Tijdens ons recent CV Lab werd mediarte vergezeld door Kelly Verlinden, HR manager bij media- en marketinghuis Hotel Hungaria. Met haar gingen we dieper in op de vraag hoe de selectie en rekrutering bij Hotel Hungaria verloopt en zoomden we ook in op de beste manier om jouw cv en motivatiebrief te stroomlijnen en af te stemmen op vacatures binnen de audiovisuele sector.
Kelly kan terugblikken op een 12-jarige loopbaan in het Belgische TV-landschap, als productie-assistent, producer en, sinds kort, als HR manager.
Kelly: “Ik ben ondertussen al bijna 20 jaar geleden gestart. Dat was als productieassistent bij Studio 100 op het project ‘De wereld van K3’. Daar leerde ik de basisbeginselen van wat productie-assistentie effectief inhoudt. Later ging ik bij Endemol aan de slag, ook als productieassistent, en werkte ik mee aan programma's zoals ‘Scenic Route’, ‘Big Brother’ en ‘Puzzeltijd’. Tot ik na acht jaar weer een telefoontje kreeg van Studio 100, waar ik NJAM mee op poten kon zetten. In de vier jaar die volgden, heb ik veel geleerd. Maar toen de vraag kwam van Hotel Hungaria, heb ik eigenlijk niet getwijfeld. Ik heb er eerst een aantal jaren als productieassistent en producer gewerkt, waarna ik de kans kreeg om als HR manager aan de slag te gaan. Toen stond HR nog in zijn kinderschoenen omdat we nog niet met zoveel personeelsleden waren. Ondertussen zijn dat er tussen de 40 en de 50.”
Vanuit je positie als HR manager heb je kijk op alle divisies binnen jullie bedrijf. Wat doen jullie allemaal?
Kelly: “Hotel Hungaria is 11 jaar geleden gestart in de kelder van AS Adventure in Leuven en bestond toen enkel uit Bart en Nico die een idee hadden om een televisieprogramma te maken. Dat programma was ‘Dagelijkse kost’. Nog steeds een groot succes. Van daar zijn ze verder beginnen broeden op nieuwe programma's. Intussen zijn we gegroeid naar een media- en marketingbedrijf dat niet enkel televisie maakt, maar ook 360° content. Hotel Hungaria is vandaag verdeeld in drie divisies. Entertainment focust zich op de tv-programma's en de fictie-projecten, zoals ‘Hoodi’ en ‘Wannabe’. Daarnaast hebben wij ook een afdeling die zich meer toegespitst op Branded Content. Bijvoorbeeld voor de Belgische Overheid hebben we een campagne rond het dragen van mondmaskers opgezet. Daarnaast hebben we ook nog Story & Strategy waarbij we ruimer gaan kijken naar de strategie van een merk. Dit kan leiden tot een volledige rebranding, zoals bij Aveve waarvoor we een nieuw logo hebben ontwikkeld. Maar ook sociale platformen horen daarbij. Het gaat om een totaalpakket van strategie tot volledige uitwerking. Wat fijn is, is dat we binnen Hotel Hungaria over alle divisies heen kunnen samenwerken in een 360° model. Voor ‘Onze natuur’ hebben we een documentaire gemaakt, maar daarnaast hebben we ook het sociale media-platform opgezet, een nieuwsbrief gelanceerd en er komt een boek over.”
Een cv moet duidelijk en helder gestructureerd zijn. Besteden jullie in het selectieproces ook aandacht aan de vorm?
Kelly: “Wat voor ons belangrijk is, is dat in de cv en de motivatiebrief de persoonlijkheid van de persoon die solliciteert naar voren komt. Wij willen, ongeacht of we jou al gezien hebben, toch wel iets van je persoonlijkheid ontdekken en in één oogopslag zien wat iemand in zijn mars heeft. In de eerste screening kijken we nog niet naar details, maar jouw cv moet wel duidelijk en eenvoudig zijn. Maak een mooi overzicht en leg de focus op wat je kan en waar je al ervaring in hebt, welke skills en competenties je bezit.”
Moeten cv en motivatiebrief bij elkaar aansluiten?
Kelly: “In de cv willen wij heel graag zien wat een persoon kan en tot nu toe heeft gedaan. Het moet niet noodzakelijk een opsomming zijn, maar je kan best duidelijk aangeven waar jouw kunnen ligt. Bij de motivatiebrief is het belangrijk dat deze aansluit bij jouw cv. Hierin willen we ook het waarom lezen. Als je bijvoorbeeld solliciteert voor ‘Dagelijkse kost’ en je wil laten weten dat je dat een goed programma vindt, geef dan ook aan wat je daar zo goed aan vindt. Stel, je solliciteert naar een functie op een bepaald programma: laat dan duidelijk weten wat jouw meerwaarde kan zijn bij het maken van dit programma. We willen kunnen vatten welke toegevoegde waarde je kan zijn voor het team of voor een bepaald project.”
Waarop ligt jullie focus bij het screenen van een cv?
Kelly: “Persoonlijk kijk ik eerst naar werkervaring, daarna pas naar opleiding. Wat ik graag aan starters wil meegeven: vermeld zeker al je ervaringen. Al dan niet in het werkveld en ook je stages. Ga specifiek in op de taken die je binnen die functies hebt opgenomen en maak melding van jouw soft skills. Ook dat helpt om een bepaald beeld te krijgen over de kennis van een sollicitant. Iemand die in de leiding van een jeugdbeweging heeft gezeten, kan waarschijnlijk goed omgaan met onvoorziene omstandigheden. Heb je ervaring in werken onder hoge druk? Neem dat zeker ook op in je cv. Hobbies kunnen ook een beter beeld van iemand schetsen. Of extra opleidingen en specifieke trainingen. Let ook op je taal en zorg dat je cv en brief correct zijn gespeld. Probeer voor jezelf een overzicht van al jouw competenties en ervaring bij te houden op een A3, maar pas je cv aan naargelang de functie waarvoor je solliciteert.“
Hechten jullie als werkgever veel belang aan referenties?
