Doriane Flamand volgde een artistieke opleiding aan de Académie des Beaux-Arts in Brussel en aan het Institut Saint-Luc. Haar passie voor beeld bracht haar vervolgens in verschillende filmberoepen voordat ze interesse toonde in de job van casting director en dit ook werd werd bij ADK-KASTING, waar ze ondertussen al vele jaren werkt. Ze werkte mee aan tal van feature films, kortfilms, commercials en televisieseries voor oa België, Frankrijk, Luxemburg, Engeland. Doriane zet haar professionele activiteit in Brussel voort in samenwerking met Michaël Bier.
Interview met Doriane Flamand - Casting director bij ADK Casting
(Nederlandstalige ondertitels beschikbaar)
Wil je je huidige loopbaan in de sector een nieuwe boost geven?
Schrijf je in voor het mediartist begeleidingstraject!
Hoe kies je je rollen? Moet je je profileren in een soort rol?
Ik zou daar nee op antwoorden. Er moet niet gekozen worden voor een bepaald soort rol die je wil spelen, of waarin je denkt dat je de beste wil zijn. Het is eerder de casting director die zal kiezen wie hij voor wat belt. Ofwel omdat we denken dat het precies is wat we zoeken ofwel omdat het juist iets anders kan zijn dan waar de regisseur misschien om gevraagd heeft, maar waarvan we denken dat dit tot iets bijzonders kan leiden. Je moeten oppassen dat je niet in één soort rol blijft zitten, omdat je gelooft dat je hiervoor geschikt bent en je je daarin opsluit.
Ik denk dat er nog heel wat acteurs zijn die dit probleem hebben. Steeds het gevoel hebben dat ze altijd hetzelfde moeten doen, terwijl ik zeker weet dat ze tot andere dingen in staat zijn. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook mogelijk dat we bepaalde acteurs vaak voor hetzelfde soort rollen oproepen. Ik denk hierbij aan acteurs die misschien een wat specifiekere lichaamsbouw hebben. Het is soms moeilijk om ze te zien in iets anders dan wat hun uiterlijk zegt. Maar je moet het zeker niet verkeerd opvatten als je vaak voor dezelfde type rol opgeroepen wordt. Als we de mogelijkheid hebben om acteurs voor andere dingen te kunnen bellen en we weten dat ze andere dingen kunnen, dan bellen we ze.
Maar kijk, het is al niet zo gemakkelijk om een casting te krijgen, zelfs al is het ondanks alles, voor dezelfde soort rollen. Als je een enigszins bepaalde lichaamsbouw hebt: ga op onderzoek uit om te kijken wat je nog meer dan je lichaamsbouw in petto hebt en je zou kunnen vertellen.
Hoe bereid je je goed voor op je casting?
Voor mij is de basis van een castingvoorbereiding de tekst. Je moet je tekst zo goed mogelijk kennen of het nu een zin is of drie pagina's. Je moet je tekst niet snel voorbereiden in de ochtend of bij de bushalte voor je naar de casting komt. Zolang je de tekst niet kent en je erover moet nadenken, hoor ik het, zie ik het en is de acteur niet helemaal in zijn scène. Dus echt, de tekst, de tekst, de tekst.
Tijdgebrek is ook geen goed excuus. Als je bij de casting komt en de acteur zegt: 'Sorry, ik kon me niet voorbereiden. Ik had niet veel tijd’. Bel ons dan gewoon indien er op een gegeven moment is tussenkomt. Meestal kunnen we de datum wijzigen en doen we dat met plezier. Dat is geen probleem, we begrijpen dat. Maar om te zeggen: "Eigenlijk, had ik niet al te veel tijd." Dat vermoeit me altijd een beetje omdat we stomme tijd verspillen. Dan weet ik dat de voorbereiding en de casting minder goed zullen zijn omdat we de eerste paar minuten van de casting zullen moeten besteden om de tekst weer in gedachten te krijgen.
En over tekst gesproken, voor mij is het ook belangrijk dat de acteur zich op zijn gemak en vrij voelt om de woorden aan te passen en niet om woord voor woord te reproduceren. Als er een zin is die niet goed voelt, pas hem dan aan. Zolang het de aard van de scène niet verandert, maakt het me eerlijk gezegd niet uit. Ik heb liever dat de acteur helemaal op zijn gemak is en dat we daardoor een natuurlijker spel hebben.
Wat ook belangrijk is, is dat de acteur daadwerkelijk een personage verpersoonlijkt, ook al is het een kantoormedewerker die maar drie zinnen of anderhalve zin zegt, dat hij zich iemand voorstelt, een personage. Als hij niet veel info heeft, kan hij ons vragen of we die aan hem kunnen geven. En als we geen aanvullende informatie hebben om te geven, kan hij zichzelf een personage voorstellen. Het zal hem hoe dan ook helpen om iets stevigers te belichamen dan alleen de kantoormedewerker die bijvoorbeeld zegt: "Hallo, ga zitten! Heb je een afspraak?”.
