Medianet Vlaanderen, VRT Sandbox, Thomas More en het internationaal netwerk Future Media Hubs bundelen de krachten voor Seeds and Growth for Media, een accelerator die nieuwe media start-ups helpt oprichten. Daarbij worden de technologieën van nieuwe start-ups op de productievloer gebouwd en getest, en krijgen ze ondersteuning om door te groeien in het buitenland. Daarnaast wil Seeds and Growth for Media ook jonge mediaprofessionals inspireren om samen te innoveren in de mediasector.
Media Marathon op 21 en 22 oktober
In een wereld die voortdurend evolueert en waar technologie een steeds grotere rol speelt, is de mediasector verre van statisch. Innovatie en creativiteit zijn van essentieel belang om relevant te blijven in een snel veranderende mediaomgeving. Om met die uitdagingen aan de slag te gaan organiseert Seeds and Growth for Media een tweedaagse Media Marathon. Die brengt zakelijke, creatieve en technische talenten samen om nieuwe start-ups op te richten. Twee dagen lang, op 21 en 22 oktober, is er ruimte om de strafste innovatieve ideeën en oplossingen te bedenken voor de mediasector.
De Media Marathon wil talent uit verschillende disciplines, elk met een eigen perspectief, verbinden om samen te innoveren. Of je nu een ondernemer bent met een sterk nieuw idee, een bestaande start-up die zijn vleugels wil uitslaan, een student die droomt van een carrière in de media of een mediaprofessional die iets volledig nieuws wil doen in sector. De Media Marathon wordt een unieke tweedaagse waar de beste nieuwe ideeën en start-ups voor de toekomst kunnen ontstaan.
De Media Marathon zet in op twee trajecten: content en technologie. Enerzijds kunnen deelnemers nieuwe programmaformats bedenken, door onder andere een nieuwe manier van storytelling, contentcreatie en distributie te verkennen. Anderzijds kunnen deelnemers ook nieuwe technologische oplossingen voor de mediasector ontwikkelen, zoals via artificiële intelligentie, augmented reality en data-analyse.
Ervaring is niet vereist, het programma is zorgvuldig voorbereid en voorzien van de nodige workshops, en experts en coaches. De Media Marathon biedt je dé kans om je eigen product of content-idee verder te testen en op punt te stellen bij mediahuizen zoals DPG, Roelarta, Mediahuis en VRT. Op die manier wordt het misschien wel het begin van een eigen start-up in de mediasector.
Innoveren in een internationaal medialandschap
Seeds and Growth for Media wil de komende drie jaar jaarlijks 18 start-ups helpen oprichten en jong talent naar de mediasector brengen. Hiervoor wordt er nauw samengewerkt met verschillende hogescholen, universiteiten en andere acceleratoren zoals imec.istart, Start it@KBC en de Flanders Game Hub. Daarnaast is de volledige Vlaamse mediasector betrokken, waaronder DPG Media, Telenet, Roelarta en Mediahuis. Ook daar zullen nieuwe start-ups of jonge productiehuizen hun nieuwe technologie of formats kunnen testen. Die betrokkenheid van alle Vlaamse spelers maakt het mogelijk voor jonge mediaprofessionals om rechtstreeks in te spelen op de noden van de sector.
Daarnaast kunnen technologieën uit andere sectoren, zoals die van marketing en games, nog sneller ingezet worden bij het maken van media. Seeds and Growth for Media belooft zo een broedplaats te worden voor creativiteit, ondernemerschap en baanbrekende ideeën. Het project maakt deel uit van het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ en zal lopen over een periode van 3,5 jaar.