Podlab XL, summerclass voor podcastmakers

Podlab XL, summerclass voor podcastmakers

Podlab XL is een hoogkwalitatief opleidingstraject dat non-fictie verhalenvertellers opleidt, coacht en lanceert tot podcastmakers.  We interviewden de organisatoren Pieter Blomme en Eva Moeraert.

Waarom organiseren jullie deze summerclass?

Podcasting is relatief nieuw in België en steeds meer mensen voelen het kriebelen om er een te maken. Vanuit een creatief en hobby standpunt bestaan er wel cursussen en workshops, maar we mikken op het segment van mensen die een professioneel resultaat willen bereiken en hun podcast ook willen pitchen bij publishers wegens hun non-fictie natuur en publiek belang. Daarom zijn alle workshopbegeleiders ook professionele podcastmakers.

Wat is de meerwaarde van de NPR methode van de amerikaanse openbare omroep?

NPR is de Amerikaanse publieke omroep. Hun storytelling projecten en ook hun podcasts staan bekend om hun hoge kwaliteit en door de vele zorg die ze eraan besteden. Hun methode voor digitale verhalen vertrekt vanuit een user design approach en vertrekt vanuit een specifieke informatiebehoefte van de luisteraar en ontwikkelt een idee tot een universeel verhaal.

Wat is de meerwaarde van podcasts tegenover al het moderne mediageweld?

Podcasts zijn een welgekomen aanvulling in het media dieet van de Vlaming. Die heeft na enkele jaren overload van korte, oppervlakkige social media berichten opnieuw meer behoefte aan verdieping in zijn informatie inname. Podcasts zijn hiervoor ideaal omdat je ze kan beluisteren en ondertussen andere dingen kan doen zoals boodschappen of koken. Daarnaast connecteren podcast met een luisteraar op een zeer persoonlijke, intieme en emotionele manier, net zoals radio dat kan.

Zijn podcast een concurrentie voor klassieke radio? Wat is de relatie tussen de twee…

Podcasts vullen de gaten op die de huidige klassieke broadcastgerichte radio (helaas) moet laten liggen omdat het doel van broadcast - zoveel mogelijk mensen bereiken - niet altijd rijmt met dat van een podcast - de juiste mensen bereiken met een specifiek longform verhaal. Klassieke radio zal dus vermoedelijk altijd oppermachtig en groot blijven, maar podcasts kunnen uitgroeien tot het kleine, diepgravende broertje van de radio.

Hoe zijn jullie zelf betrokken geraakt met podcasting?

Pieter: Ik maakte 10 jaar lokale radio bij Urgent.fm, betrapte een voorliefde voor persoonlijke verhalen en startte in 2015 de Relaas podcast, die ik tot vandaag nog altijd maak met een groep vrienden. Via een postgraduaat digital storytelling dat ik opstartte, werd mijn liefde voor storytelling zo mogelijk nog groter.

Eva: Ik ben onafhankelijk audio-storyteller en maak geluidswandelingen, audiostukken en podcasts voor allerlei opdrachtgevers. Mijn laatste wapenfeit is de vijfdelige podcast Waarom voor VPRO. Daarnaast geef ik ook les audiojournalistiek op de Arteveldehogeschool in Gent.

Hoe moeten we de podcasting scène inschatten, wat is haar toekomst?

Het bestaande ecosysteem wordt elke dag groter, maar er komen vooral ‘democratisch’ gemaakte podcasts bij door onafhankelijke makers die podcasts als hobby maken. De komende jaren zullen er anderzijds een aantal ‘high value’ producties bijkomen, professioneel gemaakte podcasts met een hoog productie budget en marketingbudget, waar het gros van de luisteraars zal naar luisteren. Podcast als nicheproduct zal blijven bestaan in een aantal heel specifieke thema’s en communities.

Wat zijn de uitdagingen in de toekomst voor podcasting?

Het wordt niet makkelijk om in België en Nederland een businessmodel en advertentiemodel te vinden omdat de luistermarkt niet groot is. Adverteerders moeten overtuigd worden van de impact van podcasting, eerder dan van het bereik.

