Tips gedistilleerd uit een gesprek met Doriane Flamand (ADK-Kasting), met de sympathieke medewerking van Louis Pons (Le Quartier) en Sebastian Moradiellos (MCasting) in het kader van een workshop georganiseerd door PlayRight en mediarte op 13 januari 2020.
Tips om je zichtbaarheid te verhogen
Weet tot wie je te richten
Het is best alle Casting Agencies in België te kennen, die in Vlaanderen, Brussel én Wallonië
Maak je profiel aan op meerdere platformen
Maak een profiel aan op de sites van castingdirecteurs (CD), castingbureaus of stuur ze een e-mail als er geen website is. Wacht niet geduldig tot iemand jou opsnort. Op deze sites kunnen de acteurs hun profiel publiek zichtbaar maken. Het voordeel van een openbaar profiel is dat je kan worden opgemerkt door mensen die niet meteen aan professionele casting doen, bijvoorbeeld omdat ze niet over het budget daarvoor beschikken.
Vul je profiel nauwkeurig aan, wees volledig
Je kan best heel precies je kennis van talen, specifieke vaardigheden vermelden (bijv. een pilotenlicentie voor de helikopter, jongleren, ens). Wees ook oprecht over je grootte en je leeftijd.
Gebruik goede foto's
Voor de miniatuurfoto van de castingdirecteurs-sites is een eenvoudige kleurenfoto ideaal. Frontaal profiel, met een neutrale uitdrukking. Natuurlijk kan je gerust een vleiende foto kiezen, maar deze moet jou getrouw weerspiegelen - zoals je vandaag bent! - om verrassingen tijdens de eerste persoonlijke ontmoeting te voorkomen. Vermijd dramatische uitdrukkingen, té uitgesproken expressies (te brede glimlach, een boze uitdrukking, ..), maar ook overbelichte foto's genomen van te veraf, overdaad aan make-up of foto's in zwart-wit!
Voor de tweede foto is het een goed idee om een full-length en kleurenfoto te voorzien, om een idee van je silhouet te geven. En dan staat het je vrij om plezier te hebben met het uploaden van de volgende foto's: zwart-wit foto's, met make-up, verkleed,...
Het is niet nodig om veel geld uit te geven aan die foto's, behalve als dat iets is dat je zelf genoegen doet! Het is nu mogelijk om uitstekende foto's te maken met een smartphone en hun ingebouwde apps. 0,5 Megabyte per foto is meer dan genoeg. Pas op met het benoemen van je foto's - vermijd obscure of onwaarschijnlijke terminologie!
Maak een demo-tape
Een demo geeft een realistische, geloofwaardige noot van toe aan het profiel van een acteur. Voor jonge mensen, die net beginnen, is het heus geen nadeel om geen lange demo te hebben - of er zelfs helemaal geen te hebben. Als je weinig apparatuur voorhanden hebt, doe wat je kan met wat je hebt, maar het is absoluut noodzakelijk dat het resultaat professioneel is! Een demo moet niet te lang zijn, zo'n drie minuten. Als je veel apparatuur hebt, kunt je een korte en een lange trailer (van maximaal vijf minuten) aanbieden. De beeldkwaliteit en die van de gefilmde scène moeten goed zijn en de persoon getrouw weergeven. De trailer moet inspireren en de acteur in actie tonen!. Het moet ritmisch zijn, goed gekalibreerd, een verhaal vertellen met de acteur duidelijk in beeld. Aarzel niet om rushes te vragen van projecten of het resultaat van studies waaraan je hebt deelgenomen, indien de kwaliteit ervan bevredigend is. Vraag de hulp van een professional voor de montage en kalibratie, zo maakt de demo nog overtuigender. Vermeld je naam aan het begin en een contactpersoon aan het einde van de demo en vermeld je projecten (titel of werktitel, productie, datum).
Een eigen website is heel handig
Je kunt foto's, demo's, je bio, enz. posten. CD's raadplegen dergelijke booking sites, om meer te weten te komen over hun nieuwe prospecten. Het is ook handig voor het delen van links met regisseurs.
Verzorg je Public Relations, vergroot je netwerk
Dat je het wereldje goed kent hoort erbij: niet alle acteurs hebben het geluk dat ze onmiddellijk gevraagd worden. Er gaat niets boven direct menselijk contact om jezelf bekend te maken.
