Pas afgestudeerde spelontwikkelaars willen in België blijven

fdc
Project Reject, Salty Lemon Entertainment

Het einde van een academiejaar betekent automatisch een verse lading spelontwikkelaars die van de band komt gerold. Nieuw talent dat na een veeleisende studie klaar is om zijn plekje in de groeiende gamesindustrie op te eisen. En in tegenstelling tot het merendeel van de laatstejaarsstudenten dat FDC vorig jaar sprak, willen almaar meer studenten hun droom in eigen land verwezenlijken.

Digital Arts and Entertainment, de game-opleiding van Howest in Kortrijk die reeds meermaals werd uitgeroepen tot één van de beste scholen ter wereld om game development te studeren, moedigt studenten aan om in eigen land de avontuurlijke sprong te wagen naar het opzetten van een eigen gamebedrijf. In de afstudeerrichting independent game production leren studenten niet alleen de vaardigheden om met een klein team hun eigen games in elkaar te boksen, ze worden ook wegwijs gemaakt in de business skills om die producten achteraf succesvol op de markt te brengen. In plaats van een klassieke stage krijgen deze studenten de kans om hun project en businessplan uit te werken onder de beschermende vleugels van de hogeschool, waarna ze op eigen kracht het nest kunnen verlaten.

Salt
Project Reject, Salty Lemon Entertainment

Het eerste project van Salty Lemon Entertainment, zo doopten ze zichzelf, is een strategiegame die speciaal is ontworpen voor de console. “Daar waar de meeste RTS (Real Time Strategy, nvdr)-games op console enkel ports zijn van bestaande games, willen wij inzetten op een spel dat vanaf meet af aan ontwikkeld is voor de controller”, legt Kokelenberg uit. “Dit willen we onder andere bereiken door er actie-elementen in te steken. Je kan als Griekse god over het slagveld rondlopen, gebouwen neerpoten en een leger aanvoeren, maar je zal bijvoorbeeld ook zelf kunnen aanvallen.” Als inspiratiebron worden strategieklassiekers als Age of Mythology en Warcraft III: Reign of Chaos geciteerd, aangevuld met het recentere Tooth and Tail.

Salty Lemon benadrukt het belang van onafhankelijkheid opdat hun creatieve visie niet zou vertroebeld worden. Voor aanvullende financiering op het eigen kapitaal en familiale win-win leningen kijkt het team in de richting van het VAF Gamefonds, een crowdfundingcampagne op Kickstarter en het uitvoeren van B2B-klantenwerk. Verder onderzoeken ze ook de mogelijkheden van een eventuele subsidie van VLAIO en het WinWinner-platform, waar eerder de Gentse serious game-ontwikkelaar Curious Cats succesvol fondsen sprokkelde.

Lees het volledige artikel op de site van FlandersDC


Ook interessant voor jou