Thomas Roelens studeerde media en information design aan LUCA School of Arts in Brussel en ging in 2016 meteen aan de slag als information designer bij de krant De Tijd, die steeds meer inzet op datavisualisaties en storytelling. België telt heel weinig specialisten in dit domein. “Ik combineer eigenlijk journalistiek, statistiek, vormgeving en development.”
Vanwaar je interesse in datavisualisatie?
Ik studeerde media en information design aan LUCA School of Arts in Brussel en daar is mijn interesse echt gegroeid. Ik wilde toen al rond inhoud en informatie werken en voegde vaak infografische elementen toe aan mijn projecten. Ik integreerde niet enkel statische grafieken, maar daarbij wilde ik ook automatische generatie toepassen op een relatief groot aantal data. Dat zette me ertoe aan om ook te leren programmeren.
Wat is het belang van de opleiding media en information design aan LUCA?
Het is de enige opleiding in Vlaanderen die zich daarop focust. Je leert er echt door een ‘bril van informatie’ te kijken. Ik zie het als een opleiding waarin de vooruitgangsgedachte, heldere communicatie en technologie een belangrijke plek krijgen. Ik heb er enorm veel opgestoken.
Hoe ben je bij De Tijd beland?
Ik deed in mijn derde bachelor een stage op de redactie van De Tijd. Die ervaring was voor mij echt een bevestiging dat dit de richting was die ik wilde uitgaan. Ik maakte uiteindelijk mijn master op school niet af en werkte meteen verder bij de krant. Ik vond dat ik er meteen moest induiken en ervoor gaan, want zo leer je uiteindelijk het meeste.
Ik combineer eigenlijk journalistiek, statistiek, vormgeving en development
Information design is meer dan datavisualisatie. Wat houdt die term nu precies in?
Information design is voor mij een heel ruim begrip; dat kan gaan van signalisatie voor gebouwen of stedelijke omgevingen tot posters en editoriale illustraties. Eigenlijk is het alles wat ook onder de noemer ‘grafisch ontwerp’ valt, al is je eigen stijl of stempel minder van belang. De helderheid van de boodschap die gecommuniceerd wordt, is daarentegen prioritair. Datavisualisatie is een onderdeel van information design, waarbij je met een hoop gegevens op een visuele manier communiceert.
Wat zijn voor jou inspiratiebronnen binnen het domein van datavisualisatie?
Puur visueel is er ook het werk van Mark Porter, ex-creative director van The Guardian, dat mij inspireert. Hij hielp trouwens mee bij de nieuwe vormgeving van De Tijd. Het Nederlandse Catalogtree doet ook interessante dingen op het vlak van datavisualisatie. Zij creëren een bepaald soort helderheid in hun projecten en experimenteren daarnaast ook met de visualisatie van gegevens. België loopt