Medialaan - de Persgroep Publishing bereikt elke dag 8 op de 10 Vlamingen met nieuws, entertainment en mobile services. De groep telt niet minder dan 35 unieke merken, 4,6 miljoen kijkers, lezers, surfers, luisteraars en gsm-gebruikers en verschaft werk aan 1.800 medewerkers.
An Caers, Directeur bij Radio Medialaan, vertelt over de plannen voor radiostations Qmusic en Joe.
Wat staat er op til voor de medewerkers van Medialaan Radio?
Er zit wel wat aan te komen voor ons. We zijn eerst en vooral ontzettend blij dat radio het heel goed blijft doen de dag van vandaag. Met meer dan vier miljoen Vlamingen die elke dag radio luisteren en dat gedurende maar liefst een viertal uur, blijft radio een enorm krachtig massamedium. Of het nu via het lineaire (fm) platform is of digitaal, we slagen erin om met radio, met audio, heel dicht bij de luisteraar te staan. In tijden waarin veel media hun model moeten herdenken is het aangenaam om vast te stellen dat fm radio krachtig blijft, zelfs groeit in bereik maar dat zich daarnaast ook een nieuw soort audio ontwikkelt. De kracht die het medium voorheen had, breidt nog uit. Dit dankzij de themakanalen, het muziek op maat concept, podcasts en dergelijke.
’s Morgens in de wagen bijvoorbeeld wordt radio nog altijd intens beluisterd, vooral in de files dan, die helpen ons eigenlijk een handje (lacht). Maar ook op andere momenten, tijdens het sporten, tijdens de ontspanning wordt audio op een andere manier geconsumeerd, wordt er muziek gestreamd, worden podcasts beluisterd. Die digitale momenten vervangen niet het traditionele luisteren maar complimenteren ze. Ze maken de koek nog groter. Het is voor ons dan ook enorm interessant om dat verder te ontwikkelen.
Een aantal jaar geleden deed Medialaan een onderzoek en het bleek dat de luisteraars zeker klaar waren om ook naar digitale radio te luisteren. We hebben daar meteen op ingespeeld en de nodige stappen gezet. Toen werd de ruggengraat gevormd die voor deze evolutie gebruikt wordt en dat vroeg om technologische innovatie. De ambitie voor Medialaan Radio hebben we uitgeschreven en die is niet enkel en alleen om de sterke merken die we al gecreëerd hebben te blijven verzorgen. Uit die vruchtbare grond willen we verder groeien om het meest innoverende, meest inspirerende audiobedrijf te zijn. We blijven dus ook in 2019 in volle expansie.
Onze medewerkers zetten hun talent op een andere manier in. Het geeft een nieuwe dimensie aan hun creativiteit. We nemen hen mee in een ander, uitdagend verhaal.
Wat dat alles zo super tof maakt is dat je met dezelfde mensen, met dezelfde talenten die de top radioshows maken ook de uitbreiding van het audioverhaal kan bewerkstelligen. Het duo Maarten en Dorothee bijvoorbeeld, die hebben een heel leuke show op Q. Maar ze hebben daarnaast ook een plezante podcast. Ze stellen elke week de tien meest gegoogelde vragen over een bekende Vlaming aan die bekende Vlaming zelf. De antwoorden op die vragen gieten ze tweewekelijks in een nieuwe podcast. Die is intussen al meer dan 350.000 keer gedownload. We zien dat mensen dat programma op een ander moment consumeren dan waarop ze live naar de radio luisteren. Ook Sam De Bruyn neemt een podcast op, al lopend, het noemt ‘de meeloper’. Onze medewerkers zetten hun talent op een andere manier in. Het geeft een nieuwe dimensie aan hun creativiteit. We nemen hen mee in een ander, uitdagend verhaal.
En dat het geen grote financiële investeringen vraagt om het nieuw soort radio-maken te ondersteunen is leuk meegenomen. Innovatie in audio is makkelijker dan in televisie. Podcasts zijn geen dure zaken om te producen. Je kan veel experimenteren en dat maakt het interessant om mee aan de slag te gaan.
