In een wereld waarin grenzen tussen landen, sectoren en publiek steeds meer vervagen is de kracht van een netwerk onmiskenbaar. Internationaal samenwerken is dus essentieel in de mediasector.
VRT is koploper in zo’n partnerschap. Samen met RTBF, de omroep van de Federatie Wallonië-Brussel, brengt het 50 internationale mediaorganisaties samen binnen het netwerk Future Media Hubs. Uniek is dat het zowel commerciële als publieke mediaorganisaties verbindt, van Frankrijk tot Australië, met als doel om samen te innoveren rond media. Netwerkleden krijgen zo de kans om te leren van elkaars ervaringen en uitdagingen, maar ook gezamenlijk nieuwe projecten op te starten.
Het initiatief ontstond in 2018 als Europees project om start-ups vlotter internationaal te laten samenwerken met mediaorganisaties. Op deze manier kunnen start-ups hun technologieën gerichter afstemmen op de noden van de mediasector en krijgen mediaorganisaties de kans om nieuwe oplossingen te ontdekken.
Future Media Hubs bestaat uit vier ‘hubs’, elk met een eigen focus. Van start-ups tot de nieuwste video- en audiotechnologieën. Van jonge makers tot gaming. Elke hub van het netwerk brengt mediaorganisaties uit verschillende landen samen rond thema’s als desinformatie, artificiële intelligentie en virtuele producties.
Het Future Media Hubs netwerk laat zien dat je echt dingen voor elkaar krijgt. Dit is geen plek waar enkel wordt gepraat – het is een plek voor actie.
Media maken met meer dan 75 start-ups
Sinds 2020 werden er al meer dan 75 start-ups voorgesteld via het netwerk aan andere mediaorganisaties. Op VRT konden onder andere de Vlaamse start-ups On-Hertz en Tinkerlist hun technologie uittesten op de productievloer en verder doorgroeien. On-Hertz voorziet softwaretools om efficiënt en flexibel audiocontent te maken. Op die manier ging de Vlaamse start-up al een samenwerking aan met DPG Media, RTBF (Wallonië) en Radio France (Frankrijk).
We hebben onze eerste stappen gezet bij VRT Sandbox, een voedingsbodem die onze reis naar een ‘MVP’ vergemakkelijkte. Die basis maakte het voor ons mogelijk om geleidelijk connecties te leggen binnen het Future Media Hubs netwerk.
Tinkerlist ondersteunt productieteams met een online toepassing die redactieprocessen helpt automatiseren. Via hun projecten met VRT, RTBF en DPG Media is Tinkerlist verantwoordelijk voor een digitale revolutie in tv-producties en live events. Die samenwerking verliep rechtstreeks via Future Media Hubs.
We werken al meer dan twee jaar met de redactionele tool van Tinkerlist voor ons live radionieuws en onze online tv-studio. Hierdoor konden we alles in handen leggen van onze journalisten.
Maar ook start-ups uit andere landen worden voorgesteld binnen het netwerk. Zo werkte de Britse Sceenic samen met zowel NPO als VRT. Dankzij het partnerschap konden kijkers tijdens de coronaperiode toch ‘samen’ de koers beleven en bespreken via de webcam. Vandaag brengt de technologie van Sceenic mensen nog steeds samen. Families met kinderen die studeren in het buitenland kunnen bijvoorbeeld nog steeds samen hun favoriete programma’s bekijken.
Internationale thema’s met lokale impact
There is no 'I’ in team. Samen kennis uitwisselen en projecten opstarten ligt aan het hart van Future Media Hubs. Op regelmatige basis zijn er inspiratiesessies en overlegmomenten die de drukke agenda’s (en verschillende tijdzones) overstijgen. Er werden al meer dan 15 internationale projecten opgestart en besproken binnen het netwerk.
Samen experimenteren is essentieel in innovatie, aldus hoofd van Future Media Hubs Sarah Geeroms: “Future Media Hubs laat Europese mediaorganisaties samenwerken rond thema’s die een impact hebben op de lokale mediasector én het publiek, zoals artificiële intelligentie. Zo kunnen de inzichten, ideeën en ervaringen van netwerkleden het verschil betekenen voor elkaar. Daarnaast is die structurele samenwerking noodzakelijk om op relevante schaal te kunnen innoveren en belangrijke thema’s op de internationale agenda te zetten. Hiermee versterken we zowel de mediasector als lokale ecosystemen.”
Een succesvolle samenwerking met een bepaalde partner krijgt ook regelmatig een vervolg. Zo werkte VRT al twee keer internationaal samen met de Finse omroep Yle. In een eerste project experimenteerden ze met de mogelijkheden van het metaversum, een virtuele wereld die we zelf creëren. Daarin werd onderzocht hoe je in de toekomst als ‘virtueel persoon’ media op een volledig nieuwe manier kan beleven. Een tweede samenwerking gaat nog een stapje verder en kijkt naar het bestaande metaversum van ‘Roblox’ om nieuwe en veilige belevingen te ontwikkelen voor een jonger publiek.
Door technologie toegankelijk te maken kan iedereen er wonderen mee verrichten – het is geen hogere wetenschap. Samen met VRT hebben we geleerd om levensechte virtuele mensen en verbazingwekkende Roblox-werelden te bouwen.
50 en tellende
Met het Zuid-Amerikaanse Globo staat de teller van het netwerk intussen op 50 mediaorganisaties, waarvan 9 commercieel en 27 publiek. Die mix is volgens Loïc De Visscher, bestuurslid en corporate innovation manager bij RTBF, ook essentieel: “Door private en publieke mediaorganisaties te verenigen in één netwerk, wisselen we niet alleen kennis en ervaring uit. We versnellen ook innovatieve projecten die de toekomst van onze sector vormgeven. Samenwerking is hier niet alleen een concept, het is onze kernstrategie voor succes."
Het netwerk is ook bedreven om andere organisaties succesvol te laten innoveren. Sarah licht toe: “Voor nieuwe partners ontwikkelen we verschillende toolkits – van een eigen sandboxwerking opzetten, jongeren bereiken, tot een gamedepartement oprichten. We bouwen verder op elkaars succesverhalen en ervaringen. De focus ligt uiteraard op Europa, maar door ook partners in andere continenten te leren kennen, blijven we mee met nieuwe evoluties en media-ecosystemen op wereldvlak. Globo is bijvoorbeeld het op één na grootste televisienetwerk ter wereld, alleen ABC in Australië is groter. Beide maken vandaag contractueel deel uit van Future Media Hubs.”
Op naar de honderd? Sarah deelt haar ambities: “De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan de uitbouw van ons netwerk. Nu dit vlot verloopt willen we de komende jaren verder inzetten op concrete projecten die een rechtstreekse impact hebben op de eindgebruiker. Daarnaast onderzoeken we ook hoe we als netwerk, bestaande uit de meest toonaangevende mediaspelers van het continent, in dialoog kunnen gaan met elkaar en met het Europese beleid. Op die manier kunnen we mee de toekomstige agenda van media-innovatie bepalen, met bijhorende kansen voor onze Europese mediasector.”