Het helpt soms ook om kostuums te bedenken, bijvoorbeeld rekwisieten, omdat de scène zich daarvoor leent.
Er zijn acteurs die heel vaak met rekwisieten komen. Wat oké is, want ik heb het gevoel dat ze erop kunnen berusten. Ze voelen zich in ieder geval meer in het personage. Het is ook waar dat we veel regisseurs hebben die zich beter weten in te leven als ze bijvoorbeeld een doktershemd zien. Het kan in ieder geval helpen. Het is niet nodig en het is helemaal niet verplicht, maar je moet je in je voorbereiding echt vrij voelen om te bedenken wat je wilt. Voor ons staat de deur open. De acteur moet profiteren van het moment dat voor hem uitgetrokken is. Dus echt, laat hem deze kans aangrijpen om zich te tonen.
Soms zijn de accessoires misschien te veel. En dan is het aan ons om te zeggen ja, nee, we behouden ze of niet. Ik heb in ieder geval liever iemand die met zijn accessoires komt, dan iemand die niet weet wat hij moet doen.
Wat ook belangrijk is, is dat de acteur daadwerkelijk een personage verpersoonlijkt, ook al is het een kantoormedewerker die maar drie zinnen of anderhalve zin zegt, dat hij zich iemand voorstelt, een personage
Hoe breid je je professionele netwerk als acteur uit?
Allereerst zou ik zeggen dat je de verschillende mensen die in dit segment werken, moet kennen. Je moet weten met wie je gaat praten, de casting directors, de producers, de regisseurs, ... alle gegevens zijn op het internet te vinden op verschillende sites zoals cinergie.be, cinévox, comédien.be,... Je kan zelfs in Frankrijk gaan kijken op agenceartistique.com omdat het een geweldige database is. In ieder geval is het nog steeds niet slecht om te weten met wie je praat, met wie je op een of andere dag zou kunnen werken. Dat is het eerste.
Wat ook niet slecht is, is om naar festivals en avant premières te gaan. Dat werkt heel goed, want je kan snel heel veel mensen ontmoeten. Het brengt in een klein evenement de meeste mensen samen die in de industrie werken. Je kan ook casting directors, producers en/of andere acteurs uitnodigen om naar je nieuwste show, je nieuwste evenement te komen kijken. Ook dat is een manier om jezelf te promoten, bekijk het als een visitekaartje. Je kan dan ook mensen na de voorstelling ontmoeten. Soms drinken mensen een glaasje, dat babbelt makkelijker. Het filmmilieu blijft klein. Op een gegeven moment heb je iedereen rond je die wel iemand kent die iemand kent, en dan loop je een beetje rond. Dat is belangrijk denk ik als je je wil tonen. Op dat moment is er niets te doen en de acteur moet zich laten zien. Zo gaan we je opmerken.
Wat de acteur ook kan helpen, zijn sociale netwerken, Instagram, Facebook, .... iets actualiteitsgebonden hebben dat een beetje beweegt. Plots zien we dat er dingen gebeuren en kunnen we recente foto's bekijken. Dit zijn allemaal tools die heel gemakkelijk beschikbaar zijn en waar acteurs niet altijd aan denken omdat het een job is naast hun job als acteur. Het is een beetje werk voor hen om zichzelf te promoten, maar het is bijna onvermijdelijk. Het is echt belangrijk.
Heb ik een demo reel nodig en zo ja, hoe bereid ik deze voor?
Een demo reel is een pluspunt, maar het is niet absoluut noodzakelijk. Er zijn mensen die niet over het materiaal beschikken om een demotape te maken.
Voor degenen die een demo reelkunnen maken, is het belangrijk om te kiezen wat erin verwerkt wordt. Het moeten professionele beelden zijn, geen gefilmde toneelstukken, geen amateurvideo's, geen castingvideo's, geen videos van je stage. Tenzij het echt gefilmd is met een geweldige camera, de demo reel is echt pro materiaal.
Het is ook belangrijk dat we bij elk beeld weten wat we gaan te zien krijgen. Dus wat is de film, de commercial of het project: de naam, eventueel de regisseur erbij of de datum. Weten waar het vandaan komt is in ieder geval belangrijk. En als jouw demo reel eenmaal klaar is, kijken we hier met plezier naar, om te zeggen of er een paar kleine dingen zijn om te veranderen. Het is eigenlijk een visitekaartje.
Maar zoals al eerder gezegd, het is niet echt noodzakelijk. Belangrijk om te weten is dat we de beste castingvideo's bewaren. Dus als we geen demo reel van je hebben, zullen we altijd wel ergens video's van je hebben om te laten zien, om te zien om je terug te kunnen bellen en om te delen.