In the picture - Line Producer

Foto Nathalie

Nathalie Van Schelvergem, line producer bij Eyeworks Film & TV Drama, behaalde haar middelbaar diploma in 1998. Hoewel ze eerst een jaar rechten studeerde in Gent, ontdekte ze enkele jaren later toch haar voorliefde voor de productiesector. In 2004 behaalde ze haar diploma in Secretariaat-Talen en solliciteerde ze bij Multi Media Group (MMG), de voorloper van Eyeworks Film & TV Drama. Zo zette ze als management assistent van Producent Erwin Provoost haar eerste stappen in de media. Wanneer ze bij MMG de kans kreeg om ervaring op te doen als productieassistent, greep ze die met beide handen. Een aantal jaar later bracht Nathalie het tot productieleider van de serie “Oud België” en zo groeide ze door tot line producer bij Eyeworks Film & TV Drama.

MMG werd overgenomen door Eyeworks en sinds 2014 maakt Eyeworks deel uit van Warner Bros International Television Production, dus eigenlijk ben je gegroeid van management assistant tot line producer binnen één bedrijf. 

Nathalie: Ja, eigenlijk wel.  Sinds ‘Ben X’ (2006), vormen producent Peter Bouckaert en ik een tandem voor wat de films betreft. Peter initieert alle projecten, start de financiering op, voert de gesprekken met de zenders en de coproducenten en eens een project concreet wordt, kom ik in het plaatje om alle productionele zaken op te starten. Zo stel ik onder andere een eerste budget op, maak ik de dossiers voor de fondsen, stel ik samen met de regisseur de cast en crew samen, neem contact op met de nodige mensen ... ”

Wat doet een line producer nog meer?

Nathalie: “De eerste stap is het scenario uitwerken. Daarbij proberen we met de scenarist en de regisseur een scenario op te bouwen dat past binnen het voorziene budget. Die fase kan soms duren tot aan de eerste draaidag, maar gelukkig is dat eerder een uitzondering. Daarnaast moeten er heel wat dossiers gemaakt worden voor onder andere het VAF, Belgische (en eventueel buitenlandse) economische fondsen enzovoort. Ondertussen worden ook de eerste planningen gemaakt en wordt er met de regisseur overlegd wie de heads of department zullen worden, met wie ik de financiële afspraken zal maken, welke locaties in aanmerking komen om te filmen …  En dat terwijl je constant het budget in het oog moet houden. Een budget dat weliswaar ‘along the way’ evolueert aan de hand van de gemaakte keuzes,  tegenvallers, meevallers en beslissingen van de fondsen. Dat kan soms een ingewikkelde puzzel worden, want je moet ervoor zorgen dat je de minimum bestedingen in je dossiers ook haalt.  Indien je deze uiteindelijk niet haalt, dan verlies je naar rato een deel van die steun of je riskeert deze helemaal te verliezen.”

eyeworks
© EYEWORKS FILM & TV DRAMA

“Een paar maanden voor de eerste draaidag, start de pre productie en komen de productieleider, eerste regieassistent en location manager(s) erbij. Vanaf dan kan ik de touwtjes een beetje ‘lossen’ en ben ik niet meer het rechtstreekse aanspreekpunt voor de ploeg. De productieleider rapporteert wel op dagelijkse basis aan mij en ik ben vaak ook zelf aanwezig op de set. Op die manier blijf ik tijdens de draaiperiode steeds superviseren. Bij film heb je vaak een vrij korte maar hevige (pre-)productieperiode, dus moet je continu kort op de bal spelen. Wanneer er bijvoorbeeld zware budgettaire of andere kwesties zijn, bespreek ik die met Peter en beslissen we wat ons op dat moment het beste lijkt voor de productie. Eens de draaiperiode erop zit, begint de postproductie. Die volg ik dan weer helemaal op tot de film klaar is en in release gaat. Ik verlies een film dus eigenlijk nooit uit het oog  tot wanneer die in de zalen te zien is.”

Werk je aan verschillende projecten tegelijk?

Nathalie: Ik werk gemiddeld aan één of twee films per jaar, eventueel in combinatie met een minoritaire coproductie. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat we een film in productie hebben en dat ik ondertussen bezig ben met de pre- of postproductie van een andere film. Ik zit met andere woorden vrijwel nooit zonder werk.”