Kelly: “Ik vind het wel een meerwaarde. De audiovisuele sector is een hele kleine wereld, zeker binnen de tv-wereld. De kans is dus groot dat we de persoon kennen die je doorgeeft als referentie. De meerwaarde is dat we dan even kunnen aftoetsen hoe de samenwerking is verlopen.”
Wil je je huidige loopbaan in de sector een nieuwe boost geven?
Schrijf je in voor het mediartist begeleidingstraject!
Zijn er bepaalde platformen die jullie checken, zoals LinkedIn of andere sociale media?
Kelly: “LinkedIn, Facebook of Instagram, daar gaan we zeker even doorscrollen. Het helpt ons om een beter beeld te hebben van de persoon die gesolliciteerd heeft. Heel af en toe gaan we ook actief op zoek naar specifieke profielen. Bij de selectie gaan we dan ook kijken naar de afdeling waarop die persoon terecht zou komen of het team waarmee hij of zij gaat samenwerken. De cv en motivatiebrief worden uiteraard ook grondig bekeken. Verder kijken we ook naar de toekomst. Hoe het bedrijf gaat evolueren en wat voor profielen we daarvoor nodig hebben.”
De cv kan ook in een andere vorm gegoten worden, zoals een video-cv. Hoe staan jullie daar tegenover?
Kelly: “Momenteel ontvangen we weinig video-cv’s. Maar we zouden hier in de toekomst graag vaker mee werken. De manier waarop een persoon zichzelf presenteert, geeft ons hierin een eerste indruk en is een meerwaarde.“
Wat raad je mensen aan die al veel ervaring hebben? Hoe kunnen zij best solliciteren?
Kelly: “Wij hebben we een aanmeldingssysteem waarop je bijvoorbeeld een showreel kan toevoegen. Daarbij kies je best één showreel en niet een hele resem. Kijk ook of er een raakvlak is met de vacature of de specifieke job die je ambieert. Ook voor grafische profielen vragen we naar een portfolio en kijken we of die aansluit bij de stijl die Hotel Hungaria voor ogen heeft voor een project.”
Welke tips heb je voor een goede motivatiebrief?
Kelly: “Die moet duidelijk zijn. Je mag uiteraard wat dieper in detail gaan, maar kom snel tot de kern van je boodschap. Maak de brief ook niet te lang en beperk je tot maximaal een A4. In de brief kun je je capaciteiten extra toelichten. Wat ik het persoonlijk ook belangrijk vind, is dat je eerst wat research doet. Voor welke afdeling solliciteer je? Waar focust deze afdeling op? Wat soms helpt, is om een concreet voorbeeld te geven en dit als aanknopingspunt te gebruiken om je ervaring aan te koppelen. Vertel zeker ook wat jouw meerwaarde kan zijn binnen een team of programma. In je motivatiebrief gaat het dus vooral over je motivatie, maar kan je ook je visie delen. Als je bijvoorbeeld de sociale media van ‘Dagelijks Kost’ bekijkt, kun je aangeven wat je er goed aan vindt, maar ook aangeven hoe jij het zou doen. Over nieuwe ideeën kunnen we dan tijdens een gesprek discussiëren. Hou je taal professioneel en wees niet meteen te familiair. Ik vind het ook belangrijk dat mensen trouw blijven aan zichzelf. Dat er iemand op gesprek komt en dat we het gevoel hebben dat ons beeld klopt.”
Hoe werkt jullie sollicitatieprocedure?
Kelly: “Op de website van hotel Hungaria kan je bovenaan klikken op ‘jobs’. Die zijn ingedeeld in vier blokken. De actuele aanbiedingen, de mogelijkheid om een stage aan te vragen en twee aparte luiken voor freelancers en spontane sollicitaties. Voor ons zijn die spontane sollicitaties even belangrijk want zo leggen we een talentenpool aan. Als je spontaan solliciteert, moet je wel ook aangeven voor welke functie. Ik raad starters aan om zich te beperken tot een tweetal functies. Laat ons ook weten waar jij je op wil toespitsen, op strategie, productie of creative. Ik screen alles wat binnenkomt. Ook spontane sollicitaties worden bekeken. Bij een interessant profiel kan het zijn dat we iemand uitnodigingen voor een gesprek. Ook starters komen hiervoor in aanmerking. Je cv komt terecht in een database dus is het handig om je cv te bewaren met het jaartal, de functie en je naam in de titel. We hebben voor deze database gekozen zodat alle cv’s en sollicitaties bij de juiste personen terechtkomen en we alles gecentraliseerd houden.”
En hoe verloopt een stageaanvraag?
Kelly: “Daarvoor kan je dus ook via de website solliciteren. Met cv en motivatiebrief. Dat geeft je meteen een eerste oefening in solliciteren en overtuigen. Stages vinden wij erg belangrijk. Tijdens een stage kan een stagiair veel bijleren en de mensen die stage komen lopen, geven ons een frisse blik. Zij laten ons kritisch nadenken. We vinden het dan ook belangrijk om stagiairs goed te ondersteunen en er zijn relatief veel stagiairs die achteraf voor ons blijven werken. Dat zegt genoeg.”