Vlaamse mediabedrijven wapenen zich tegen internationale grootmachten

VRM

De algemene conclusie van het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2017’ is dat de Vlaamse mediamarkt in grote transitie is. Dit rapport wordt gepubliceerd door de Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media.

De Vlaamse mediaspelers proberen zich namelijk te wapenen tegen de internationale grootmachten. Een goed voorbeeld hiervan zijn de aangekondigde wijzigingen in de aandeelhoudersstructuur van Medialaan dat volledig in handen van De Persgroep zal komen. De concentratie is het hoogste bij de distributietak. Bij de gedrukte media blijkt bijvoorbeeld dat de distributie quasi in handen is van één grote speler, Bpost. Bij televisie neemt Telenet de belangrijkste positie in.

Het Vlaamse aanbod aan klassieke mediaproducten is voor 80 tot 100% van de markt in handen van acht mediagroepen.

Op het internet zijn het voornamelijk buitenlandse bedrijven die de sleutelposities in handen hebben. De populairste sociale media, appwinkels en zoekmachines in Vlaanderen zijn eigendom van Amerikaanse bedrijven. Dit heeft enkele minder positieve gevolgen voor de Vlaamse mediasector en om deze concurrentie het hoofd te bieden, gaan Vlaamse reclameregies steeds vaker samenwerken op vlak van online reclame. Zo zijn er gezamenlijke initiatieven als buymedia.be en Mobilepremium.

In de Vlaamse mediasector komen veel vormen van horizontale, verticale en crossmediale concentratie voor, zowel in als tussen segmenten van verschillende mediavormen. De overname van Base door Telenet en de overname van Mobile Vikings door Medialaan zijn daar voorbeelden van.

Het Vlaamse aanbod aan klassieke mediaproducten is voor 80 tot 100% van de markt in handen van acht mediagroepen. Dit kan een risico inhouden voor de diversiteit van het aanbod. Op radiovlak blijft het VRT-aandeel meer dan de helft bedragen. De dominante televisiedistributeur Telenet is in toenemende mate actief in andere delen van de televisiewaardeketen. Zo is Telenet door de participatie in De Vijver Media actief in productie (Woestijnvis) en aggregatie (zenders VIER, VIJF en ZES). Daarnaast nam het bedrijf ook mobiele telefonie-operator BASE over. De krantenmarkt wordt gedomineerd door slechts twee grote uitgevers: De Persgroep en Mediahuis.

Meer?

Het volledig artikel lezen of het rapport raadplegen op de website van VRM?


Ook interessant voor jou