We gaan op zoek naar manieren om jongeren, die een minder lange luisterduur blijken aan te houden, aan onze merken te binden en met die insteek hebben we ook Qwistet gelanceerd. De mensen die meespelen zijn niet persé onze reguliere luisteraars. In Vlaanderen wordt er graag gequizd, en zeker als je er een leuke geldprijs mee kan winnen. Qwistet is een videoquiz die je tijdens je middagpauze kan spelen, en onze dj Vincent Fierens mag elke dag een prijzenpot van vijfhonderd euro verdelen. De tien meerkeuzevragen gaan over bijvoorbeeld actualiteit, film, muziek, series of sport. Quizzers kunnen tijdens hun middagpauze inloggen in de Q-app, op een smartphone of tablet en de vragen beantwoorden. Quizshows zijn normaal gezien nooit live. Laat staan dat je heel Vlaanderen kan laten deelnemen, dus het was een innoverend concept.
Verhuis
Tenslotte, iets waar iedereen hier enorm naar uitkijkt: we verhuizen heel binnenkort naar onze gloednieuwe studio’s! We nemen maar liefst zes studio’s in gebruik op het gelijkvloers van het gebouw hier. We krijgen twee videoruimtes en het gepast technisch kader voor de productie van podcasts en dergelijke. We krijgen veel meer mogelijkheden. In oppervlakte zal het niet zoveel verschil maken, maar waar ik persoonlijk ontzettend blij mee ben is dat we prominent zichtbaar in ons bedrijf aanwezig zullen zijn. Bezoekers gaan meteen merken dat Medialaan ook een radiobedrijf is, want de Q studio komt in de inkomhal te staan en de Joe studio in de middenstraat van het Medialaan gebouw. Radio moet het hebben van de connectie en bezoekers zullen onze dj’s aan het werk zien. Op de parking hoor je Sam de Bruyn nog zeggen “het sneeuwt buiten” en als je binnenkomt, zie je hem meteen staan!
We zijn al een tijdje bezig met visual radio, ons 'beruchte' digitaal kanaal 39 heeft 60.000 kijkers per dag, dat is ‘huge’. Het betreft in se een soort passief kijken, om bijvoorbeeld tijdens de periode van het Q Beach House te weten welk weer het aan zee is. Het staat op in winkels, in wachtkamers en zo. Veel mensen luisteren naar de radio via het tv scherm, het omvat het 6% van de luisterbeleving. Internet, DAB, de digitale platformen werken en daar zetten we dan ook verder op in!
Is dit voor Medialaan de kern van die radio ambitie, het verder uitrollen van het digitale verhaal?
Inderdaad. Gebaseerd op onze twee supersterke merken, de twee radiostations, gaan we specifiek dat element verder ontwikkelen. We willen een innoverend audiobedrijf zijn. Video, online entertainment, we kunnen er ontzettend veel mee doen. Bij Q is de slagzin, ‘We make happy’. Het entertainment element is dus heel belangrijk. We willen mensen samenbrengen, hen iets laten beleven en als we met die twee elementen aan de slag gaan en daarbij verhalen vertellen, is de toekomst heel opwindend!
Hoe incorporeer je de ontwikkeling van het Human Capital in die ambitie? Gaan medewerkers vlot mee in die digitalisering? En hoe zorg je voor de nodige cohesie?
Dat is een uitdaging. Voor onze twee radiomerken samen gaat het over een hondertal enthousiaste mensen die wij meenemen op het traject. We produceren 24/7 content. Het betreft, zoals vaak het geval is in deze sector, meestal geen 9 to 5 jobs. Dat vraagt een specifieke aanpak. Wat betreft de interne informatieverspreiding bijvoorbeeld, is het nodig ons aan te passen aan dat gegeven. Zo worden info-sessies meermaals en op verschillende tijdstippen georganiseerd, zodat iedereen wordt bereikt.
De zorg voor onze medewerkers vinden we belangrijk. Wat voor mij essentieel is, is dat we al onze mensen op gezette tijdstippen meenemen in onze visie. Het Team Building element krijgt de nodige aandacht, er zijn voldoende ‘work hard, play hard’ momenten. Zo gingen we in september op team building weekend in London, waar we onder andere in de Abbey Road studios een liedje opnamen. En op 16 februari gaan we met z’n allen naar de Moose Bar in het Sportpaleis.
