Interview Fredo De Smet - Media Fast Forward

Fredo - Media Fast Forward

Media Fast Forward, de jaarlijkse hoogmis rond media-innovatie, vindt op 12 december plaats in The Egg in Brussel. Wat maakt jullie festival zo uniek?

Fredo: “Dat zou je eigenlijk beter aan de bezoeker vragen in plaats van aan mij. Waarschijnlijk krijg je verschillende antwoorden, want onze bezoekers zijn erg verscheiden. Van mediamakers en journalisten over technologie-experten tot startup founders. Media FastForward is een initiatief van de VRT, maar het is in de eerste plaats een ontmoetingsmoment tussen al die mensen en daardoor een snijpunt tussen technologie, publieke en privatemedia. Dat snijpunt is where the magic happens.

“Ik vind het wel fijn dat je over een festival spreekt, dat dekt meer de lading dan conferentie of studiedag. Bovendien investeren we veel tijd en energie in het betrekken van andere mediaorganisaties bij het hele gebeuren. Onze ambitie is om een sectorbreed evenement te organiseren en daarvoor moet je uit je eigen echokamer durven komen. 

“Kijk, iedereen is er zich van bewust dat het internet de mediaspelregels grondig heeft veranderd. Niet zo lang geleden waren er nog twijfelaars als het over digitale transformatie ging, maar vandaag lezen we in alle studies dat de grote kanteling begonnen is. Dat wil daarom nog niet zeggen dat winter is coming.

“Vlaamse mediaspelers zijn door de band genomen elkaars concurrenten. Maar we hebben er alle baat bij om samen te werken rond innovatie, want veel van de uitdagingen waar de mediasector voor staat, komen eigenlijk van buiten onze grenzen. Streaming wars worden internationaal gevoerd, AI wordt het snelst ontwikkeld op platformen met de grootste data, jongeren spenderen vooral tijd op Amerikaanse en Chinese toepassingen en ga zo maar verder. Ik merk dat veel bezoekers van Media Fast Forward begrijpen dat dit initiatief een geschikt moment is om concullega’s te ontmoeten. Er is niets dat me meer voldoening geeft dan twee nieuwsmakers of developers samen te zien lunchen en praten. Op het einde van de dag helpen ontmoetingen als deze de ganse sector vooruit.”

Nieuw dit jaar is het voortraject langs universiteiten en hogescholen. Ligt de jeugd wakker van de toekomst van media?

Fredo: “We besloten een tour op poten te zetten omdat we de inschrijvingen van studenten op ons event jaar na jaar zagen stijgen. Daarom dachten we: wat als wij nu eens naar de studenten gaan? Het biedt ons bovendien de kans om dieper op sommige onderwerpen in te gaan.

“En trouwens, ze kunnen moeilijk anders dan wakker liggen van de toekomst van media. De studenten waar we voor spreken worden een jaar later misschien onze collega’s. Natuurlijk is niet elke student even begaan met de context van zijn studie. Maar ik vond het opvallend hoe enthousiast de lectoren en professoren reageerden toen we de vraag stelden: wat als we eens een event over AI, Fortnite of de vertrouwenscrisis in de media organiseren?”

Interview Fredo De Smet - Media Fast Forward
Fredo De Smet © Geert Van Hoeymissen

Met als thema ‘Opposites Attract’ willen jullie het maatschappelijk debat duidelijk opentrekken. Geen magneten of yin en yang, maar een Rorschachtest.

Fredo: “Fenomenen zoals deepfake video’s en fake news zijn natuurlijk een grote uitdaging, maar ik maak me meer zorgen over de polarisatie in de samenleving. Ik constateer ook dat de manier waarop we vandaag nieuws en media maken vaak tot wij-zij-denken leidt. De traditie stelt dat media een venster op de wereld biedt. Maar mijn gevoel zegt dat dit venster vandaag een Rorschachtest is. Een inktvlek waarin iedereen zijn eigen werkelijkheid zoekt en vindt.

“Je moet dit bovendien in een brede context bekijken. Niet zo lang geleden stelde de technologie-industrie liever niet te veel maatschappelijke vragen. Er zijn te lang producten en toepassingen ontworpen vanuit het idee: als we de tool kunnen bouwen, dan kunnen we het probleem oplossen. “Maar vandaag zien we dat deze tools ons gedrag ook bepalen en dat de maatschappelijke uitdagingen waarin technologie een rol speelt zich opdringen. 

“Een innovatiefestival als Media Fast Forward kan maatschappelijke uitdagingen gewoonweg niet meer uit de weg gaan. Technologie-experten moeten mee aan het stuur van organisaties komen te staan. Dat is niet alleen mijn persoonlijk dada, het is ook de drijfveer van Stijn Lehaen, directeur Technologie en Innovatie bij VRT.”

Fredo De Smet - Media Fast Forward
© Studio nunu

De bereidwilligheid om rond de tafel te zitten over polarisatie is heel groot, binnen en buiten de VRT. Dit illustreert de nood aan een gesprek hierover.

Fredo De Smet

Als inhoudelijke klap op de vuurpijl organiseren jullie een groot nieuwsmakersdebat. Niet bang om te polariseren? 

Fredo: “Ha, dat zou niet goed zijn. Maar we moeten het verschil tussen een conflict en polarisatie begrijpen. Daarenboven is debat een verkeerd woord. De gasten werden uitgenodigd voor een open gesprek met elkaar. Sommigen ervan vroeg ik trouwens een jaar geleden al.” 

Welke meerwaarde kan de VRT bieden in dit hele discours rond polarisatie?

Fredo: “Meerwaarde, tja, dat is geen eenvoudig begrip. Laten we ook niet vergeten dat de VRT op andere criteria wordt beoordeeld dan andere mediabedrijven. Een impact hebben op de Vlaamse samenleving kan je niet vergelijken met abonnementen verkopen of inkomsten derven via advertenties.

“In het licht van waardemeting ben ik trouwens vrij kritisch ten overstaan van technologie. ‘Meten is weten’ is het credo van de data scientist. Hoe meet je verbinding, sociale cohesie of een sterke Vlaamse cultuur? Dat weten we nog niet, dus we baseren ons op wat we wel kunnen meten, namelijk kijkcijfers.

“Daarom hoort een discours over media en polarisatie absoluut bij de opdracht van de VRT. We zouden liegen als we beweren dat de VRT zelf vrij is van polarisatie. Om die reden vond ik het ook zo bijzonder dat ik het vertrouwen kreeg om dit onderwerp überhaupt aan te snijden. 

“De bereidwilligheid om rond de tafel te zitten over polarisatie is heel groot, binnen en buiten de VRT. Dit illustreert de nood aan een gesprek hierover.”

Er is ook veel aandacht voor innovatie en digitale evoluties.

Fredo: “Absoluut. Naast sessies rond tech industry topics zoals AI, 5G en gaming zijn er tal van andere zaken te beleven. Meer dan 50 start-ups stellen hun product voor in de Startup Street. Er zijn community momenten voor digital creators zoals brand designers, instagrammers, podcast makers etc. En de VRT zelf toont hoe ze innovatie in de praktijk omzetten aan de hand van prototypes, gebouwd met en voor VRT-merken.

“Media Fast Forward is zoveel meer dan een conferentie. Het is een echte ontmoetingsplaats. Het zou me trouwens niet eens verbazen dat sommige bezoekers geen enkele sessie volgen. And that’s perfectly fine by me.”

Interview Fredo De Smet - Media Fast Forward

Alles over Media Fast Forward


Ook interessant voor jou