Wat is voor jou het grote verschil tussen een feature film en een serie?

Nathalie: “Bij een tv-reeks leg je een langer productietraject af omdat je veel meer materiaal moet draaien dan voor een film. Bijvoorbeeld bij 10 afleveringen van 50 minuten zit je al makkelijk aan 60 tot 80 draaidagen. Bij een film heb je gemiddeld 30 tot 40 draaidagen.”

© EYEWORKS FILM & TV DRAMA
© EYEWORKS FILM & TV DRAMA

Wat zijn voor jou de belangrijkste skills die een producer moet hebben? 

Nathalie:Communicatie vind ik de belangrijkste. Je moet graag en goed met mensen kunnen omgaan. Je leidt namelijk een ploeg die uit veel verschillende persoonlijkheden, talen en culturen bestaat. Daarnaast zijn stressbestendig en flexibel zijn zeer voorname skills, maar dat geldt denk ik voor veel functies in onze sector.”

Wat is het meest uitdagende aan jouw job en wat wordt het meest onderschat?

Nathalie: “Het meest uitdagende voor mij is, vooral sinds ik een gezin heb, de werk-privébalans vinden.  Ik hoef niet altijd aanwezig te zijn op de set of onmogelijke uren te kloppen, maar er zijn vaak periodes die veel tijd en energie van mij vragen. Tijd en energie die ik dan niet (voldoende) in mijn gezin kan steken en dat ‘botst’ al wel eens. Ik doe mijn job nog steeds zeer graag, begrijp me niet verkeerd,  en ik zal niet snel kiezen voor een nine-to-five job, maar ik hoop vooral dat ik alles ga kunnen blijven combineren en goed doen. En daarbij denk ik dat je gewoon af en toe moet kunnen aangeven (aan anderen maar vooral ook aan jezelf) tot waar je kan/wil gaan.” 

”Wat het meest onderschat wordt aan mijn job, vind ik een moeilijke … Mensen die niet in de sector zitten, schrikken er soms van hoe betrokken en ‘nodig’ je bent als producer. Wanneer ik bijvoorbeeld een avond weg ben met vrienden en er gebeurt iets op de set, dan sta ik wel eens een half uur buiten te bellen. Op zo een moment krijg ik dan al snel de opmerking: ‘kunnen ze je nou geen vijf minuten met rust laten?’ ‘Wat kan er nou misgaan?’ Euh… veel.’ Dus ja, je moet als producer eigenlijk constant bereikbaar zijn tijdens een productie. Daarom ga ik niet slapen zonder mijn gsm, want ook ‘s nachts zijn we vaak aan het draaien. Mijn partner, die trouwens in een totaal andere sector zit, kent het ondertussen wel.”

Je kunt geen line producer worden als je niet weet hoe een set werkt.

Nathalie Van Schelvergem - Line producer Eyeworks Film & TV Drama
© EYEWORKS FILM & TV DRAMA
© EYEWORKS FILM & TV DRAMA

Je werkt al bijna 20 jaar voor dezelfde werkgever. Wat maakt dat je er elke dag weer voor gaat?

Nathalie: “Hoewel we nu vaker van thuis werken, ga ik nog steeds graag naar kantoor. Mijn werkomgeving en collega’s spelen daar een grote rol in.  Je kent elkaar al zolang dat je een beetje elkaars familie en klankbord bent. De job zelf blijft me natuurlijk ook boeien, anders zou ik dit niet zolang doen. En ondanks je wel telkens hetzelfde werk doet, verloopt elk traject anders. Ik hou van die afwisseling.”

Nog een laatste vraag: wat is jouw gouden tip voor starters?

Nathalie: “Set-ervaring opdoen. Je kunt geen line producer worden als je niet weet hoe een set werkt. En dat hoeft zelfs niet in productie te zijn. Je kan uiteenlopende functies proberen waaruit je veel kan leren. Zo breid je ook je netwerk uit en maak je meer kans om opgepikt te worden. Goede productie-assistenten groeien vaak al snel door naar productieleider. We werken dikwijls met ervaren mensen, maar wij geven ook graag de kans aan jonge, net afgestudeerde mensen die ik met veel plezier begeleid hierin. Mensen begeleiden die van jou willen leren, zalig.”


Ook interessant voor jou