Julie Moraglia, Development Executive bij Climax Films en freelance script-doctor, deelt haar ervaring en advies over hoe je succesvol kunt pitchen.
Wat was je eerste pitch?
Julie: "Mijn eerste pitch was met France 4. Ik werd vergezeld door de directeur van ons productiehuis en een ervaren producer van het bedrijf. Het was een sprong in het diepe en ik voelde me erg geïntimideerd. Ik had hoge verwachtingen, want het was een programma dat ik zelf had ontwikkeld. Over het algemeen was het geen succes… Ik was me te zeer bewust van mijn leeftijd en onervarenheid, maar dat maakte op zich niet zo uit. Het was eerder de druk die ermee gepaard ging, die me ontkrachtte. Ondanks alles was de directeur van France 4 zeer geduldig en behulpzaam. Mijn programma werd niet verkocht waardoor ik teleurgesteld was, maar bovenal heb ik de ervaring opgevat als een goede les voor toekomstige pitches."
"Toen ik de vergadering verliet gaf de producer me, in al zijn hoffelijkheid, wat advies. Advies dat ik toen niet noodzakelijk toepaste, gezien het generatieverschil in stijl van pitchen. Hij raadde me met name aan te pitchen met meer voorbeelden van scènes."
"Vandaag ontwikkelen we niet door in scènes te denken, maar denken we meer in tv-producties. De pitch moet de duurzaamheid van het project aantonen, de densiteit van het verhaal: is de verhaallijn sterk genoeg, zal deze standhouden tot het einde van de film? Scène-ideeën zijn niet erg bruikbaar in de ontwikkelingsfase. Afhankelijk van het profiel van de scenarioschrijver hebben ze de neiging om heel uitgebreid en ‘artistiek omslachtig’ te schrijven, en dat is helemaal niet wat we vandaag de dag zoeken in een scenarioschrijver, of het nu gaat om series en podcasts maar ook voor sommige speelfilms en vooral commerciële speelfilms."
"Sommige details van de scène kunnen nuttig zijn in de discussie, op een luchtige manier gedistilleerd om de persoonlijkheid, het unieke karakter van het project tot uitdrukking te brengen. Vooral in komedies. In extreem gecodificeerde genres, zoals thrillers, thrillers, is het veel minder nuttig."
Een zeer duidelijk kader gebruiken is de beste manier om met vertrouwen te pitchen, het is de beste manier om niet te verdwalen.
Heb je een echt moment van glorie gehad als pitcher?
Julie: "Ik had er twee! De eerste keer was ik bezig met een serie die ik had ontwikkeld. Mijn gesprekspartner was Anne Holmes (1), op dat moment directeur fictie bij France 3! Ik werd ook vergezeld door de directeur van ons bedrijf, en een andere vooraanstaande producent. Deze keer was ik goed voorbereid. Ik had mijn pitch uit mijn hoofd geleerd. Ik heb het wel niet letterlijk voorgedragen want je kan het best spontaan houden, maar ik wist precies welke punten ik wilde aanhalen en in welke volgorde. Ik had me voorbereid door thuis hardop te oefenenen. Aan het eind van mijn pitch feliciteerde Anne Holmes me met mijn pitch, en zei me dat het al haar vragen had beantwoord. Ik was erg trots!
"De tweede keer was op MIP, ongeveer drie jaar geleden. Ik was een ontwikkelingsmanager bij Entre Chien et Loup. Ik was aan het pitchen met twee kopers van Sky Vision, dat een distributietak van de Sky Group is. We hadden een kleine brochure samengesteld van de projecten die we aan het ontwikkelen waren. Ik pitchte elk project, het een na het ander, in het Engels. De kopers waardeerden mijn verhaal, en vonden het zeer duidelijk. Ik was er echt goed in! De voorbereiding zorgt ervoor dat je uiterst ontspannen aankomt, dat je kunt pitchen zonder emotionele inzet."
(1) Anne Holmes is momenteel directeur fictie bij France Télévisions.
Wat herinner je je van deze ervaringen?
Julie: "Bereid de verhaallijn grondig voor, maar hou het spontaan. Een zeer duidelijke verhaallijn aanhouden is de beste manier om met vertrouwen te pitchen, het is de beste manier om niet te verdwalen en om weer op het juiste spoor te komen als iemand je onderbreekt. Hyper gespannen zijn en praten zonder te stoppen is erg gênant."
Oefen je alleen of voor een publiek?
Julie: "Ik ben mijn eigen publiek. Ik praat hardop, een beetje zoals Flaubert (lacht). De stukjes zin die je in je hoofd hebt, werken soms niet als je ze hardop uitspreekt: de lettergrepen klinken minder goed of de bedoeling is niet duidelijk. Hardop repeteren helpt je aan jouw voordracht en articulatie te werken, zeker in een vreemde taal. Door verschillende versies te oefenen kun je de woordenschat verruimen, synoniemen gebruiken, en een toespraak houden die natuurlijk en spontaan is, en echt duidelijk, zonder te stotteren. Als je op zoek gaat naar een woord, een stukje van een zin, raak je snel de draad kwijt."