Hoe je ontmoetingen kan bewerkstelligen? Woon kwalitatieve filmfestivals (Brussel, Bergen, Namen, Gent, enz.) en theatervoorstellingen bij, blijf na de voorstelling met de acteurs praten. Ga naar de filmfestivals die je apprecieert, vooral voor Franstalige landen: Frankrijk, Zwitserland, Canada.
Het belangrijkste is het ontmoeten van mensen, niet om jezelf koste wat kost te 'verkopen'. Het is niet eenvoudig te managen, vooral voor beginners. Bewegen onder stress, met een perfecte pitch, geforceerd, oogt vaak te steriel. Met de regisseurs, een producent, is een contact succesvol als er een match inzake gevoeligheden is, als dezelfde zin voor cinema aanwezig blijkt.
We ontmoeten elkaar, we noteren telefoonnummers, we blijven in gedachten bij de ene of de ander. Het is ook gemakkelijker om in groep, met vrienden, een drankje te blijven drinken na voorstellingen, om zo aan iemand te worden voorgesteld.
Vergroot je kennis
Opleidingen en stages zijn absoluut noodzakelijk, vooral voor een acteur die nog geen volledige opleiding genoot. Er is een overvloed aan stages in België, die zijn te vinden op comedien.be, cinergie, enz. Sommige CD's bieden zelf stages aan. Het is altijd handig om meer te weten te komen over de kwaliteit van de lesgever, vraag vooral de CD's daarnaar. Als je in contact blijft met coaches en acteurs die je tijdens de lessen ontmoette, kun je hen tijdens het voorbereiden van een casting om advies vragen. Jezelf omringen met de juiste mensen is essentieel!
Check de Facebookpagina's van de Casting Directors
Daar vind je hun advertenties, aankondigingen van hun vrienden (regisseurs, ...), stages, en dergelijke. Het is een van de beste hulpmiddelen bij je research.
Overschrijd taalgrenzen
Nederlandstalige en Franstalige CD's zijn vaak op zoek naar profielen van over de taalgrens, ook al zijn die niet perfect tweetalig.
Kies óók voor het theater
Het is uiterst moeilijk om in België alleen van filmrollen te leven. Het is zonde om jezelf als acteur te beperken. Als je in theaterstukken speelt, kan je ook gezien worden!
Profileer je
Als je een bijzondere eigenschap bezit, cultiveer die dan vooral! Hoe meer je opvalt, hoe groter de kans is dat je wordt gebeld. Je moet oprecht blijven en niets forceren, het belangrijkste is om jezelf te kennen, te weten wat je uitstraalt en het uit te spelen!
Hoe bewerkstellig je een geslaagde casting?
Wanneer een acteur plezier heeft, voel je dit onmiddelijk in zijn acteerwerk
-
Ken je tekst, grondig en zonder aarzeling
Dit is essentieel, vooral voor rijke en ritmische scènes. Dat je de tekst grondig kent, zorgt ervoor dat er geen tijd wordt verspild bij de casting. Als bepaalde woorden niet juist of vloeiend aanvoelen biedt cinema je de vrijheid om je daarna de tekst eigen te maken. -
Stel je het personage levendig voor
Men waardeert bij de acteur een inleving die iets minder verwacht werd (zelfs als deze uiteindelijk onvoldoende is), een bepaalde speelkleur. Laat de CD het spel niet leiden, maar blijf flexibel als het door jou gepresenteerde niet klopt. Het is niet verkeerd om een kostuum of een accessoire mee te nemen als dit een betere voorstelling mogelijk maakt. Lees het script en ken de plaats van je personage in het verhaal! -
Speel natuurlijk
Ga uit van je persoonlijk zijn - men heeft je gebeld voor wie jij als acteur bent! Je hoeft daar niet persé veel aan toe te voegen. Probeer geen stijl die niet de jouwe is. -
Amuseer je
Een casting is een eenvoudige oefensessie: vergeet niet je te ontspannen! Als de acteur plezier heeft, is dit meteen voelbaar in het acteerwerk. De CD is je bondgenoot om de druk te verlichten. -
Oefen met een ander persoon
Zelfs als je alleen je grootmoeder binnen handbereik hebt! Het is essentieel om niet uit je lood geslagen te worden door het dialoog. Het belangrijkste in de casting is de reactie die je uitstuurt naar het andere personage! Het is zelfs raadzaam om de replieken van de ander te kennen, gewoon om uit je eigen bubbel te komen. -
Informeer je over de stijl van de regisseur
Sommigen houden van een sterk spel, anderen houden van een niet-spel ... bekijk hun vroegere films! -
Win raad in
Aarzel niet om advies in te winnen tijdens je voorbereiding van de casting, ga in gesprek met de CD zelf, een voormalige trainer, enz. -
En, wees op tijd!
