In the picture - Camera Operator / DOP

dop

Na zijn studies op het RITCS (regie assistentie) en NARAFI, ging Geert Verstraete in 2004 bij Videohouse aan de slag. Daar groeide hij door als cameraman. In 2009 werd hij zelfstandig en werkte mee aan verschillende televisie- programma’s, videoclips, bedrijfsfilms, fictie series en films. Sinds enkele jaren werkt hij, samen met een bevriend regisseur, aan een eigen documentaire.

Geert: “Alles en iedereen is voortdurend in beweging. Als DOP is het mijn missie om die beweging te capteren en te laten spreken, 25 frames per seconde. Met ‘het licht’ als partner, de juiste lenzen en cameravoering, breng ik, aan de hand van het beeld, het verhaal naar een nieuwe dimensie.”

Als camerman is het jouw taak om op het einde van de dag de best mogelijke beelden te schieten, wat zijn voor jou de belangrijkste vaardigheden om je job goed uit te voeren?

Geert: “Als cameraman ben je tijdens een werkdag met heel veel dingen tegelijk bezig. Enerzijds ben je aan het praten met de klant of regisseur om te horen wat het plan van aanpak is of wat de wensen zijn, maar ondertussen ben je onbewust al op zoek naar de beste kaders, de mooiste hoeken. Je moet daarin vaak heel snel beslissingen kunnen nemen. Daarnaast ben je ook bezig met je technische materiaal, de camera, belichting,... Als cameraman combineer je al deze aspecten zodanig, dat je op het einde van de dag de beelden hebt waarmee je het verhaal kan vertellen.”

v© GEERT VERSTRAETE
© GEERT VERSTRAETE

Geen enkele draaidag is dezelfde, wat daagt jou het meeste uit?

Geert: “Straffe verhalen vertellen in mooie, passende beeldjes. Daarnaast vind ik ook de teamspirit een heel belangrijk aspect. Je staat er elke dag als ploeg, of dat nu een grote of een kleine ploeg is. Op dit moment ben ik een sitcom aan het opstarten, en dat impliceert dat ik voor een langere periode met een hele ploeg kan samenwerken. Een 20-tal mensen die allemaal, met man en macht, dag in dag uit werken om die reeks zo straf mogelijk te maken. Elke functie is daarbij cruciaal: decor, make-up, kleding, regie, camera assistentie, productie, klank, licht,... Dat iedereen die zware kar in dezelfde richting duwt, da’s een fantastisch gevoel op de set. Als laatste vind ik het ook een uitdaging om de fysieke inspanningen te blijven combineren met de mentale inspanningen, dit zowel op technisch gebied, als op creatief gebied.”

De technologie evolueert zeer snel, hoe slaag jij erin om deze te volgen?

Geert: “Het is een hele uitdaging om bij te blijven. Ik leer veel bij op de set, bijvoorbeeld door lichtmannen die met nieuwe lampen afkomen of regisseurs die een “onmogelijk” shot willen uitvoeren, waarvoor ik dan op voorhand het nodige opzoekingswerk heb verricht op zoek naar grip materiaal, kleinere camera’s of verschillende lichtarmaturen. Daarnaast bezoek ik ook regelmatig een vakbeurs. Daar kan je praten met de ontwikkelaars van de verschillende merken, enerzijds om te horen met welke nieuwe toestellen ze op de markt brengen en hoe ze bestaande toestellen verder optimaliseren. Je komt daar ook minder bekende leveranciers tegen, waar je leuke ontdekkingen kan doen. Daarnaast zijn de collega’s ook een zeer belangrijke bron van informatie. Naargelang de vraag ga ik bij de ene of de andere collega te rade, elk heeft zo zijn eigen expertise. Je blijft ook investeren in het nieuwste materiaal: lichtere lampen, kleinere camera’s, betere camera’s, lenzen,... Daar gaat dikwijls ook dagenlang onderzoek aan vooraf om de juiste keuze te kunnen maken.”

© GEERT VERSTRAETE
© GEERT VERSTRAETE

Zijn er bepaalde aspecten van je job die onderschat worden?

Geert: “Iedereen onderschat het werk en de tijd die in een productie kruipt. De uren en dagen voorbereiding die een redactie of een scenarist erin steekt, de voorbereiding van een producer om alles georganiseerd te krijgen, de juiste ploeg samen te krijgen. Dat je meerdere dagen moet draaien met een grote ploeg aan een programma van 45 minuten, of god betert, een commercial van 30 seconden, daar staan de mensen niet bij stil. Wat volgens mij ook niet veel mensen weten is de dikwijls zware combinatie van het fysieke werk, gecombineerd met de mentale inzet die draaidagen toch wel eisen. Tegelijk hou ik daarvan, om elke dag op die verschillende vlakken uitgedaagd te worden, het blijft de ideale stimulans om gezond en jong te blijven. De zware en constante investeringen in materiaal.”

Op welke vaardigheden moet er volgens jou in de toekomst meer ingezet worden?

Geert: “Op dit moment ben ik met een collega producer bezig met de opstart van een klein productiehuis. Wij willen kleine en grotere productiehuizen ondersteunen door ons als mini team aan te bieden. Daarbij gaan wij ook op zoek naar oplossingen binnen ieders budget. Zo hadden we onlangs een opdracht met een goedkope 360° camera, maar doen we ondertussen ook de ondersteuning van een fictiereeks. Ik denk dat we ons als vakmensen nog flexibeler zullen moeten opstellen dan dat we al deden in het verleden. Waar we vroeger één camera hadden voor verschillende opdrachten, kunnen we nu verschillende camera’s inzetten binnen een project, helemaal afhankelijk van wat de wensen zijn. Door de grote variëteit aan camera’s, en het feit dat er altijd maar bijkomen, zullen wij tot in het oneindige moeten blijven bijstuderen en investeren om met die snelle evolutie bij te blijven.”

compétences

Meer info op wearechameleon.be

Doe zelf de Competentiescan!

En krijg inzicht in welke competenties er nodig zijn voor het uitvoeren van bepaalde functies en hoe goed je deze competenties beheerst.

 


Ook interessant voor jou