Peter Quaghebeur, de CEO van SBS, toont zich niet alleen tevreden over de resultaten van VIER, VIJF en ZES in 2018. De balans van de afgelopen drie jaar is uiterst positief. De zenders van SBS overschreden veel eerder dan verwacht de magische grens van 20 procent marktaandeel in de interessante groep van 18- tot 54-jarigen. Dat maakt het commercieel bereik van de Vlaamse mediagroep stabieler dan ooit.
SBS pioniert sinds september 2017 als eerste tv-zender op het Europese vasteland met addressable advertising bij het live tv-kijken. ‘We bieden de adverteerder dezelfde precieze targeting-mogelijkheden als de sociale media, maar dan gecombineerd met de kracht en het ruime bereik van tv’, zegt CEO Peter Quaghebeur. ‘Met data-analyse selecteren we huishoudens met bijvoorbeeld jonge kinderen, een tuin of een hond. Zij krijgen een gerichte spot te zien. De adverteerder betaalt meer per contact, maar in totaal betaalt hij minder omdat zijn bereik selectiever is. De ontwikkeling van deze techniek kostte ons bloed, zweet en tranen. Maar ze staat er.’
SBS daagt als challenger steeds meer uit door de adverteerders systematisch oplossingen op maat aan te bieden.
‘Van overal komen collega’s kijken naar onze aanpak. We halen effectief adverteerders van Facebook en Google terug naar de televisie. En we trekken met SBS Smart Ad zelfs klanten aan die eerder niet op tv adverteerden. Bijvoorbeeld een bedrijf dat producten voor honden- en kattenverzorging produceert. Die adverteerder kwam niet op tv, maar heeft in 2018 twee addressable-campagnes geboekt en komt dit jaar terug. Van de honderd addressable campagnes die we inmiddels op VIER, VIJF en ZES lanceerden, is de helft van de adverteerders nieuw.’
‘Dit jaar verdubbelen we het aantal campagnes’, stelt Quaghebeur zelfverzekerd: ‘Proximus biedt straks addressable advertising aan, Medialaan start er vermoedelijk ook mee en in het zuiden van het land volgen wellicht ook RTL en RTBF. Op zo’n moment komen ook de grote nationale adverteerders over de brug.’