"Ik merk dat er maar weinig game developers zijn die kaas hebben gegeten van verhalen vertellen of echt een band met de speler kunnen smeden. De knowhow die vanuit de film- en tv-wereld kan worden aangereikt, kan zeer interessant zijn voor spelontwikkelaars en vice versa."
- Hans Van Nuffel, filmregisseur en gamefanaat.
Hoewel het hedendaagse scenario van de gemiddelde game intussen dieper durft graven dan de held die de ontvoerde prinses uit de klauwen van booswichten gaat redden, blijven personages vaak ééndimensionaal, staan dialogen vooral in functie van de gameplay en kan de verhaalstructuur ook beter. Reden genoeg voor het VAF om de Game Writers Club uit de grond te stampen, een online gemeenschap die tot doel heeft om narratieve games te stimuleren en te verfijnen.
De Game Writers Club verwelkomt alle Belgische en Nederlandse game-scenaristen die op zoek zijn naar gerichte feedback, online tutorials en boeiende discussies.
Ondergebracht binnen de veilige muren van een Discord-groep wil de Game Writers Club niet alleen de kruisbestuiving voeden tussen film- en spelmakers, maar ook internationale co-producties bewerkstelligen en het grote publiek de weg wijzen naar de betere game. Zo zal op het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven een reeks narratieve games worden geanalyseerd.
In februari 2020 komt de groep voor het eerst samen op de 1UP Conference in Kortrijk. De meeting wordt gekoppeld aan een workshop gegeven door Susan O’Connor, die meeschreef aan het verhaal achter gametoppers zoals BioShock, Far Cry en Tomb Raider en als scriptdokter een handje toestak bij de scenario’s van o.a. Inception, Westworld en Black Mirror.
Heb je een idee of verhaal waarvan je denkt dat het beter tot zijn recht komt in een game? Neem dan contact op met Youri Loedts, het hoofd van het VAF-gamedepartement via yloedts@vaf.be.
Op deze pagina van de VAF-website vind je meer info.