Zijn Vlaamse creatives overwerkt? "We moeten meer voor onszelf opkomen"
'Creatieven zijn overwerkt', stelt Fast Company, het nieuwsmedium voor creatieve beroepen. Lastige klanten, krappe deadlines en dito budgetten wegen door. 'Het is een constante zoektocht naar balans.'
Davy Denduyver (26) is sinds oktober actief als zelfstandig artdirector, een naam voor mensen die verantwoordelijk zijn voor de artistieke visie van een bedrijf. De zaken gaan goed, maar een hoeraverhaal is het niet: "Het is de schoonste job van mijn leven, als je door de bullshit heen kijkt."
De Bruggeling spreekt over moeilijke communicatie met klanten en karige vergoedingen, omdat opdrachtgevers creatief werk nog niet genoeg naar waarde schatten. Niemand betwist dat een loodgieter deftig moet worden betaald, maar iemand die logo's ontwerpt, is blijkbaar iets anders. Ook de administratieve rompslomp valt niet te onderschatten, zegt Denduyver: "Ik denk dat de verhouding met mijn creatief werk fiftyfifty is."
Je hebt mediarte dat hard inzet op het leren omgaan met druk. Maar in vergelijking met andere sectoren verenigen creatieve beroepen zich te weinig.