Je hebt je diploma in de Audiovisuele of Digitale Kunsten op zak. Je bent als werkzoekende ingeschreven in de grotemensenwereld. Gewapend met een ongebreideld enthousiasme en een gezonde dosis overmoed ben je helemaal klaar om de volgende stap in je jonge leven te zetten. Waar is die job waar je al die jaren voor studeerde?
Ben je nog een beetje hands-on ervaring aan het sprokkelen in een stage? Hoe dan ook, wellicht dient jouw toekomstige werkgever zich niet bij je aan met een zilveren schoteltje. Je zal er iets moeten voor doen.
Solliciteren moet je (ook) leren
Je zag in onze lijst met openstaande vacatures de ideale startersjob voor jouw profiel. Die job wil je! Meteen. Maar, dan bekruipt er je een nog ongekend gevoel: sollicitatiekoorts... Hoe presenteer je jezelf zo zwart op wit? Niet iedereen is gezegend met een vlotte pen en dat leuke opstelletje waar je ooit een pluim voor kreeg in de lagere school ligt al zonnejaren achter je. Misschien heb je tijdens je opleiding zelfs helemaal geen tekst meer geschreven, laat staan iets over jezelf. Als je een aantal aspecten in gedachten houdt bij het schrijven van je motivatiebrief en het samenstellen van je cv, kan je wel degelijk een interessant én uniek beeld creëren. We geven je graag een paar tips.
Bereid je voor
Voordat je aan het schrijven gaat, maak je een lijstje van keywords, zaken die je belangrijk vindt om te vermelden. Eigenschappen en competenties waar je fier op bent.
Zorg dat je antwoord geeft op de belangrijkste vragen:
-
wie ben je?
-
wat voor type collega ben jij?
-
welke eigenschappen en vaardigheden maken van jou de beste kandidaat?
-
welke ervaring heb je?
-
wat wil je bereiken en welke kansen wil je van je werkgever krijgen?
-
waarom wil je net die functie/werken voor dit bedrijf?
Doe een beetje research naar de onderneming waarbij je solliciteert. Deze informatie kun je verwerken in je brief, in je uitleg waarom jij goed bij het bedrijf zou passen. Pas je stijl altijd aan de functie en de onderneming aan, vooral in de creatieve audiovisuele sector is het belangrijk dat je de huisstijl van de potentiële werkgever kent.
Schrijf je nog in voor het CV Lab met Woestijnvis op 25.03.21
De motivatiebrief
Zorg dat je brief er niet als een zwaar tekstblok uitziet. Gebruik alinea’s, zodat het geheel overzichtelijk oogt en goed leesbaar is, verzorg de lay-out.
Onthoud dat een sollicitatiebrief eigenlijk drie functies heeft:
-
de aandacht trekken
-
de werkgever overtuigen van jouw kwaliteiten
-
die uitnodiging voor een eerste gesprek binnenhalen
Het begin van je brief moet meteen de aandacht trekken. Een correcte aanhef is geen oudbollige gevoeligheid, zelfs in deze creatieve sector hoort een "Hoi!" heel zelden. Gebruik dus de naam van de verantwoordelijke of ga voor een neutrale aanhef zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ als je niet zeker bent wie de verantwoordelijke is.
Wees met je eerste zin zo creatief mogelijk en vermijd onnodige clichés en saaie standaardzinnen. Dat je interesse hebt in de job is vanzelfsprekend. De eerste zin moet er vooral voor zorgen dat men verder wil lezen. Vermeld bijvoorbeeld meteen waarom je voor deze job solliciteert.
tips:
-
beschrijf wat je dacht toen je de vacature las
-
kies een openingszin die past bij het bedrijf
-
toon meteen je interesses en vaardigheden
-
betrek er eventueel de actualiteit bij
Overtuig
Dan volgt het essentiële: Waarom ben jij de ideale kandidaat voor deze job? Blijf gerust je creatieve zelf bij hoe je jezelf voorstelt, en vooral, wees overtuigend! Beschrijf je sterke eigenschappen en waarom deze van pas gaan komen in je nieuwe job.
Vermeld hierbij ook de in de vacature gevraagde competenties en hoe deze bij jou aansluiten. Neem er dus zeker de jobbeschrijving en vacature bij. Welke vaardigheden zijn relevant voor de job? Je sollicitatiebrief moet natuurlijk geen herhaling zijn van je cv, maar je kunt bijvoorbeeld wel je Soft Skills benoemen en toelichten. Wees vooral concreet.
tips:
-
voorbeelden noemen en vertellen waarom het takenpakket je aanspreekt
-
je mag jezelf best verkopen, maar wees eerlijk
-
kruip in het hoofd van de werkgever of recruiter en vraag je af wat hij of zij precies zoekt en hoe jij in het plaatje past
-
heb je nog niet veel ervaring, verwijs dan naar studentenjobs, stages, vrijwilligerswerk, activiteiten in je studentenclub of bij de jeugdvereniging
-
werkgevers willen vooral weten of je van aanpakken weet, inzicht hebt in het bedrijfsgebeuren en snel kan meedraaien in de organisatie
-
een motivatiebrief die vol afkortingen en chat-taal staat, of waarbij ‘mijn’ als ‘men’ wordt geschreven maakt geen goede indruk. Daarin is de voorbije 50 jaar niets veranderd.