Er zijn maandelijks momenten waarop de medewerkers geïnformeerd worden, en elkaar informeren ook. Vanuit het team zelf kwam het verzoek om meer informeel aanvoelende momenten te organiseren, waarbij ze persoonlijk boodschappen overbrengen. In plaats van een mail te sturen naar elkaar wil men de collega’s te zien krijgen. Daarom vindt er nu maandelijks een bitterbal-moment plaats. Letterlijk. Terwijl er bitterballen gegeten worden kunnen alle medewerkers die aanwezig zijn aan elkaar nieuws doorgeven en krijgt eenieder de kans om voor de groep een update of een boodschap te brengen. Het concept werkt uitstekend en dat soort ideeën komt echt vanuit het team zelf, zo vinden zij het fijn om met elkaar te communiceren en ik krijg als feedback dat de medewerkers vinden dat ze ‘in de watten gelegd worden’. Dat doet deugd.
Wat ze ook wel weten is dat ik probeer beschikbaar te zijn voor hen, om te luisteren, te praten. Het is een creatieve sector, een heel menselijke sector, waarin de mens belangrijk is. Als ‘een creatief’ muizenissen in het hoofd heeft dan beïnvloedt dat hem of haar sterk, dus we trachten dan ook naar oplossingen te zoeken als dat het geval is. Ook als wij negen weken in Oostende in het Q Beach House vertoeven, creëert dat speciale momenten. Het zorgt voor een unieke atmosfeer en die energie wordt door de ploeg zeker gesmaakt. Wat ik trouwens met plezier vaststel, is dat de medewerkers elkaar ook naast het werk lijken op te zoeken, samen activiteiten doen. Dat zorgt voor een sterkere weerbaarheid, waarbij zelfzorg verder evolueert naar zorg voor elkaar.
Hoe vindt dat zijn uitwerking dan specifiek op de werkvloer?
Wel, wat ik bijvoorbeeld een heel mooi gegeven vind is dat gevestigde generatie, die van Q komt en nu vooral bij Joe aan de slag is, enorm wordt gerespecteerd voor hun ervaring en vakmanschap en dat zij die ten dienste van de nieuwkomers stellen. De jongeren, heel diverse profielen, die vooral in de nachtprogrammatie aan het werk zijn, kijken enorm op naar die mensen. Ze zijn merkbaar fier, ‘in mijn bedrijf werkt wel een Sven Ornelis, een Wim Oosterlinck’, en die gevestigde waarden zijn bereikbaar voor die jongere generatie en de kruisbestuiving is fantastisch.
Er leeft volgens mij zeker geen verkeerde perceptie bij onze instromers. Het is uiteraard wel zo dat elke nieuwkomer de ambitie heeft om zelf een programma te presenteren. En dat is natuurlijk een gezonde ambitie maar het vraagt tijd om daar toe te komen. De skills die nodig zijn om een goed programma te maken worden niet allemaal aangeleerd op de schoolbanken. Het echte radiovak daar leren is geen evidentie. Ik weet wel dat er zeer goede opleidingen te volgen zijn, aan bijvoorbeeld het RITCS. Maar voorheen kwamen dj’s naar de grotere radiostations met in hun rugzak de technische bagage die zij hadden verzameld bij lokale radio’s. Daar hadden zij ontzettend veel uren gedraaid en ontwikkelden ze hun kunnen, leerden ze het vak. Dat is, al even, niet langer het geval. Nu komen jonge dj’s meteen in een grote machine terecht. Die 'gap' moest worden opgevangen.
Hebben die nieuwe medewerkers een goed idee over wat radio maken inhoudt?
Het is best wat scary hoor, als jonge twintiger in het donker aan het werk zijn, zo moederziel alleen in dit grote gebouw.
