Onderzoek naar de impact van technostress op de werkervaring en het algemeen welzijn

technostress

De opkomst van AI en andere technologische ontwikkelingen gaan onze job een stuk vergemakkelijken. Toch brengt die digitalisering ook uitdagingen met zich mee. Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk IDEWE peilde in samenwerking met KU Leuven bij 1.027 werknemers en zelfstandigen in België naar de mate waarin zij ‘techno-stressoren’ ervaren.  

technostress

Technostress? 

Als iemand ‘technostress’ heeft, betekent dat dat die persoon niet meer gezond kan omgaan met bepaalde technologische veranderingen. Er zijn vijf technostressoren te onderscheiden, die in de kader beginnen bij de volgens het onderzoek meest voorkomende. 

1. Techno-onzekerheid (21,6% van de respondenten): Onzekerheid voelen over het werk en de rollen door voortdurende technologische veranderingen en evoluties. Een gevolg van techno-onzekerheid is dat werknemers zich constant verplicht voelen om zich bij te scholen om over al die nieuwe toepassingen bij te blijven.

2. Techno-complexiteit (14,1% van de respondenten): Het gevoel dat de job opeens veel moeilijker is geworden door nieuwe technologie en dat je als werknemer niet voldoende technologische vaardigheden (meer) hebt om je werk zo goed mogelijk uit te voeren.

3. Techno-overlading (13,7% van de respondenten): Het gevoel dat technologie medewerkers dwingt om meer, sneller en langer te werken.

4. Techno-invasie (5,1% van de respondenten): Het gevoel voortdurend gecontacteerd te kunnen worden en steeds verbonden te moeten zijn met het werk door technologieën, waardoor de grens tussen werk en privé vervaagt.

5. Techno-onveiligheid (2,6% van de respondenten): Deze technostressor beschrijft de situatie waarin snel veranderende technologie gebruikers een bedreigend gevoel geeft: ze zijn bang dat technologie – of een ICT-vaardigere collega – hun job op termijn gaat overnemen.

Impact op werkervaring en welzijn 

Wanneer werknemers een of meerdere technostressoren in hoge mate ervaren, heeft dit impact op hun werkervaring. “Onze studie toont algemeen een duidelijk verband tussen de technostressoren enerzijds en minder jobtevredenheid, meer emotionele uitputting, minder bevlogenheid en een minder goede performantie anderzijds. We zien ook een positievere houding tegenover het gebruik van technologie wanneer mensen die stressoren minder ervaren,” vervolgt Vander Elst. “Als werkgever is het dus cruciaal om je bewust te zijn van de uitdagingen die gepaard gaan met die digitale ontwikkelingen en om die zoveel mogelijk in te perken.”  

Technostress herkennen en reageren

Technostress kan impact hebben op zowel prestaties als welzijn. Het is dus een belangrijk aandachtspunt om frequent bij je werknemers naar te polsen. Er zijn verschillende signalen die in de richting van technostress kunnen wijzen. 

  1. Emotionele uitputting
     

    Check dan of technostress een gemeenschappelijke factor is, want zo ja, dan is de kans heel groot dat die de emotionele uitputting mee veroorzaakt. Het verschil tussen de werknemers die veel technostress en emotionele uitputting ervaren enerzijds en mensen met lage technostress en alsnog veel emotionele uitputting anderzijds, is in ons onderzoek namelijk heel groot – of toch voor vier van de vijf technostressoren.
     

  2. Daling van taakperformantie
     

    Dan ligt dat misschien aan een te hoge mate van techno-overlading, -complexiteit en/of -invasie: 54% van de mensen zonder veel techno-overlading tonen een hoge performantie tegenover 28% die wél veel te maken krijgen met techno-overlading. Hetzelfde verschil geldt voor techno-complexiteit, en bij techno-invasie zien we een verschil van 52% (lage mate van invasie) tegenover 29% (hoge mate van invasie) qua taakperformantie.  
     

  3. Negatieve attitude rond gebruik en implementatie van technologie
     

    Als de huidige technologieën al voor veel stress zorgen bij je werknemers, kom je al snel in een vicieuze cirkel terecht wanneer je nieuwe digitale tools wil implementeren. Wil je die implementatie zo goed mogelijk laten verlopen, dan bekijk je best eerst of er geen bestaande techno-complexiteit moet worden weggewerkt.  
     

  4. Minder bevlogenheid
     

    Dan zou het goed kunnen dat een hoge mate van techno-onveiligheid de oorzaak is. De werkdag beginnen met de angst dat jouw job binnenkort door iets of iemand anders wordt uitgevoerd, kan immers stevige impact hebben. 
     

  5. Lagere jobtevredenheid
     

    Net zoals bij bevlogenheid kunnen vooral techno-onveiligheid en techno-invasie de werkervaring impacteren. Mensen die techno-onveiligheid in hoge mate ervaren zijn veel minder tevreden over hun job dan mensen zonder techno-onveiligheid. Voor techno-invasie is dat 52% tegenover 82%, wat nogmaals het belang van een goede werk-privé-balans aantoont.  


Nood aan meer wetenschappelijke diepgang en toelichting?

Raadpleeg hier het volledig dossier 'technostress op de werkvloer' van IDEWE.


Ook interessant voor jou