7 toekomstige toepassingen van AI in de mediasector

7 toekomstige toepassingen van AI in de mediasector

Blockchain, Deep Data, Big Data, Machine Learning, AI, Robotica, Deep Machine Learning… we worden vandaag de dag overstelpt met technologische vooruitgang. Het is niet altijd duidelijk wat er nu relevant is en wat de impact gaat zijn. Artificiële Intelligentie staat op vele vlakken nog in haar kinderschoenen, toch kunnen we al enkele evoluties detecteren die een impact gaan hebben voor de mediasector. 

1.Kwaliteitscontrole

Kwaliteitscontrole is een belangrijke taak alvorens content naar de transmissie- of distributiefase gaat. Video moet een reeks essentiële controles ondergaan. Zo wordt de technische compatibiliteit nagegaan met verschillende apparaten en is er een visuele controle op afwijkingen die de kwaliteit van de kijkervaring zouden kunnen verminderen.

In de meeste gevallen gebeurd de technische controle van een bestand automatisch en wordt er voor de kijkervaring een manuele controle uitgevoerd. Echter, met de toename van het aantal apparaten waarop mensen video bekijken, wordt het steeds moeilijker en moeilijker om er voor te zorgen dat deze kwaliteitscontrole sluitend is. Deze controle kan ook enorm veel tijd in beslag nemen en kan een vermoeiende en repetitieve klus zijn.

AI kan deze kwaliteitscontrole volledig automatiseren dankzij “symbolic learning” en “machine learning”. De AI database kan bestaan uit alle technische videostandaarden voor verschillende apparaten en beeldherkenning kan helpen bij het vinden van fouten in de feitelijke video-kijkervaring.

2. Metadata

Om je weg terug te vinden in grote videodatabases is het belangrijk om een goed doordacht systeem van metadata te hanteren. Maar het is zeer tijdsintensief om deze metadata handmatig toe te voegen. Via spraak- en beeldherkenning kan AI metadata-informatie automatisch aanmaken en deze ook automatisch aanpassen op basis van hoe de database gebruikt wordt door de eindgebruiker. Door neurale netwerken kan deze content ook gelinkt worden aan specifieke doelgroepen; bijvoorbeeld door het bepalen van welke videocontent er populair is bij welke leeftijdsgroepen. Zo gebruikte Sky News al een machine learning tool, Rekognition van Amazon, voor het live verslag van het koninklijk huwelijk van Prins Harry en Megan Markle. Een systeem dat automatisch beroemdheden kon taggen door beeldherkenning.

3. Compliance

“Compliance” is het proces van het identificeren van gebeurtenissen en scènes in een video die de distributie in specifieke gebieden kunnen beperken vanwege wettelijke beperkingen.

AI kan gebruikt worden voor het identificeren van dergelijke scènes en het genereren van "time-in" en "time-out"-punten voor een montage software om verdere bewerkingen uit te voeren. 

Via neurale netwerken en machine learning kan AI ratingbureaus helpen om snel beoordelingen voor een bepaald programma of een bepaalde film te suggereren.

7 toekomstige toepassingen van AI in de mediasector

4. Montage

Monteren is natuurlijk een heel creatieve handeling die niet zo snel geautomatiseerd kan worden. Maar er zijn ook een héél aantal beslissingen in het montage proces die eerder routineus zijn. Zo kan grof taalgebruik automatisch weg “gebeept” worden of kunnen zaken automatisch geblurred worden of zelfs verwijderd.

5. Hoogtepunten

Hoogtepunten van sportevenementen worden op dit moment nog handmatig gecreeërd. AI kan helpen om sneller de belangrijkste hoogtepunten van sportevenementen te identificeren en te genereren. 

En dit is geen verre toekomst muziek: Zo heeft Fox Sports samengewerkt met de supercomputer Watson om automatische highlights te creëren voor de World Cup voetbal in Rusland. Door het analyseren van tienduizenden hoogtepunten kon Watson zelf deze automatisch live genereren. 

6. Adverteren

Channel 4 is aan het experimenteren met een AI dat advertenties beter integreert met hun programmatie. Zo kan je een personage zien genieten van het drinken van een kopje thee tijdens een serie waarna het AI automatisch een advertentie zal plaatsen van dat merk. Hierbij detecteert het AI niet alleen het juiste moment om over te gaan naar een advertentie en het te kiezen merk, maar ook of de scène positief genoeg was opdat een merk zich daarmee wil associëren. Channel 4’s onderzoek toont aan dat door deze technologie te integreren in hun klassieke promo-blokken, positieve “brand perception” gestegen was met 12% en “purchase intent” met 13%

7. Ondertiteling en close captioning

Automatisch ondertitelen voor video is niet nieuw. Ondertitels zijn echter complex en er zijn te vaak gebreken in de zinsconstructie of interpunctie. Regionale en lokale accenten zijn nog complexer.

Via Natural Learning Process (NLP) is het mogelijk om ondertitels te genereren met de juiste interpunctie en zinsconstructie.

Het Belgische Limecraft won in april de NAB Show Product of the Year Award dankzij haar technologie voor het automatisch genereren van ondertitels.


Ook interessant voor jou