Heb je grote mislukkingen gehad als pitcher?
Julie: "De grote missers, probeer ik me niet te herinneren. Ze hebben waarschijnlijk geen grote impact gehad. Ik ben nog nooit in een situatie geweest waarin ik voor een groep mensen moest pitchen, met extreem hoge inzet, zonder er voorbereid voor te zijn. Dus die eerste pitch was een goede les voor mij!"
"Daarna, hadden de enige mislukkingen die ik meemaakte meer te maken met het feit dat ik in de verdediging ging. De mislukking kwam door het project, niet door de presentatie. Als je niet 100% overtuigd bent van het project, of als de ontwikkeling niet voldoende is uitgewerkt, als de interviewer een vraag stelt waarop je niet voorbereid was, kan het snel een blunder festival worden. Dit zijn echt onplezierige situaties! Dit is waarom je een project nooit te vroeg moet pitchen. Als je de ins en outs nog niet kent. Er is altijd wel iemand die de tegenstrijdigheden, de fouten, het geklungel, de stukjes tape die je erin stopt om het verhaal te laten kloppen, eruit haalt. Dat kan het kaartenhuis doen instorten."
"Een ander advies is om er nooit als een defaitist in te gaan of om vanaf het begin van de wedstrijd aan te kondigen: 'Ik heb niet alles goed doordacht, maar...'. Het is beter om op een onverwachte vraag te antwoorden: "Dat is heel interessant, daar had ik nog niet aan gedacht, ik zal het opschrijven, het is goed om hierover na te denken". Dit is de beste uitweg. Toon altijd vertrouwen! Een project pitchen waar je geen vertrouwen in hebt, werkt nooit."
Welke ervaringen hebben jouw huidige idee van een succesvolle pitch gevormd?
Julie: "Het zijn niet zozeer mijn pitchen, maar de pitches die ik heb gehoord. Ik heb er veel gehoord. Ik heb veel geleerd over pitchen door te beseffen hoeveel aangenamer het is om te luisteren naar iemand die de tijd neemt, die zich op zijn gemak voelt, die een verhaal vertelt waar je wil bij aansluiten."
"Als de persoon niet ophoudt met praten, getuigt dat vaak van een gebrek aan vertrouwen, van een werkrelatie die waarschijnlijk ingewikkeld zal zijn: je neemt dan de rol van de babysitter, van de moeder, van geruststeller in. Ook al is er altijd sprake van dit aspect in de relatie tussen een producent en zijn auteur, maar in extreme gevallen is het zeer onaangenaam. In een ander geval verraadt een persoon die nooit ophoudt met praten, die overal een antwoord op heeft, werkelijk op alles, een gebrek aan ruimte voor samenwerking. Iemand die open is, die zich laat onderbreken, laat een gesprek ontstaan: hij lacht om een grapje, hij maakt zelf een grapje, we vinden gemeenschappelijke referenties, we voelen dat er een partnerschap kan ontstaan, een medeplichtigheid. Je krijgt er echt zin van om samen te werken. Als we zin hebben om na de pitch iets met je te gaan drinken, is het geslaagd."
"Pitchen op de huidige markt is uiterst complex. Je hebt acht tot tien meetings op een dag. Die meetings zijn kanonschoten van 15 minuten. Je brengt je dag door van de ene hoek van het festival naar de andere. Zodra je aankomt, zeg je hallo, en daar ga je. Meestal heb je minstens 4 verschillende projecten om te pitchen met de bedoeling om een verkoop te realiseren. Of tenminste, om zo goed mogelijk te laten zien waartoe je als producent in staat bent: je ambities, je verlangens voor de toekomst, je openheid voor samenwerking, met een vreemd land dat Japan of Turkije zou kunnen zijn. De presentatie moet zeer effectief zijn, duidelijk, recht op het doel af. Je moet ook zelfverzekerd zijn, en op een energieniveau dat je 3000% moet volhouden. Ik heb geleerd de informatie gerichter te kiezen en af te stemmen op de persoon met wie ik praat."
"Het is goed om in een duo met je collega of co-auteur te pitchen, en een echte dynamiek te creëren. Het brengt dynamiek en wat extra leven, en geeft het gesprek een goede basis zodat je gesprekspartner gemakkelijker kan deelnemen".
Wil je nog graag iets toevoegen?
Julie: "Je moet in jezelf geloven, in je project geloven, voorbereid zijn. Concentreer je en anticipeer op de behoeften van de ander. Als je bij een producent gaat pitchen, moet je geven! Het einde van je pitch is echt belangrijk. Als je een pitch geeft aan een publiek, moet het boeien: spanning opbouwen, op het einde inzetten en gebruik maken van die verhalende kant."