Vlaams minister van Media, Benjamin Dalle, gaat 18 projecten ondersteunen die de Vlaamse mediabedrijven moeten klaarstomen voor een digitale toekomst. Het gaat om een grote impuls in het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht, goed voor een totaalbedrag van 11.790.733,36 euro.
In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht wordt er specifiek aandacht gegeven aan de mediasector via het digitaal transformatieprogramma. Een groot deel van de middelen binnen dit programma wordt aangewend om steun te geven aan concrete projecten van samenwerkingsverbanden uit de brede mediasector. Het is belangrijk dat innovatie in de Vlaamse mediasector ondersteund wordt opdat de sector zijn positie in het lokale en internationale media-ecosysteem kan bestendigen en zich maximaal kan ontplooien in een zeer competitieve en ‘digital first’ context. Daarom lanceerde de minister van Media in het voorjaar van dit jaar de projectoproep digitale transformatie. De focus lag op projecten die het herstel en de transformatie van de brede Vlaamse mediasector door technologische innovatie kunnen versnellen.
Forse impuls aan de Vlaamse mediasector
31 samenwerkingsverbanden dienden een subsidieaanvraag in. Een jury van externe experten beoordeelde de dossiers en bezorgde haar advies aan de minister van Media. Die besliste om 18 projecten te subsidiëren voor een totaalbedrag van 11.790.733,36 euro.
De verschillende projecten zullen van start gaan op 1 januari 2023.
Onze Vlaamse mediabedrijven spelen mee in de Europese top. Het is belangrijk om dat leiderschap te behouden en te versterken. Net daarom willen we de komende jaren mediabedrijven ondersteunen om zich aan te passen aan de nieuwste trends in de mediasector.
Media van de toekomst
De goedgekeurde projecten spelen in op de innovatie en transformatie van de media van de toekomst:
Verbeteren van de vindbaarheid en zichtbaarheid van Vlaamse mediacontent, o.a.
-
Optimalisatie van data captatie en flows;
-
Innovatieve aanbevelingsstrategieën en smaakverbredende algoritmes;
-
Innovatieve tools om een beter en dieper inzicht in het gedrag en de voorkeuren van de Vlaamse mediagebruiker te krijgen;
Slimme technologie en digitale tools om efficiëntie/kwaliteit van mediaproductie, opslag, distributie en waardecreatie te verhogen, o.a.
-
XR, gametech, digital experiences (VR/AR), virtuele opnamestudio’s binnen een broadcastomgeving;
-
Optimalisatie van AI, tekst-to-speech en audio voor het Vlaams-Nederlands;
-
Nieuwe B2B en B2C tools;
-
Ontwikkeling en implementatie van een digitale workflow;
Mediaplatformen en tools van de toekomst (kijken, luisteren, lezen);
-
Vernieuwing inzake journalistiek en storytelling aan de hand van media-innovatie en nieuwe technologie/connectiviteit (zeker in functie van jongeren);
-
Geavanceerd Video-Delivery-Platform om onafhankelijkheid en bereik van Vlaamse consumenten te garanderen;
-
Innovatieve tools inzake de toegankelijkheid van mediacontent.