-
een juist taalgebruik is nog steeds een must. Indien je niet zeker bent dat je de brief foutloos schreef, laat die dan nalezen door iemand met voldoende taalkennis.
The End
Een goed slot is minstens zo belangrijk als het begin van je sollicitatiebrief. Je verwijst aan het einde van je brief nog kort naar je cv. Hierin kan je werkgever immers de details over je opleidingen, werkervaring en Hard Skills terugvinden. Je hebt de potentiële werkgever zo goed mogelijk overtuigd van je kwaliteiten, dus nu kun je laten weten dat je graag uitgenodigd wilt worden voor een gesprek.
tip:
-
maak je slot vooral niet té formeel: gebruik dus beter niet “in afwachting van uw antwoord, verblijf ik, met de meeste hoogachting”, maar schrijf zoals je spreekt, bijvoorbeeld: “Ik kijk uit naar uw antwoord. Met vriendelijke groeten,”
Je cv: shake it like a boss
Jezelf op een andere manier op de markt zetten, betekent ook dat je jouw cv compleet in je eigen stijl kunt ontwerpen. Het hoeft niet altijd een geschreven brief te zijn, maar als je iets in schrift zet, opnieuw, zorg ervoor dat je taalgebruik correct en aangenaam om lezen is.
De middelen die kunnen worden ingezet om jezelf te profileren zijn gevarieerder geworden. Een infographic of explainer video waarin je vertelt hoe je opleiding en je loopbaan er tot nu toe uitzien bijvoorbeeld. Veel leuker toch dan een saai cv met een lijst droge feitjes?
Onthoud dat de persoon die jouw cv onder ogen krijgt er in praktijk weinig tijd voor heeft. Dus doe er alles aan om de aandacht te grijpen en die vast te houden. Doe een beetje research op de social media platformen, leer hoe er gebruik gemaakt wordt van diverse methodes en doe er zelf ook iets mee. Als audio-visual professional weet je als de beste dat plaatjes en filmpjes makkelijker zijn om aan te klikken dan een lange tekst (zoals deze).
Social Media: maak er schaamteloos gebruik van
Infographics, explainer video’s, memes en gifjes. Alles wat je goed via social media kunt verspreiden, komt in principe in aanmerking. En gebruik álle kanalen. Vergeet dus ook Linked-in, Twitter, Pinterest, Instagram, YouTube of platformen als Reddit niet. Meer is in dit geval wél beter. Breng jezelf professioneel in beeld.
Personal branding, waarom niet via een website?
Een compleet portfolio, testimonials, een kijkje op je voorbije professionele activiteiten, een kleine dosis privéleven… je kunt er je ei in kwijt.
Net als bij de marketing van producten is het belangrijk om weer te geven wat mensen rondom van jou vinden. Je collega’s studenten, een vorige baas, laat ze een woordje schrijven of zeggen.
En ja, je mag heus wel complimenten en aanbevelingen online zetten.
Je kunt je site via de sociale media op een mooie, grappige, opvallende manier verspreiden. Unieke content en originaliteit is super, maar het hoeft niet allemaal je eigen idee te zijn, creatief omgaan met leuke voorbeelden die je elders oppikte mag!
Een ander instrument is je professioneel profiel op de talentenpagina zoals hier op onze website. Die pagina's worden dagelijks bezocht door bedrijven en HR-managers op zoek naar nieuwe medewerkers!
Wees creatief, neem het initiatief
Je bent gefascineerd door een bepaald productiehuis, een digitale nieuwkomer trok je aandacht nog tijdens je opleiding. Je wil daar liefst meteen aan het werk gaan, maar er zijn geen vacatures…Laat je opmerken door het nemen van initiatief. Dat kan door een open sollicitatie te schrijven.
Volg de bedrijven waarin je geïnteresseerd bent op social media en doe de moeite om af en toe een post te liken of een comment te maken. De kans dat er door de eigenaar van de account al eens naar jouw profiel wordt doorgeklikt is groot. Als je denkt te zijn opgemerkt, kan je gerust via een direct message de contactgegevens vragen van de verantwoordelijke voor de aanwervingen.
Omgekeerd kijken werkgevers ook graag naar jouw social media accounts. Er voor zorgen dat jouw Linked-in page, je instagram, FB- en Twitter-timelines er netjes en professioneel uitzien en jouw persoonlijke stijl reflecteren is geen nutteloze inspanning.
Last but not least
Nog dit. Solliciteren via Skype en Facetime komt steeds vaker voor. Er zijn bedrijven die uitdrukkelijk om een video vragen in plaats van een sollicitatiebrief. Zelfs als het je ambitie is om achter de camera te staan en niet ervoor, kan een beetje communicatietraining wonderen doen voor je toekomst. Oefening baart kunst, voor de spiegel, met je familie of vrienden als publiek, leer jezelf vlot en professioneel voorstellen.
Now, go for it!