Zelfs een kleine vertraging kan het strakke schema van een castingdag verstoren.
Wat is de rol van een Casting Director ?
De Casting Director wordt ingehuurd door een productiehuis om de volledige of gedeeltelijke casting van een film te verzorgen. Het casting-proces houdt een samenwerking in tussen de CD en de acteurs enerzijds en tussen de Casting Director en de regisseur anderzijds.
In alle stadia is de CD een drijvende kracht wat betreft advies en voorstellen, zelfs als de uiteindelijke keuzes bij de regisseur en het productiehuis liggen. Na het script te hebben gelezen, zijn de CD en de regisseur het eens over de gezochte profielen. De Casting Director zoekt naar ideale kandidaten, vaak via de eigen database maar ook via andere agentschappen, zelden via een oproep voor acteurs. Hij of zij ziet gemiddeld vier tot tien kandidaten voor een secundaire rol en twintig tot honderd personen voor een hoofdrol. Het aantal kan stijgen als er een heel specifiek profiel vereist is.
Soms wijkt de Casting Director af van de strikte beschrijving van het personage, wordt hij of zij verleid door een bijzonder veelbelovende en getalenteerde kandidaat, of om weg te komen uit het alledaagse die de vele ondersteunende rollen vaak kenmerken.
Dan begint er een heuse pingpongbeweging: de Casting Director werkt met de acteurs in een scène die hij heeft gekozen uit de film, de regisseur kijkt naar de scènes, selecteert zijn favoriete kandidaten en geeft zijn feedback. Het proces wordt herhaald totdat de uiteindelijke keuze valt.
De CD heeft er alle belang bij om de regisseur kwaliteitsmateriaal aan te bieden, de casting-sessies zijn daarom echte samenwerkingsoefeningen tussen de acteur en de Casting Director. De CD en de acteur worden geacht vlot samen te werken, een relatie van vertrouwen en nabijheid moet tussen beide tot stand worden gebracht. Het is dan ook noodzakelijk om van bij het begin eerlijk te spelen!
Nabijheid betekent echter niet exclusiviteit. Het staat de Casting Director vrij om met verschillende productiehuizen te werken, net zoals acteurs, regisseurs en productiehuizen zich niet aan een enkele Casting Director hoeven te verbinden. Soms vraagt een regisseur om met een bepaalde CD te werken. De CD onderhandelt niet over het salaris van de acteur, deze laatste bespreekt dit rechtstreeks met het productiehuis, maar de Casting Director kan de acteur hierin wel adviseren als deze om input vraagt.
Hoe verrijkt de Casting Director zijn database?
- Acteurs kunnen zichzelf registreren op Casting Director-databases of een presentatie-e-mail sturen (met maximaal 2 foto's, cv en demo-tape)
- De CD's verzamelen de namen van acteurs die ze in het theater, in films zien. Als ze de acteurs die hun aandacht hebben getrokken niet kunnen vinden in hun database, nemen ze contact met hen op om ze in hun portfolio te integreren
- CD's wisselen acteursnamen uit met andere CD's
- CD's werken ook samen met agentschappen, vooral wanneer ze op zoek zijn naar zeer specifieke profielen (jeugdacteurs, enz.)
Een CD kent over het algemeen veel acteurs, en degenen die op de eigen website te vinden zijn het best. Ondanks dat proberen Casting Directors zichzelf niet te beperken: voor een rol nodigen ze mensen uit die ze kennen en die ze zich in de rol voorstellen, maar ze vragen ook regelmatig andere acteurs, die ze minder goed kennen, om hun 'talent pool' aan te vullen.
Voor het leesgemak werd voor "de acteur en de actrice", de term "de acteur" gebruikt, vanuit een genderneutrale en inclusieve beschouwing.