
Één op de vier Vlamingen kent DAB+. Bijna één op de vijf heeft reeds een DAB+ toestel of wil er een kopen. 21% van het totale radio-luistervolume is digitaal. Dit zijn resultaten uit de nulmeting “Digitale Radio” door onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de Vlaamse overheid. DAB+ staat voor Digital Audio Broadcasting en is op termijn de digitale opvolger van FM.
Digitaal radio luisteren gebeurt nu via vast en mobiel internet (12%), via digitale tv (6%) en in de ether via DAB+ (3%). Voor DAB+ is een nieuw DAB+ radiotoestel nodig. In België staat de teller van verkochte DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, op ruim 540.000 (stand 2013 t.e.m. juni 2018). In de eerste helft van 2018 reed 30% van de nieuw verkochte auto’s de garage uit met standaard een DAB+ autoradio aan boord (bron: JATO Dynamics en GfK). Met deze resultaten kent Vlaanderen met DAB+ een mooie start binnen Europa.
Week van de digitale radio
Vandaag zenden alle Vlaamse landelijke radiostations al uit op DAB+: Radio 1, Radio 2 (alle regio's), Studio Brussel, MNM, MNM Hits, Klara, Klara Continuo, VRT NWS, Joe, Joe 70's, Joe 80's, Qmusic, Qmusic non-stop en Nostalgie. Samen met de andere Vlaamse stations die ook op DAB+ overal in Vlaanderen uitzenden, zijnde Family Radio, Roxx, Top Radio, VBRO en VBRO Evergreen en Radio Maria wordt er gezamenlijk ingezet op DAB+. Vanaf vandaag vieren ze de Week van de Digitale Radio. De week is de start van de campagne “De Kracht van Radio”, met de focus op DAB+. DAB+ biedt luisteraars o.a. meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en zit gratis in de lucht.
Tegelijkertijd met de campagne is ook een informatiewebsite gelanceerd rondom radio luisteren via DAB+: www.dabplus.be.
