Tatiana Pierre is Executive Producer bij Adult sinds 2014. Adult is een productiebedrijf gevestigd in Brussel (en Amsterdam) dat reclamespots, films en fotografie produceert in België en het buitenland. Adult vertegenwoordigt grote talenten - zowel nationale als internationale regisseurs en cinematografen.
Hoe kan ik best een producer contacteren?
Om een producer te contacteren zijn er natuurlijk verschillende manieren. Via mail is een goede mogelijkheid. Als dat gebeurt, is het altijd prettig om het niet te uitgebreid te maken in de eerste instantie, maar gewoon: “Dit is wie ik ben, dit is het idee en heb je een moment om dat ik het kan voorstellen? Kun je een afspraak maken?” En als het script er al ligt of het idee er al ligt, dan kan je dat al doorsturen zodat er doorgelezen kan worden. Maar een face-to-face is altijd wel het prettigste.
Als een script af is, goed geschreven is en ik daar een bepaalde emotie bij krijg, een bepaalde overtuiging dat ik zeg: “Dit moet gezien worden”. Dat is het eerste waar ik naar kijk. En dan komt uiteraard de persoon, een regisseur of regisseuse, die mij daar nog extra van kan overtuigen.
Hoe kies je de projecten waaraan je gaat werken?
Als een script van ons binnenkomt via een agentschap, is het eerste uiteraard waar wij naar kijken: spreekt het ons aan? Wat wij voornamelijk zoeken in het script is een verhaal dat verteld dient te worden waarbij je zegt: “Dit heb ik, dit wist ik niet, dit heb ik nog nooit gezien of hier kan ik mij heel erg in vinden”. Dit is iets dat ik belangrijk vind om te vertellen. Dat kan heel uiteenlopend zijn: dat kan een gigantisch drama zijn tot humor. Dé gouden regel bestaat niet. Het is net zoals in fictie, documentaire of reclame.
Het leuke van het vak is dat je telkens weer opnieuw het wiel moet uitvinden. Ik denk dat wat voor mij belangrijk is, is dat er oog voor detail is en dat je meegenomen wordt in een verhaal, omdat je eigenlijk vergeet dat je in een zaal of voor de televisie zit.
Wil je je huidige loopbaan in de sector een nieuwe boost geven?
Schrijf je in voor het mediartist begeleidingstraject!
Hoe kies je jouw team? Werk je vaak met dezelfde mensen?
Ik vind het uitkiezen van een crew als producer een grote verantwoordelijkheid. Dat doe ik in overleg met de regisseur. Het kan inderdaad zijn dat hij een vast team heeft, dan probeer ik dat zo veel mogelijk te respecteren. Soms is het heel erg leuk om als producer te kunnen zeggen: “Heb je wel eens met deze geluidsman of -vrouw gewerkt? Ken je die DOP al? Heb je die al eens gezien?” Een lokale crew houden is ook wel belangrijk. Het is elke keer weer het script en het verhaal die daartoe leidt.
Ik denk niet dat je iedereen zomaar op een productie kunt zetten. Het is belangrijk om te kiezen en dat zorgvuldig te doen en eigenlijk proberen om daar mensen ook een kans in te geven. De ene heeft dat bijvoorbeeld nog niet gedaan, maar ik heb hem of haar al zien werken op set als camera-assistent. Ik denk dat het de moment is dat hij of zij nu de chef op’ kan worden. Daar zijn kansen voor, juist om dat te doen. Er zijn producties waar dat ondenkbaar is en dan doe je het niet. Als producer vind ik dat een heel leuk deel van het werk.
Wat raad je iemand aan die net begint om op te vallen, om zichzelf bekend te maken?
Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je zelf heel veel ervaring opdoet, dat je veel aanneemt, veel op set gaat naast de set, en dat je ook begrijpt wat een ander doet. Dat is niet alleen jouw departement, maar ook de andere departementen.
Ze zeggen altijd: “Filmmaken doe je samen”. Dat is ook zo. Hoe meer ervaring je opdoet, hoe meer je kunt meepraten over: “Dat weet ik, dat ken ik, dat heb ik al gedaan”. Ik denk dat het een goede key is om verder te komen. Je moet ook niet bang zijn om mensen aan te spreken. Als iemand nee zegt, dan is er altijd wel een andere deur die opent voor een ja. Als je vier keer nee krijgt, dan moet je ook zo eerlijk zijn om misschien te zeggen: “Het zou wel eens kunnen dat er iets niet klopt”. Maar je kunt ook zeggen: “Dan doe ik het gewoon zelf”, als je er zelf heilig van overtuigd bent. Het is soms ook een kwestie van geluk en een kwestie van op het goede moment op de goede plek te zijn. Het kan ook zijn dat ik over jou gehoord heb via iemand anders, dat ik contact met jou opneem. Er is een gunfactor.
Hoe is jouw loopbaan van start gegaan?
Veel stage gelopen, veel series gedaan, veel films gedaan om uiteindelijk via een headhunter op een reclamebureau te beginnen. Dat heb ik drie maanden volgehouden, omdat het op de set was dat ik wou staan en alles daaromheen. Op die manier, door veel op sets te staan, daar heb ik eigenlijk het meest van geleerd. Niet alleen dat, maar ook veel films kijken, scripts lezen, scenario's lezen, wat staat mij aan? Waar hou ik van? Waar hou ik niet van? Wie was die cameraman? Wie is die casting director? Credits aflezen, ... Dat is altijd mijn overtuiging geweest: veel mensen ontmoeten, veel kijken en zelf bepalen wat ik goed vind of niet. En dan die richting opgaan.
Wil je meer te weten komen over Adult?
Klik dan hieronder!