Voorbereiding
Voordat je aan het schrijven gaat, maak je een lijstje van keywords, zaken die je belangrijk vindt om te vermelden.
Zorg dat je antwoord geeft op de belangrijkste vragen:
- wie ben je?
- wat voor type collega ben jij?
- welke eigenschappen en vaardigheden maken van jou de beste kandidaat?
- welke ervaring heb je?
- wat wil je bereiken en welke kansen wil je van het bedrijf krijgen?
- waarom wil je net die functie/werken voor dit bedrijf?
Doe een beetje research naar het bedrijf waarbij je solliciteert. Deze informatie kun je verwerken in je brief, in je uitleg waarom jij goed bij het bedrijf zou passen. Pas je stijl altijd aan de functie en het bedrijf aan, vooral in de creatieve audiovisuele sector is het belangrijk dat je de huisstijl van de potentiële werkgever kent.
Indeling
Zorg dat je brief er niet als een grote blok tekst uitziet. Gebruik alinea’s, zodat het geheel overzichtelijk oogt en goed leesbaar is voor de rekruteerder. Let goed op de lay-out. Je tekst opdelen helpt daarbij.
Onthoud ook dat een sollicitatiebrief eigenlijk drie functies heeft:
- aandacht trekken
- de recruiter overtuigen van jouw kwaliteiten
- een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek binnenhalen
De brief opdelen in drie delen is een goede standaardvorm: een begin, een middenstuk en een slot.
Begin
Een goed begin is het halve werk! Dat geldt ook voor je motivatiebrief. Het begin van je brief moet meteen de aandacht van de lezer trekken. Let erop dat je een correcte aanhef gebruikt, zelfs in deze creatieve sector hoort een "Hoi!" heel zelden. Gebruik de naam van de verantwoordelijke of ga voor een neutrale aanhef zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ als je niet zeker weet wie de verantwoordelijke is.
Wees met je eerste zin zo creatief mogelijk en vermijd onnodige cliché's en saaie standaardzinnen. Dat je interesse hebt in de job is vanzelfsprekend. De eerste zin moet er vooral voor zorgen dat de rekruteerder verder wilt lezen. Vermeld bijvoorbeeld meteen waarom je voor deze job solliciteert.
Een juist taalgebruik is nog steeds een must. Indien je niet zeker bent dat je de brief foutloos schreef, laat die dan nalezen door iemand met voldoende taalkennis.
tips:
- beschrijf wat je dacht toen je de vacature las
- kies een openingszin die past bij het bedrijf
- toon meteen je interesses en vaardigheden
- betrek er eventueel een actualiteit bij
Middenstuk
Waarom ben jij de ideale kandidaat voor deze job? Wees overtuigend. Beschrijf je sterke eigenschappen en waarom deze van pas komen bij je nieuwe job. Vermeld hierbij ook de gevraagde competenties en hoe deze bij jou aansluiten. Neem er dus zeker de jobbeschrijving en vacature bij. Welke vaardigheden zijn relevant voor de job? Je sollicitatiebrief moet natuurlijk geen herhaling zijn van je CV, maar je kunt bijvoorbeeld wel je Soft Skills benoemen en toelichten. Wees vooral concreet.
tips:
- voorbeelden noemen en vertellen waarom het takenpakket je aanspreekt
- je mag jezelf best verkopen, maar wees eerlijk
- kruip in het hoofd van de werkgever of recruiter en vraag je af wat hij of zij precies zoekt en hoe jij in het plaatje past
- heb je nog niet veel ervaring, verwijs dan naar studentenjobs, stages, vrijwilligerswerk, activiteiten in je studentclub of bij de jeugdvereniging
- werkgevers willen vooral weten of je van aanpakken weet, inzicht hebt in het bedrijfsgebeuren en snel kan meedraaien in de organisatie
Slot
Een goed slot is minstens zo belangrijk als het begin van je sollicitatiebrief. Je verwijst aan het einde van je brief nog kort naar je CV. Hierin kan je werkgever immers de details over je opleidingen, werkervaring en Hard Skills terugvinden. Je hebt de rekruteerder zo goed mogelijk overtuigd van je kwaliteiten, dus nu kun je laten weten dat je graag uitgenodigd wilt worden voor een gesprek.
tip:
- maak je slot vooral niet te formeel: gebruik dus beter niet “in afwachting van uw antwoord, verblijf ik, met de meeste hoogachting”, maar schrijf zoals je spreekt, bijvoorbeeld: “Ik kijk uit naar uw antwoord. Met vriendelijke groeten,”
bron: stepstone.be