Do's & don'ts van projectmatig werken

In de media wordt veelal projectmatig gewerkt waardoor je meestal genoeg variatie ervaart in je werk. Toch houdt het racen van de ene naar de andere productie ook risico’s in. Onzekerheid over waar je in de nabije toekomst mee bezig zal zijn of je voortdurend moeten afvragen of er nog wel nieuwe opdrachten binnen zullen komen. En net zo goed kan het gebeuren dat opdrachten elkaar overlappen en je juist overwerkt raakt. De do’s & don’ts van projectmatig werken.

Opdrachten aannemen

Als je niet zeker weet of het verstandig is om een bepaald project aan te nemen, kan deze checklist je helpen:

  • In geval van een piloot-programma worden freelancers wel eens ingehuurd volgens het principe ‘no cure no pay’ wat betekent dat er enkel wordt betaald indien er resultaat geboekt wordt, dus als er een bestelling voor het programma komt. Wanneer je hiermee instemt, zorg dan dat je duidelijke afspraken maakt.
  • Als je je opdrachtgever niet of nauwelijks kent, maak dan eerst kennis voor je toezegt. Op die manier hebben jullie elkaar al kunnen aftasten en kun je de betrouwbaarheid van een opdrachtgever beter beoordelen.
  • Als na dit gesprek nog steeds onduidelijk is wat er precies van je wordt verwacht, kun je de opdracht waarschijnlijk beter weigeren. De kans is groot dat je niet aan de verwachtingen zal voldoen als deze nu al vaag zijn.
  • Wanneer niet duidelijk is hoeveel uren of dagen je met een klus zal bezig zijn, is het een goed idee om een tussentijdse evaluatie te vragen om eventueel bij te sturen. Zo voorkom je dat je twee jobs voor de prijs van één doet.
  • Zeg alleen ‘ja’ op de vraag of je tijd hebt voor een job als je deze ook daadwerkelijk hebt. Wanneer je door tijdgebrek geen goed werk levert, schaadt dat je reputatie en zal je opdrachtgever je in de toekomst niks meer vragen.
  • Iedere opdracht zou moeten voldoen aan de drie P’s: poen, pret en prestige. Beleef je ergens geen plezier aan, betaalt het slecht en doet het je aanzien dalen? Bedank dan liever. Bepaal ook welke P voor jou het belangrijkst is en neem opdrachten aan die bij jou passen. Sommige freelancers hanteren de tachtig-twintig-verdeling: tachtig procent van de opdrachten moet leuk of prestigieus zijn, twintig procent goedbetaald en desnoods minder leuk.
  • Wanneer je projecten doet die bij je competenties passen, is de kans groot dat je je job goed zal uitvoeren. Zorg dus dat je inzicht hebt in je persoonlijkheidstype en welke talenten daarbij horen.
  • Een beetje uitdaging is altijd spannend en maakt je werk afwisselend, maar maak het avontuur ook niet té groot. Een sprong in het ongewisse kan veel onzekerheid en onrust met zich meebrengen en dat zorgt niet altijd voor betere resultaten.
  • Wanneer je besluit je te specialiseren, kies dan opdrachten die daarbij aansluiten.
  • Iedere opdracht brengt risico’s met zich mee. Kun je de verwachtingen inlossen? Word je tijdig betaald? Onaangename verrassingen kun je best vermijden door zoveel mogelijk informatie te vergaren over je opdrachtgever en door tijdig te factureren. Tip: collega-freelancers zijn vaak een goede informatiebron.
  • Let er op welke tijdsinvestering een opdracht van je vraagt en of het een eenmalige job is of dat er nieuwe opdrachten uit kunnen ontstaan (en dus ook een langere samenwerking).
  • Zeg enkel ‘ja’ als je gevoel dat ook doet. Intuïtie is de beste raadgever.

Werkbaar plannen

Iedere audiovisuele productie is teamwork. Daarom is belangrijk dat duidelijk is hoe de taken verdeeld zullen worden en dat er een duidelijke en werkbare planning wordt gemaakt. Enkel op die manier kan iedereen zijn eigen werk goed organiseren.

Uiteraard kan een planning altijd veranderen. In dat geval is het handig dat je snel kunt schakelen en de nodige flexibiliteit aan de dag kunt leggen. Echter zijn er ook grenzen aan flexibiliteit en is het nooit de bedoeling dat een productie of jouw welzijn hierdoor in gevaar komen. Trek dus tijdig aan de bel wanneer er niet genoeg tijd en budget zijn uitgetrokken of als mensen niet genoeg bevoegdheden hebben om hun taken uit te voeren.

Zoals altijd is een goed begin het halve werk en ook bij audiovisuele producties zijn een duidelijke planning en een duidelijk einddoel de sleutel tot het beste resultaat. Naast een goede taakverdeling is het dan ook van belang dat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Bronnen: lancelots.nl / carrieretijger.nl / leren.nl


Ook interessant voor jou