Daarom is men bij Medialaan Radio gaan nadenken over een manier om zelf jonge radiomakers op te leiden. Uit dat gedachtenproces is, een tiental jaar geleden al, de Q-Academy gegroeid. We hebben onze deuren geopend voor jong talent en begeleiden hen zelf op het traject dat zij moeten volgen om voldoende kundig in het vak te staan. Eens je in de Q-Academy slaagt mag je aan de slag in de nachtshift, tussen 1 en 4 uur. Onze nieuwe lichting zijn mensen die op die manier in-house zijn opgeleid. Zij leerden zo de knepen van het programma-maken. Het is best wat scary hoor, als jonge twintiger in het donker aan het werk zijn, zo moederziel alleen in dit grote gebouw (lacht). Maar het is gewoon nodig, dat kunnen oefenen, oefenen, oefenen. Het is de enige manier om het te leren en onze ervaren dj’s fungeren als coach. We zetten daar ook echt op in. De coaches begeleiden hen, lassen luistersessies in, doorlopen alles telkens met hen, opnieuw en opnieuw. We moeten en willen ook investeren in het talent. Een ochtendshow kan je ambitie zijn, maar de weg ernaartoe is lang.
Heb je tips voor dat jong talent met ambitie?
Mijn tip is: schrijf je in voor de Q-Academy, kom en doe mee! In het begin zochten we voor de Q-Academy naar het zuivere on-air radiotalent. Deze editie hebben we die scope breder gemaakt. We breidden het uit naar video, vlogging, redactie, producing; alle vaardigheden die met radio te maken kunnen hebben. We vonden dit nodig omdat we niet enkel nieuw on-air radiotalent willen aanwerven maar ook het innovatieve aspect daarin meteen willen meenemen. We lieten op de eerste dag van de nieuwe Academy maar liefst zeventig kandidaten toe. Er waren veel meer inschrijvingen dan voorheen. We nemen de ganse groep, met alle dj's erbij, mee op bootcamp en gaan met hen aan de slag. Workshops doen, oefenen. Op het einde van het weekend zullen we beslissen wie doorgaat naar het coaching traject. De ervaring die het weekend op zich geeft is waardevol en we hebben mensen die een derde keer hebben ingeschreven.
Iedereen die passie of talent heeft voor radio is welkom om ons te overtuigen!
Daarnaast, maak proeven, stuur ons dingen op. We gaan met alles aan de slag en kijken zeker naar alles wat voor ons bruikbaar kan zijn. Iedereen die passie of talent heeft voor radio is welkom om ons te overtuigen!
Wat vind je zelf een belangrijke eigenschap bij nieuwe medewerkers?
Er zijn bij ons zestien nieuwe medewerkers gestart sinds september. In functies die er voorheen niet waren, zoals front end developers, online video talenten en dergelijke. En wat ik opmerkelijk vind is dat deze medewerkers naast hun radio-ambities nog een waaier aan andere passies en bezigheden hebben. Ik ben vanuit mijn opleiding geen radiomaker, ik ben een marketeer en ik snap lang niet alles van de technische aspecten. De intensieve selectieprocedure die zij hebben doorgemaakt wordt vooral door mensen die daarin veel kundiger zijn geleid, maar ik vind het na hun aanwerving altijd fijn om met hen in gesprek te gaan. Bij het drinken van een koffie luister ik dan graag naar wat hen bezig houdt. Ik vind het bijzonder knap van die jonge mensen dat ze veel activiteiten en interesses hebben naast wat zij hier doen in hun job bij Medialaan. Hun passies houden altijd wel verband met audio maar zij hebben vooral een verscheidenheid aan verhalen bij in hun rugzak. Die visies, dat ondernemerschap, dat is fantastisch, dat vind ik de max. We geven hen de vrijheid om die andere talenten verder te ontwikkelen en we krijgen daar dan heel veel voor terug.
Zijn er dan eigenlijk specifieke hard skills die men nodig heeft om bij jullie succesvol aan de slag te kunnen gaan?
We hebben vooral verhalenvertellers nodig. Geen copy/paste nodig van vorige generaties maar authentieke profielen, mensen met hun eigen verhalen. Veel van de technische skills kunnen worden aangeleerd, maar de kunde die nodig is bij het brengen van een goed verhaal is iets wat aanwezig moet zijn. Dat is voor mij ook wel de kern van waar het bij ons over gaat. Mensen willen weten waarom iemand iets doet, wie die persoon is. Ze zullen altijd van verhalen blijven houden. Dat is altijd al zo geweest en ik merk, doorheen alle digitaliseringstrends, dat alles wat te maken heeft met emotie, dat wat mensen raakt, uiterst belangrijk blijft. Die verhalen zijn iets wat onvervangbaar blijft, ook niet in te vullen is via robotisering of machine learning. De platformen langs waar die verhalen het luisterend publiek bereiken evolueren, maar de essentie blijft. En dat is eigenlijk gewoonweg wat wij doen, verhalen vertellen, mensen raken. Een sunset concert organiseren op het strand, dat is een verhaal creëeren voor de mensen die naar ons Q-Beach House komen.