Aan de productiezijde wordt het elke dag moeilijker om met de kop boven het maaiveld uit te steken. Dat kan enkel door de productiekwaliteit en de marketing omhoog te halen.

Qua hardware wordt het interessant om te onderzoeken welke podcast toepassingen zullen ontstaan voor devices als smart speakers. Daarnaast zullen podcasts ook interactiever worden.

Hoe kunnen podcasts ingezet worden voor interne communicatie, als branding voor bedrijven, hoe evolueren ze als extra touchpoint voor mediabedrijven bij hun abonnees.

Momenteel zijn zowat alle podcast gratis beschikbaar, maar als de kwaliteit groeit zal het verdienmodel ook aangepast moeten worden, eventueel via abonnees en/of adverteerders.

Hoe relateert podcasting zich tot de journalistiek , gaat haar aandeel groeien?

Omdat podcasts zich uitstekend lenen voor een intieme en persoonlijke connectie met de luisteraar, is waarachtigheid en dus de waarheid een belangrijk element. Daarom werken podcasts uitstekend als een persoonlijke manier om waargebeurde verhalen te brengen, en dus is de connectie met de journalistiek logisch. Verwacht wordt dat alle media die zich verder crossmedialiseren, audio opnemen als een volwaardig genre in hun mediamix. Omdat niet alle media beschikken over FM-frequenties of radiostations, is podcasting een logische stap in hun mediamix.

Is podcasting een narratieve vorm op zich met haar eigen wetmatigheden? Wat onderschatten we vaak aan het maken van een podcast?

Veel podcasts starten bij een goede verteller, een aangename vertelstem die vooral met veel passie en kennis van zaken een topic behandelt. Het universum van de verteller is onbegrensd, omdat het volledig gevormd en opgeroepen wordt in het hoofd van de luisteraar. Dat schept mogelijkheden. Podcasting is een ideaal medium om terug te gaan naar specifieke momenten en plaatsen, momenten en plaatsen die je niet kan tonen of hoeft te tonen omdat ze enkel hoeven te bestaan in de woorden van de vertellers.

We denken te vaak dat het voor een podcast volstaat om een microfoon aan te zetten om er daarna in te gaan lullen. Mensen onderschatten de kracht van een goed idee, een stevig gescript verhaal van een verteller en de kracht van opgenomen scènes. Allen tijdsintensief om te maken.

Wat zijn jullie favoriete podcasts?

Pieter Blomme produceert podcasts, is mede oprichter en producer van de Relaas podcast en doceert audio storytelling aan de UGent. Daarnaast is hij curator van het postgraduaat Digital Storytelling aan KASK School of Arts in Gent.

Pieter Blomme (1982)
  • Heavyweight van Jonathan Goldstein omwille van de grappige vertelstijl, de mindblowing verhalen en de seriële aanpak.
  • The Moth omwille van de waargebeurde verhalen die live verteld worden, ook de inspiratiebron voor Relaas.
  • The Butterfly Effect, een podcastreeks over de digitale porno industrie, omdat het een topic is dat je niet verwacht in podcastvorm, maar waarvan je wel kan snappen waarom het beter werkt als podcast dan als film.

Eva Moeraert is Audio-storyteller. Maker van radiodocumentaires en podcasts. Winnaar van 2 korte golf-radioprijzen en een Hearsay-prize. Voor VPRO de podcastreeks Waarom gemaakt. Docent audiojournalistiek aan de Arteveldehogeschool.

Eva Moeraert
  • CBC Love Me, een Canadese podcast waarin telkens 2 verhalen aan bod komen met als thema : “The messiness of human connection.”
  • Where Should We Begin van Esther Perel: een podcast in het kantoor van relatietherapeute Esther Perel in New York. Je zit letterlijk op de bank tussen het koppel dat therapie volgt. Super verslavend!
  • Home of the Brave : van de Amerikaanse podcastmaker Scott Carrier (bekend van This American Life). Hij brengt journalist zoals het hoort, heel dicht bij de mensen die het mee maken.

Alles over PODLAB XL


Ook interessant voor jou