te kunnen. Vervolgens stellen we een actieplan op, inclusief een bedrijfsopleidingsplan.

De sectorfondsen richten zich vooral op ondernemingen met minder dan tien medewerkers. Grote ondernemingen hebben vaak al de benodigde kennis in huis om zich voor te bereiden op de toekomst. De sectorconsulenten zoeken naar bedrijven die openstaan voor een competentiecheck, maar bedrijven kunnen natuurlijk ook zelf contact opnemen.

Het concept van 'strategisch competentiedenken' is van groot belang in onze kennismaatschappij, maar het staat nog in de kinderschoenen bij veel KMO's. Hierom bieden Europa en Vlaanderen financiële steun aan opleidingsfondsen die samenwerken om deze nieuwe leercultuur te introduceren of te versterken. Na verkennend werk heeft mediarte samen met Fonds 323 (vastgoed), Podiumkunsten (podiumkunsten en muzieksector) en Liberform (vrije beroepen) een intersectoraal samenwerkingsverband opgericht. Vier sectoren met zeer uiteenlopende activiteiten, maar met veel gemeenschappelijke raakvlakken.

We lijken op veel vlakken op elkaar en dat laat ons toe om opleidingen uit te wisselen.

Maarten Bresseleers, Sociaal Fonds Podiumkunsten

We vertegenwoordigen allemaal dienstverlenende sectoren met voornamelijk kleinere bedrijven, veel hooggeschoolde werknemers en freelancers. Vaak zijn werkgevers zelf ook actief in de dagelijkse gang van zaken, waardoor ze niet altijd in staat zijn om op strategische wijze met competentiebeleid om te gaan. Hoewel opleidingen van groot belang zijn, is tijdgebrek vaak de reden dat dit als eerste opgeofferd wordt.

Klantvriendelijkheid is bijvoorbeeld een universele competentie, ongeacht de sector. Het ontwikkelen van afzonderlijke instrumenten om deze competentie te beschrijven en te ontwikkelen is dan niet efficiënt. Samenwerking bespaart tijd en geld.

Naast deze gemeenschappelijke kenmerken zijn er ook sectorspecifieke uitdagingen. In de creatieve sector zijn bijvoorbeeld veel flexwerkers actief. Zij draaien tijdelijk mee in producties, met een tijdelijk contract of als freelancers. Het betrekken van hen bij dit opleidingsverhaal is een uitdaging. In de audiovisuele sector zien we kansen om moeilijk te vinden profielen aan te trekken. Onze bedrijven hebben digitaal onderlegde mensen nodig, maar kunnen niet dezelfde arbeidsvoorwaarden bieden als de IT-sector. Opleidingen kunnen onze sector aantrekkelijker maken.

Bij sommige beroepen moeten medewerkers nu al verplicht 40 uur per jaar aan opleidingen volgen om hun vaktechnische vaardigheden op peil te houden. Hierdoor komt er soms minder aandacht voor algemene vaardigheden zoals communicatie en samenwerking. Via competentiechecks hopen we ruimte te maken voor deze aspecten.

Om onze ondernemingen voor te bereiden op de toekomst, onderzoeken we samen hoe we 'toekomstgerichte opleidingen' het beste kunnen organiseren. Het is duidelijk dat nieuwe thema's zoals energietransitie en digitalisering hierin een cruciale rol zullen spelen. Er valt dus veel van elkaar te leren.

Ga voor een gratis begeleidingstraject!

Subsidie

Ook interessant voor jou