En wat drijft jou, An Caers in deze functie? Wat bracht jou hier?
Plots was het moment daar dat mijn toenmalig coach, Erwin Deckers, zei: 'Ok An, het is aan jou!'
Mijn persoonlijk parcours is er eentje van 180 graden. Ik heb Communicatiewetenschappen gestudeerd en daarna Marketing aan Vlerick en mijn interesse ligt vooral in de gedragingen van mensen; luisteraar, kijker, shopper. Marketing of het consumentgericht handelen is voor mij de rode draad in mijn carrière. Voor de rest heb ik in verschillende sectoren een pakket aan kennis verzameld, in jobs waarvan men waarschijnlijk niet meteen de relevante link ziet naar mijn huidige functie. Maar die is er zeker wel. Nu, dat proces startte niet meteen in de juiste sector, als marketeer voor bedrijfsvoertuigen voelde ik al na twee jaar dat de olie niet door mijn aderen stroomt. Al waren de internationale overlegstructuur en de evenementen wel degelijk leuke aspecten. Bij Unilever kon ik wel met één van mijn passies aan de slag, ik kook immers enorm graag. Vandaar ben ik gaan werken voor mooie lokale merken, Devos-Lemmens, Royco. Daar had ik plezier in de job omdat ik ook significant impact had op de marketing strategie. In mijn functie daar was ik klant bij Medialaan. De overgang naar deze organisatie en deze functie in het bijzonder is iets wat organisch is gegaan, met dank aan wat toeval en samenloop van omstandigheden. Ann De Bisschop had van een van onze babbels in het Beach House onthouden dat ik hier wel aan de slag wou. En dat gebeurde, als Marketing Manager Radio. En plots was het moment daar dat mijn toenmalig coach Erwin Deckers, zei: 'Ok An, het is aan jou!' en het is nu inderdaad aan mij om me hier als Directeur Radio te bewijzen!
Hoe ervaar je het work-life balance gegeven? Voor jezelf en voor je medewerkers?
Work-life balance is een beetje een mythe, volgens mij. In onze sector is het nu eens vooral work en daarna weer wat meer life. Zelfzorg is wel de belangrijkste factor om een goede balans te houden.
Ik hou enorm van deze job, ik vind echt dat ik de allermooiste job heb. Dat komt ook omdat ik zoveel momenten van trots mag meemaken. Mijn ganse carrière in beschouwing nemend, is dit aspect een uniek gegeven hier bij Medialaan; die voldoening en de trots in deze job. En dat is wat me drijft. Ik heb het geluk dat ik een man heb die me enorm steunt in hetgeen ik graag doe. Mijn twee kinderen, Amelie (5) en Olivier (8), hebben geen mama die om vijf uur aan de schoolpoort staat om hen op te halen en ze weten dat het druk kan zijn voor me. De ondersteuning thuis is dus essentieel. Ik ben er wel van overtuigd, en ik communiceer dit ook naar de kinderen, dat deze job me een betere mama maakt. Omdat ik de energie die ik put uit mijn werk hier, ook doorgeef aan hen. Ik probeer hen nu en dan te betrekken bij wat wij hier doen, zo komen ze bijvoorbeeld altijd wel even langs in het Beach House en eten we samen een ijsje.
We werken wel degelijk allemaal heel hard, maar we vieren onze successen zeker even enthousiast!
Die trots en die genoegdoening in wat we hier doen is trouwens iets wat al onze medewerkers draagt, denk ik. Ik merk dat onze mensen zelf invullen hoe ze voor zichzelf zorgen, maar voor die work-life balance is er ook de nodige aandacht vanuit het management, met onder andere de mogelijkheid tot vlottende uren en oor naar initiatieven zoals het bitterbal moment. Verder werken we wel degelijk allemaal heel hard, maar we vieren onze successen zeker even enthousiast!