In een voorgaand artikel informeerden we de verschillende vormen van technostress en wat de mogelijke impact is op de werkomgeving. Maar wat kan je precies doen om technostress zo weinig mogelijk kansen te geven? Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk IDEWE reikt enkele hulpbronnen aan.
Tinne Van der Elst (onderzoeker bij IDEWE) lijst hieronder vier hulpbronnen op, namelijk ‘digitale geletterdheid’, ‘digitaal leiderschap’, ‘proactieve houding van organisatie tegenover technologie’ en ‘training’.
Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid omvat de competenties van je werknemers om digitale technologieën te gebruiken. Velen denken daarbij meteen aan de typische hard skills (er goed mee kunnen werken), maar vergeten de cognitieve (vertrouwen hebben in en vertrouwd zijn met) en sociaal-emotionele dimensies (gebruik in teamverband, behulpzaamheid van collega’s, …). En die zijn ook erg belangrijk om het adopteren van en het werken met technologie te bevorderen.
Digitaal leiderschap
Wat is het?
De definitie die wij hiervoor hanteren is ‘het vermogen van de leidinggevenden in een organisatie om een duidelijke en zinvolle visie voor het digitaliseringsproces te creëren alsook strategieën om die te verwezenlijken’. Het omvat zowel ‘attitudes, competenties en gedragingen die nodig zijn in digitale werkomgevingen’ als ‘een duidelijke visie op digitale transformatieprocessen en de capaciteiten om digitale strategieën te gebruiken en te actualiseren’.
Proactieve houding van organisatie tegenover technologie
Wat is het?
Als je verwacht dat je werknemers goed met technologie omgaan, is het logisch dat het bedrijf zélf het vermogen heeft om IT-kennis te verwerven en toe te passen. Dat doe je door als organisatie op de hoogte te zijn van trends en innovaties en oog te hebben voor kwaliteit en doeltreffendheid van je technologie.
Zo maak je weloverwogen keuzes en straal je vertrouwen uit, allemaal zaken die de bereidheid en het adoptieproces op de vloer stimuleren.
Training
Wat is het?
Deze hulpbron heeft geen verdere uitleg nodig, dus laat ons meteen kijken naar de resultaten.
Conclusie
Hoewel we ons onderzoek niet mogen extrapoleren naar de volledige Belgische werkersbevolking, vertoont het een aantal zeer gelijklopende trends die allemaal naar dezelfde conclusie wijzen: het is erg belangrijk om de verschillende ‘techno-stressoren’ bij werknemers zo laag mogelijk te houden, want er is een duidelijke relatie met allerhande ‘outcomes’ qua welzijn en werkervaring.
Naast het evidente belang van slimme keuzes eigen aan de technologie zelf (geen overload creëren, de juiste technologie kiezen, …) zijn ook de hierboven beschreven ‘hulpbronnen’ een sleutel om de impact van technostress minstens te bufferen.