Onderzoek naar de impact van technostress op de werkervaring en het algemeen welzijn
De opkomst van AI en andere technologische ontwikkelingen gaan onze job een stuk vergemakkelijken. Toch brengt die digitalisering ook uitdagingen met zich mee. Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk IDEWE peilde in samenwerking met KU Leuven bij 1.027 werknemers en zelfstandigen in België naar de mate waarin zij ‘techno-stressoren’ ervaren.
Technostress?
Als iemand ‘technostress’ heeft, betekent dat dat die persoon niet meer gezond kan omgaan met bepaalde technologische veranderingen. Er zijn vijf technostressoren te onderscheiden, die in de kader beginnen bij de volgens het onderzoek meest voorkomende.
1. Techno-onzekerheid (21,6% van de respondenten): Onzekerheid voelen over het werk en de rollen door voortdurende technologische veranderingen en evoluties. Een gevolg van techno-onzekerheid is dat werknemers zich constant verplicht voelen om zich bij te scholen om over al die nieuwe toepassingen bij te blijven.
2. Techno-complexiteit (14,1% van de respondenten): Het gevoel dat de job opeens veel moeilijker is geworden door nieuwe technologie en dat je als werknemer niet voldoende technologische vaardigheden (meer) hebt om je werk zo goed mogelijk uit te voeren.
3. Techno-overlading (13,7% van de respondenten): Het gevoel dat technologie medewerkers dwingt om meer, sneller en langer te werken.
4. Techno-invasie (5,1% van de respondenten): Het gevoel voortdurend gecontacteerd te kunnen worden en steeds verbonden te moeten zijn met het werk door technologieën, waardoor de grens tussen werk en privé vervaagt.
5. Techno-onveiligheid (2,6% van de respondenten): Deze technostressor beschrijft de situatie waarin snel veranderende technologie gebruikers een bedreigend gevoel geeft: ze zijn bang dat technologie – of een ICT-vaardigere collega – hun job op termijn gaat overnemen.